Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
2 besök senaste veckan (73402 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

anol skrev:
beepbeep skrev:
Du kan köpa kontakter till 1.8T spolar på VAG. Observera att kontakthus och själva pinnar köps separat så glöm inte beställa allt på en gång!

Lycka till, det ser bra ut!

P.S. Jag skulle skaffat sex stycken 431 röda SAAB-srpidare och kört på E85. Då kan du maximera vridet med förtändning utan att bekymra dig om spikningar.

Hej Göran,

Jag har beställt enligt din länk till ett audi-forum "1.8t Coil Pack Conversion for the Audi AAN 20vt"
Han avrådde dock att köpa pinnarna och kablarna, så jag beställde inte detta utan hoppas på att få ihop det med andra kablar och stift, vi får se...

E85 har jag funderat på, men steg 1 är att få ihop detta med bensin

Jag köpte kontakterna från VAG, kvalitén var lite sisådär och priset skyhögt!
Kontakter brukar vara knepigt att hitta i allmänhet, då skrotar antingen pressarbilarna med allt sånt kvar, eller så vill de inte klippa kabelstammar.
Här kan man dock hitta det mesta: http://www.dataspares.com/acatalog/Connectors_.html

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag har börjat kolla på inkoppling av tändspolarna. De skall tydligen ha en 5V trigger-signal. Haltechet ger 12V. Kan man köra med 12V eller jag måste ta ner det till 5V med en zenerdiod. Inkoppling, krävs det kylplatta?

Skall dessutom köra de i "waste spark" och trigga 2st spolar samtidigt med samma signal. Ställer det till något?

El är inte min starka sida

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

anol skrev:
Jag har börjat kolla på inkoppling av tändspolarna. De skall tydligen ha en 5V trigger-signal. Haltechet ger 12V. Kan man köra med 12V eller jag måste ta ner det till 5V med en zenerdiod. Inkoppling, krävs det kylplatta?

Skall dessutom köra de i "waste spark" och trigga 2st spolar samtidigt med samma signal. Ställer det till något?

El är inte min starka sida

Ja, man behöver 5 volt. En zenerdiod skulle kanske funka, man får kanske experimentera lite. 5 volten är bara en trigger, så någon större effekt borde den inte ta.
Är du säker på att Haltechen "ger" 12 volt? Många brukar bara sluta mot jord.

VAG spolarna har 2 st jord anslutningar. Den ena, gissar jag, jordar höljet, den andra är kraftjorden till drivsteget. Först fick jag för mig att den som är jord till drivsteget var typ signaljord för tigger signalen och kopplade in den på signal jord i boxen, helt fel! Blev en massa konstiga störningar...
Jag jordade sen alla i en insugsbult på motorn.

Kommer inte ihåg exakt då jag inte har tillgång till papprena nu, men jag tror jag bara parallellkopplade tändspolarna 2 och 2.
Eventuellt hade jag 6 tänd utgångar och jag parallell kopplade injektorerna 2 och 2... Hur som helst så borde det inte vara något problem att parallell koppla spolarna.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Bilen och ITB-projektet har legat i vinter-ide men nu när solen börjat lysa igen väcks intresset. Jag får se hur de blir med insprutet men 4 nya sulor har inhandlats från Camskill:

Hankook RS-2

Malmö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Har lagt på de nya däcken nu: Hankook Z212 RS-2, 245/45 R16 bak och 205/50 R16 fram, gick ner i profil fram från 55 till 50.

Det är svårt att matcha 245/45 med 205 fram, innan med 55 profil var de 15 mm högre, nu är de ca 10mm lägre, tycker det ser bättre ut nu. Skall sänka blen ca 15-20mm, borde bli det stuket jag är ute efter.

I vårsolen : (tyvärr mobilbild)

Falkenberg
Här sen Jan 2007

Blir fint det där thumbs up
De e ena läckra bilar

Tider
Kinnekulle - 1:01.4
Falkenberg - 0:52.4
Sturup - 1:12.0
Gälleråsen - 1:17.6
Mantorp - 1:34.8
Citera