| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18 >> 16 besök senaste veckan (125026 totalt) |
|
Re:
Mysigt ljud! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå."
Nej, men faktum är att det är av avgörande betydelse - både för ljudet och effekten - att man är noggrann med avstämning och symmetri i hela avgassystemet. Ljudet är nog dock känsligare än effekten. Det räcker t ex med 5-10 cm i skillnad mellan primärerna i extraxtorröret för att det ska börja låta orent och ansträngt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Så här ser de nya delarna (förutom ljuddämparna) ut:
Inga rör under golvet här alltså, utan rören går "runt hörnet" på ramen, och sedan genom undre länkarmarna, under drivaxlarna, och sedan ihop bakom diffen och ut. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Det är fortfarande en sidepipe på var sida, men nu pekar "slutkrökarna" inåt, genom skärmarna.
Ska försöka få fotografen att ta några bilder under kvällen!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Ett gäng bilder, i tur och ordning:
En sak som inte kommit med här är bakre fästet, som är bultat med två fastsvetsade M8-bult i "klykan" i mitten. Fästet fortsätter upp bakom diffen, och vilar på två gummiblock ca 25x25 av lite hårdare slag (inte Kontima, för omväxlings skull, utan Biltema nr 63-102), som står på de bakre två av de triangulära plåtförstärkningarna. (De förstärkningarna finns tydligen inte på Westfieldramar av tidigare årgångar, om någon undrar vad jag yrar om. )
Vad beträffar avstånd och marginaler, så sitter systemet praktiskt taget stumt - precis som motorn. (Annars vevar ju grejorna runt vid vissa varvtal, trots att motorn knappt rör sig alls... Så var det innan iaf.) Marginalen till undre länkarmarna ska klara att dämparna slår i botten (helt tillplattade gummin) utan att man bucklar rör eller kröker länkarmar. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Tack för bilderna, nu fattar jag hur du dragit.
Det ger idéer men är inte genomförbart för mig då jag har mindre utrymme mellan bakhjul och utsidan av sittbrunnen. Tankesmedjan fortsätter... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
+1 Jag hoppas att vi träffas på någon bana så man får höra den live. |
||||
|
Re:
Tackar för kommentarerna!
Det ska så klart bli en del bana i sommar också, så chanserna finns. (och mikrofonen i en stillbildskamera ger så klart inte ljudet rättvisa. )
Tanken är att jag ska fortsätta testa och få ordning på oljekylning, instrument (egen programvara) och annat efter hand, och sedan kanske det blir aktuellt med SBF-licens och någon lämplig serie.
Tidigare har jag funderat på att dra ovala rör under det där hörnet på ramen. Har bl a sett något amerikanskt företag som säljer rör och krökar i dimensioner storleksordning 1"x3" och sådant, så kan man få till snygga övergångar så borde man kunna få bra flöde utan komma för nära marken. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Mitt största problem är numera egentligen itne volymen, utan att vikten är på vänster sida. Funderar på att dra rören under motorn och ut på höger sida för att förbättra viktfördelningen. Då behöver jag typ ovala rör, men det är ju bara ta 3" rör och klämma ihop lite Ytterligare ett "nice to have" projekt...(har många såna )
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Full rulle här med havererade bruksbilar, konkade arbetsgivare och annat... Men här är iaf bilder på lite saker som ramlade in här om veckan, och ska monteras inom kort:
Lite mer "coolfiber":
(Inget bling här, dock! Poängen är att de är styva som stålplåt och praktiskt taget viktlösa. Att de råkar matcha vindavvisaren och backspeglarna är bara bonus. )
Lösning på problemen med oljetemperaturen?
Någon som har ett förslag på vilken strypning man ska börja med? Kylsystem med "fritt blås" och reglerad elvattenpump, max flöde 80 l/min. Laminova rekommenderar att man använder någon strypning om vattenflödet är under 80 l/min med denna värmeväxlaren, och det lär det nog vara för det mesta i mitt fall. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Japp, då var ovannämnda saker monterade, och inga konstigheter har observerats än så länge.
På söndag är det iaf dags för Tjolöholm Classic Motor igen, och vi kommer i vanlig ordning att vara där med en Lotus Europa S2 1969, förutom det gröna monstret från 2008. Det kommer även med en Lotus Esprit Turbo SE 1990 och en äkta Lotus Super Seven S3 1968! Eventuellt får vi också med oss en Lotus Europa TC 1972. Det blir alltså inte bara en massa Eliser och liknande nymodigheter.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Tack än en gång för åkturen, vilket drag å vilket ljud :woot:
Tur man har öron så inte smajlet gick varvet runt å halva huvet trillar väck
Eskil kommer helt klart att flytta på sig trots cirkus 150kg mer vikt
_________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
|
Det är ju inte så att man sitter och somnar iaf!
Kompressorn kan nog vänta lite - men lite trattar och liknande yttre justeringar får det bli iaf.
