Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2,5 Milano-87 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11224 totalt) |
Min första Alfa.
Har varit svag för 75:an sedan yngre tonår men det har aldrig blivit av. Detta exemplar fick jag se av en slump. Fick sålt en hög med överblivet regelvirke från garaget och lovade att leverera denna till köpare. Väl framme och avlastad fick jag ögonen på denna fantastiska skapelse och var naturligtvis tvungen att fråga vad den kostade... -Tja den startar inte så den är inte dyr...byte mot brädhögen kanske? Så blev det och nu finns den hemma. Lyckans ost... Planen är för en gångs skull inte att göra en ren racebil utan denna ska gå att använda som vanlig bil. Första stegen är att få i gång den och byta skärmkanterna bak. Övriga mods kommer tvåa i nuläget. Förutom bakskärmar verkar den klarat sig hyggligt vad gäller rosten. Vad jag sett än så länge vill säga. Bilen har varit avställd sedan 1999 men måste ha stått inomhus större delen. Handbromsen tar lite, bromsarna sitter inte helt fast osv. Känns som det finns hopp trots allt... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Jodå det kan ske.
Behöver hjälp med startproblemen. Motorn går i gång men stannar nästan direkt man släppt startläget på nyckeln. Allt annat som ska gå på tändning är också ur funktion, fläkt, elhissar, speglar, mätare mm är ur funktion mao. Bränslepumpen har bara ström så länge man kör på starten. Tändnigslåset verkar fungera, jag har 12V på utgående tändningsström i kontakten vid låset. Har någon idéer? Har i nuläget inte ens ett elschema. (Bilen fungerade när den ställdes av 1999). Mycket tacksam för hjälp. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Aaaaah, the joy of Alfa ownership... Grattis!
Det sitter en radda reläer bakom handskfacket, kolla dom. Dom brukar få stryk när man smäller igen handskfacket. Kan vara så att det sitter en "inertia switch" på den modellen, en krockbrytare alltså, dålig koll på var den sitter men det är en liten låda med en knapp på som man kan nollställa. För "bruksiga" problem av detta slaget kan jag rekommendera alfapower.nu Gelleråsen 15:e maj, bra introduktion till ditt Alfaägandeskap. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Tack! Felet hittades nyss med hjälp av den vanliga instruktionsboken. Va ett relä i säkringsdosan som all tändningsström gick igenom. Byglade detta för att testa. Bilen startade men bluddrade och missade, jag gjorde allt fullkomligt professionellt och höll gasen i bott och den började varva mer och mer och till slut lossnade den!!! Motorn gick helt utan missljud, la i ettan och kopplingen fungerade också. Nu tänder den bara igen men jag tror soppan är slut. Ska köpa mer och testa. Mätarna, torkarna, värme i stolarna fungerar nu. Ej elhiss/speglar och kupéfläkt. Det började ryka bakom instrumentbrädan och jag misstänker att fläktmotorn sitter fast. När jag slog av fläktreglaget slutade det ryka. Blir att regga ett konto på alfapower, det lär behövas! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Inte så mycket att tolka, gick från förvåning av bilval till gläde för din skull på en halv microsekund bara.. Ska bli spännande och kul att följa då jag sett hur duktig du är på att bygga bilar! Vad är det värmländska rekordet på Ringen för en Alfa 75:a? // |
||||||
Jag har samma användarnamn på alfapower, kolla min länk i signaturen där för 116-bilarna.
Fast jag kan ju fiska fram den åt dig också http://www.users.on.net/~craigf/ _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
Värmländska Ringen? Är det Säffle till Ekenäs det eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Många tack för denna! Felet kvarstår. Nu startar bilen direkt, går på alla i ca en sekund sedan stannar den. Ibland tvärt och ibland hostar den lite. Startar man igen=exakt samma sak. Jag ska skriva ut elscheman i morgon och förhoppningsvis leta vidare. Om ingen har fler rakt på sak förslag. Ska kolla krockswitchen nu tänkte jag. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Bränslepumpsrelät, kolla uppe på torpedens högra sida, ev bakom en ljuddämpningsmatta. Klassiskt problem.
Kan även vara bakom handskfacket då. Prova att lossa och återmontera allt som ser ut att ha nån ellektrisk funktion, dvs ta loss reler från socklar - montera tillbaka, dela kontakter - sätt ihop... Ser det ärgigt ut, fram med stålborste eller dylikt. Är likadant på alla bilar som stått länge. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Sammanfattning:
Fick bilen att gå perfekt i säkert en minut eller två på alla varvtal. Detta efter att ja byglat ett relä i säkringsboxen. Nu startar den direkt för att dö efter 1-2 sek. Har provat att tvångsköra bränslepumpen men det blir samma resultat. Har letat efter krockswitchen utan resultat, enligt tidigare länk ska den sitta i skuffen bakom höger hjulhus. Kan den sitta på annat ställe? (om den nu är en trolig felkälla) _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Med de här felsymptomen hade jag sagt att spridarjorden var av (2.5 america). Kan du få stiften blöta när du försöker starta, med kallstartsspridaren bortkopplad också? Se bilden här, de svarta kablarna ska sitta fast på ventilkåpan http://www.alfapower.nu/gallery/albu massor med text om hur det funkar http://www.hiperformancestore.com/Lj Vilket relä har du byglat? _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
Låter skumt som sagt, den verkar bara gå på kallstartsspridaren. Gör som Jol föreslår och kolla ur den, startar den inte då så vet du ju att det är i de vanliga spridarna felet ligger. Det händer ju att dom fastnar i stängt läge...
Har du fulladdat batteri? Fräscht batteri? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Kolla gummibälgarna mellan luftfilter och plenum och framförallt insugsgummina under plenumet.
Har varit med om att plenumet vid baktändning har hoppat loss och samma fenomen som du beskriver uppstår. _________________ Olle Insulander Alfa 75, Alfetta 76, Satellite 65 |
||||||
Insämmer i gratulationen, en Alfa med V6a är väldigt trevligt! om det är Alfaklubbens banmöte som MaZ ville tipsa om så är det dock den 15 maj som gäller. http://www.alfaromeo.org/index.taf?_ _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Kul med fler Alfor på Rejsa!
Hmm, saknar ljudet från min 75 America som står och dammar i garaget. Nästan så man får lust att slutföra det projektet bara för att få lyssna på V6'an igen... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Kom på det sent igår, bra att du rättar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2,5 Milano-87 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11224 totalt) |