Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Montera och justera in AST coillovers.
1605 besök totalt
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149


Trådstartare
Montera och justera in AST coillovers.

Hej!

Jag har köpt stötdämpare till min Evo9. AST suspenions tävlingsdämpare.

Hjälp mig att montera dem och justera in höjden på dem!

Monteringen är redan gjord, nu vill jag ha en ungefärlig höjd bilen skall vara på, helst lite lägre än inna med "vanlig" sänksats.

På bilden som visas nedan så tycker jag det känns som bilen blir väldigt mjuk och endast vilar på kolven (det kan inte vara nyttigt??), sen höjde jag upp den lite, men då blir den som ett höghus...!!!!

KAN det bero på själva stötdämparens inställningar att den kändes mjuk när den kördes i läget som bilden visar??




Det sitter separata gasbehållare på dämparna oxå, de har 2st rattar där de är märkta med "low speed" och "high speed" , vad justerar de respektive?

Undertill på benen så sitter en "rebound" ratt, hur fungerar det?

HJÄLP MIG nu med alla tips och ideer, framför allt höjdjusteringen. Bilen skall visseligen till JRM för Cornerweight i början av maj. Men jag vill lära mig lite själv.

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: Montera och justera in AST coillovers.

Rompa skrev:
Hej!

Jag har köpt stötdämpare till min Evo9. AST suspenions tävlingsdämpare.

Hjälp mig att montera dem och justera in höjden på dem!

Monteringen är redan gjord, nu vill jag ha en ungefärlig höjd bilen skall vara på, helst lite lägre än inna med "vanlig" sänksats.

På bilden som visas nedan så tycker jag det känns som bilen blir väldigt mjuk och endast vilar på kolven (det kan inte vara nyttigt??), sen höjde jag upp den lite, men då blir den som ett höghus...!!!!

KAN det bero på själva stötdämparens inställningar att den kändes mjuk när den kördes i läget som bilden visar??




Det sitter separata gasbehållare på dämparna oxå, de har 2st rattar där de är märkta med "low speed" och "high speed" , vad justerar de respektive?

Undertill på benen så sitter en "rebound" ratt, hur fungerar det?

HJÄLP MIG nu med alla tips och ideer, framför allt höjdjusteringen. Bilen skall visseligen till JRM för Cornerweight i början av maj. Men jag vill lära mig lite själv.


Vet inte om jag förstod dig riktigt men det bilden visar så är inte hjälpfjädern komprimerad.
Hur långt infjädrar är den i viloläge med hjulen på backen

Hur lång slaglängd har dämparen ?
Vid viloläge hur mycket finns kvar för infjädring respektive utfjädring?

Low speed = lågfarts kompression (dämparens justering vid långsamma rörelser (hoptyckning))
High speed = högfarts kompression (dämparens justering vid snabba rörelser(hoptryckning))
Rebound = returdämpningen (utdragning)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149


Trådstartare
Re: Montera och justera in AST coillovers.

Michael Bäck skrev:


Vet inte om jag förstod dig riktigt men det bilden visar så är inte hjälpfjädern komprimerad.
Hur långt infjädrar är den i viloläge med hjulen på backen

Hur lång slaglängd har dämparen ?
Vid viloläge hur mycket finns kvar för infjädring respektive utfjädring?

Low speed = lågfarts kompression (dämparens justering vid långsamma rörelser (hoptyckning))
High speed = högfarts kompression (dämparens justering vid snabba rörelser(hoptryckning))
Rebound = returdämpningen (utdragning)[/quote]

på bilden så hänger fjäderbenet i "luften", på domkraft.

Annars så är hjälpfjädern komprimerad.

Jag har tyvärr ingen info om slaglängd eller hur mkt som finns kvar vid infjädring eller utfjädring ännu.

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149


Trådstartare
som fjädern är på bilden så skramlar den när benet är i luften, tycker jag nästan räknas som "kapad" fjäder vid eventuell kontroll hos SBP.

vågar man skruva ned den undre sätet ännu längre ned på benet för o få rätt höjd?

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Re:

Rompa skrev:
som fjädern är på bilden så skramlar den när benet är i luften, tycker jag nästan räknas som "kapad" fjäder vid eventuell kontroll hos SBP.

vågar man skruva ned den undre sätet ännu längre ned på benet för o få rätt höjd?


nej, fjädern ska sitta lite i spänn när dämparen är helt utfjädrad.

vill du ha bilen lägre får du skaffa kortare huvudfjäder.

samt justera upp muttern så hjälpfjädern håller den i spänn vid utfjädring
thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



En hjälpfjäder till borde väl funka?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149


Trådstartare
ajdå, nya fjädrar blir det då inte iaf, då måste jag skicka ned dämparna till holland för det sitter behållare på ovansidan som måste tas bort då.

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 647



Hänger fjädrarna löst när du lyfter bilen så fixar ett par längre hjälpfjädrar problemet.
Jag kan nästan garantera dig att du inte behöver plocka isär själva stötdämparen för att byta fjädrar, på den där typen av ben med "upsidedown" dämpare så kan man kruva lös stötdämparen från själva kroppen(det spindeln sitter i) det är enkelt

Ang. injusteringen så är mitt tips att försöka läsa på vad om vilka justeringar som ger vilka effekter på ett ungefär och därefter prova sig fram själv det kommer göra dig snabbare i det långa loppet.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Montera och justera in AST coillovers.
1605 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande