|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Trådstartare

26 Apr 2009 19:47
Hjälpfjäder över eller under?
Hej!
Jag undrar var man skall ha hjälpfjädern över eller undermonterad, jag har sökt men ej hittat något bra svar.
Sen när någon vet svaret så kom gärna med en motivering varför på ena eller andra sättet, så att jag förstår. Det är nämligen så att jag behöver ha hjälpfjädrarna på ovansidan och gärna vill veta eventuell nackdel med detta.
MVH Joakim
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator

26 Apr 2009 22:20
Re: Hjälpfjäder över eller under?
| Joakim.S skrev: | Hej!
Jag undrar var man skall ha hjälpfjädern över eller undermonterad, jag har sökt men ej hittat något bra svar.
Sen när någon vet svaret så kom gärna med en motivering varför på ena eller andra sättet, så att jag förstår. Det är nämligen så att jag behöver ha hjälpfjädrarna på ovansidan och gärna vill veta eventuell nackdel med detta.
MVH Joakim |
Kan itne se att det gör nån skillnad, jag har tom haft en under och en över.
_________________ Daniel Steiner
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Moderator i ett av underforumen

27 Apr 2009 07:36
Hjälpfjädrarna är ju för det mesta ihoptryckta men jag har ändå lyckats fylla på rätt bra med grus och skit innanför fjädern har jag sett. Hade jag haft stora fjädern nere hade det säkert kunnat komma in ännu mer bröte. Iofs lättare att göra rent om stora suttit nedåt. Hmmm kanske borde vända på dom.
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

27 Apr 2009 08:17
Re:
| Dignell skrev: | | Hjälpfjädrarna är ju för det mesta ihoptryckta men jag har ändå lyckats fylla på rätt bra med grus och skit innanför fjädern har jag sett. Hade jag haft stora fjädern nere hade det säkert kunnat komma in ännu mer bröte. Iofs lättare att göra rent om stora suttit nedåt. Hmmm kanske borde vända på dom. |
En fjäder med lite mellanrum mellan varven borde väl släppa ut skräpet som kan komma in ungefär lika enkelt?
_________________ Roland Johansson
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

27 Apr 2009 09:19
Re:
| Rolle Scirocco skrev: | | Dignell skrev: | | Hjälpfjädrarna är ju för det mesta ihoptryckta men jag har ändå lyckats fylla på rätt bra med grus och skit innanför fjädern har jag sett. Hade jag haft stora fjädern nere hade det säkert kunnat komma in ännu mer bröte. Iofs lättare att göra rent om stora suttit nedåt. Hmmm kanske borde vända på dom. |
En fjäder med lite mellanrum mellan varven borde väl släppa ut skräpet som kan komma in ungefär lika enkelt?  |
Mätte mina fjädrar i vintras, de som satt på GTVn. De var extremt olika och olinjära, efter lite rengöring av de sista varven (de som går emot varandra) så blev dom väldigt lika och betedde sig som en fjäder igen.
Jag röstar på uppe, mindre ofjädrad massa.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Trådstartare

27 Apr 2009 10:38
| Citat: |
--------------------------------------------------------------------------------
Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:
Hjälpfjädrarna är ju för det mesta ihoptryckta men jag har ändå lyckats fylla på rätt bra med grus och skit innanför fjädern har jag sett. Hade jag haft stora fjädern nere hade det säkert kunnat komma in ännu mer bröte. Iofs lättare att göra rent om stora suttit nedåt. Hmmm kanske borde vända på dom.
En fjäder med lite mellanrum mellan varven borde väl släppa ut skräpet som kan komma in ungefär lika enkelt?
Mätte mina fjädrar i vintras, de som satt på GTVn. De var extremt olika och olinjära, efter lite rengöring av de sista varven (de som går emot varandra) så blev dom väldigt lika och betedde sig som en fjäder igen.
|
Även jag tycker att hjälpfjädern få lite lättare jobb om den slipper lyfta huvudfjädern men som sagt någon som funnit någon nackdel förutom smutsansamling.
/Joakim
Kör Porsche 924 TURBO
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Moderator i ett av underforumen

27 Apr 2009 10:41
Re:
| Joakim.S skrev: | | Citat: |
--------------------------------------------------------------------------------
Rolle Scirocco skrev:
Dignell skrev:
|
Även jag tycker att hjälpfjädern få lite lättare jobb om den slipper lyfta huvudfjädern men som sagt någon som funnit någon nackdel förutom smutsansamling.
/Joakim |
Den anledningen är tillräcklig, jag ska f*n vända på mina. Knirkar och lever om i bilen.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

27 Apr 2009 17:20
Vad jag fått fram är att hjälpfjädern ska sitta upptill.
Rätt eller fel??
Men det blir ju mindre skit som samlas då det kan smita ut mellan varven nertill genom huvudfjädern!
Så kör jag iaf!
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator

27 Apr 2009 18:37
Re:
| Lillen skrev: | Vad jag fått fram är att hjälpfjädern ska sitta upptill.
Rätt eller fel??
Men det blir ju mindre skit som samlas då det kan smita ut mellan varven nertill genom huvudfjädern!
Så kör jag iaf!  |
Många gånger har man den nog nertill för då behöver man ingen styrhylsa mellan då själva benet styr fjädrarna mot varandra.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

27 Apr 2009 20:20
Re:
| Svartlock skrev: | | Lillen skrev: | Vad jag fått fram är att hjälpfjädern ska sitta upptill.
Rätt eller fel??
Så kör jag iaf!  |
Många gånger har man den nog nertill för då behöver man ingen styrhylsa mellan då själva benet styr fjädrarna mot varandra. |
Kanske det.
Men på mina ben är det gänga hela vägen upp och då skulle fjädern ligga och gnaga gänga varje gång det fjädrar , inget jag skulle vilja då är det bättre med styrhylsa.
Men alla gör ju olika.
Det var iaf svaret jag fick när jag frågade.
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Trådstartare

27 Apr 2009 20:25
| Citat: |
Lillen skrev:
Rätt eller fel??
Så kör jag iaf!
Många gånger har man den nog nertill för då behöver man ingen styrhylsa mellan då själva benet styr fjädrarna mot varandra.
|
Styrhylsa? jag har en mellanlägg som styr fjädrarna fast ej mot själva stötdämparen, måste man ha något som styr mot den?
/Joakim
Kör Porsche 924 TURBO
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

27 Apr 2009 20:28
Re:
Lillen skrev:
Rätt eller fel??
Så kör jag iaf!
|
Styrhylsa? jag har en mellanlägg som styr fjädrarna fast ej mot själva stötdämparen, måste man ha något som styr mot den?
/Joakim |
Du tog inte med hela ingägget i din "quote".
Men nej du har det som det skall vara.
Det räcker med en styrbricka mellan fjädrarna.
Med flänsar både uppåt och neråt som styr hjälp & huvudfjädern.
Det var nog den "Svartlock" menade!?
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Hjälpmoderator

27 Apr 2009 20:29
Re:
Lillen skrev:
Rätt eller fel??
Så kör jag iaf!
|
/Joakim |
Styrhylsa/mellanlägg
Edit: Här skriver vi samtidigt
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

27 Apr 2009 20:31
Va och kollade på 2st olika coilovers nu.
Den ena satsen hade hjälpfjädern upptill.
Den andra hade den nedtill.
Så vad som är rätt vet nog bara den som monterat den på just den satsen?
Men det går väl vilket som?
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

27 Apr 2009 20:34
Re:
| MaZ skrev: | | ...Jag röstar på uppe, mindre ofjädrad massa. |
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Trådstartare

27 Apr 2009 20:34
Tack då kör jag på fjädern uppe och jag skall givetvis quota noggrannare nästa gång
/Joakim
Kör Porsche 924 TURBO
|
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

25 Apr 2010 16:32
Uppar en gammal tråd. Intuitivt så känner jag att jag vill ha hjälpfjädern nedtill. Även om man har en styrning så blir det ju i princip en led mitt på fjäderpaketet. Fjäderadaptern styr ju mot fjäderbenet när den är nedtill, och det blir väldigt stadigt. En annan aspekt av det är ju att OM man skulle lyckas komprimera benet så mycket att själva toppen på fjäderbenskroppen skulle fjädra in så långt att den touchar fjäderadaptern så känns det som att det låter pang ÄVEN om adaptern har "rätt" diameter. Sannolikheten att den hamnar absolut centrerat när fjäderbenet fjädrar upp med sån kraft (och alltså hastighet) känns ju obefintlig typ...
När det gäller smuts så undrar jag - den är ju "alltid" komprimerad - kan den dra i sig så mycket skit verkligen? Att man måste hålla sin coiloverben rena är ju i princip per automatik. Och - borde det inte packa mer smuts när den upptill - känns som att allt vatten (och då smuts) spolar från slitbanan och utåt - inte från hjulcentrum? Eller är det så att den spolas rent när den sitter upptill men packas full när den är nedtill?
Principen med ofjädrad vikt kan man ju inte förneka, även om det bara handlar om typ 100g.
Sen sätter ju tex Sellholm alltid sina nedtill. Visst, det betyder ju inte att det är facit, men en reflektion är det ju. Jag lutar åt att sätta dem nedtill mest bara för att jag då VET att adaptern alltid är centrerad och det känns väldigt stadigt och "o-ledat" när den styr på benet.
_________________ Henrik Eriksson
Sluta jiddra, börja rejsa!
|
|