Ja, just det; 7.3 kg väger "ormbot" längst upp enligt mina anteckningar! Både effekt och vikt att tjäna där, alltså. Vidare står det att mitt svänghjul väger 11.1 kg - inklusive tryckplatta och lamell. Tryckplattan är modell "lättvikt", men fortfarande i stål, så den är väl aningen lättare än original kanske, men troligtvis inte så mycket... Här är några bilder på den nya återfjädringen på växelspaken:
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Liten rapport från TPC-träffen på Knutstorp:
Den här gången körde jag med vattenpump och kylfläkt på konstant fullt ös (oreglerat), och värmeväxlaren (Laminova) har blivit av med strypningen igen. Oljetempen låg iaf ok nu - i relation till vattnet, som stannade strax över 100° efter några varv! Ventilslammer över 120° oljetemp, så kan jag inte få ner det så måste jag ha annan olja, plocka bort hydrauliken eller något... Jag behöver nog mer luft och/eller större kyl... Kanske ett rejält oljekyl upptill värmeväxlaren?
Har skruvat praktiskt taget max framåt på bromsvågen nu, och nu börjar man kunna bromsa lite utan att bakhjulen låser upp direkt. Blir till att byta ena huvudcylindern (inhandlad) och skruva tillbaka en bit. Får kolla i loggarna hur det ser ut nu. Innan svängde jag 1.2-1.3 G, men bromsade bara ca 1 G...! Westfields glasfiberskärmar fladdrade flera cm i vissa farter, och de slog i däcken så bitarna yrde vid minsta kontakt med curbs - men de problemen är nu totalt eliminerade med hjälp av kolfiberskärmar i CSR-stil från Carbon Mods. Fick även testa körning i massivt ösregn på hemvägen, och kan konstatera att CSR-skärmar, vindavvisare och halvdörrar funkar alldeles utmärkt på motorvägen med integralhjälm och skjorta! Man blir lite blöt på axlarna, men inte så mycket mer.
Riktig baklucka i kolfiber/skum/glasfiber med Dzus-lås har man fått dit också - men jag betvivlar att den har någon märkbar inverkan på något annat än utseendet och tillgängligheten till bakvagnen.
Några hårdare fjädrar till bakvagnen fick jag inte ("fel" adress, misstänker jag; företagspaket till privatadress... ), så jag körde krängningshämmaren på mjukaste med 400-fjädrar fram och 250 bak - och det funkade över förväntan. Som jag misstänkte så har man mer att säga till om med gasen på Knutstorp (jämfört med Anderstorp), så det var egentligen bara när jag skulle snällköra på lägre motorvarv som det blev lite för understyrt i de långsammaste kurvorna. I de snabbare partierna var balansen perfekt, och det gick alldeles utmärkt att driva lite lagom med alla fyra under bron. (Till skillnad från CSR200:an jag testade med i simulatorn, som understyrde som en gris där...)
Av däcken att döma kan jag inte vara så långt borta i setupen iaf; gummit såg precis likadant ut över hela slitbanorna, på alla hjul, även om det nog gått aningen varmt emellanåt. Kändes dock som om det bet ganska rejält trots hårdhet medium (A048), så den olidliga värmen kanske var till fördel där...? Får kolla vad accelerometern har att säga.
Längtar redan tillbaka till denna banan - med fungerande kylsystem, så man kan åka fullt mer än ett varv i taget! :woot: _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Visst f-n! Har liksom haft tankarna på annat sedan helgen, så jag har inte kommit så långt...!
Liten rapport då: Inför Kinnekulle - där det blev tre träffar på raken - så hade jag bytt fjädrarna bak från 250 lbs/in till 300, samt fixat lite extra luftintag i noskonen. Inhandlade även ett litet Feltemakyl att hänga på extra, men det blev för mycket strul att få dit det och få luft till det, så det fick vara... onsdag, TPC: Denna dagen körde vi mest halkbana - fast på banan! Regn med R-däck var lite spännande, och det åktes nästan lika mycket utanför som på banan. Även jag var ute och kände lite på gräset ett par gånger, men jag lyckades undvika räcken och sådant. Bilen som är så snäll med dessa däcken (A048) annars blev riktigt giftig i regnet - plötsligt glashalt vid minsta släpp - och vridet i V6:an var inte direkt till någon hjälp när man skulle försöka finlira och hitta greppet igen. Spännande och bra träning var det iaf!
Torsdag, SSJ: Sol och torr bana! Tyvärr så blev det inte så mycket åkt för min del, då värmeproblemen till stor del kvarstod. Oljan kröp snart över 120°C, och då blev det alltmer ventilslammer och sämre gång. Runt 130°C gick motorn i stort sett bara på 4-5 cylindrar, så det var bara att släppa. Åkte och handlade en oljetillsats för hydrauliska lyftare, men enda effekten av den var att motorn återgick till normal gång lite snabbare när oljetempen gick ner igen. Fick ju åkt några varv iaf, men ingen vidare fokus på banan, då jag fick ligga och snällköra på låga varv emellanåt för att hålla oljetempen nere... Skruvade lite på stötdämparna bak också. 8 click blev lite giftigt med 300-fjädrarna, 5 blev aningen för understyrt rakt av, men 6 verkar funka ok. (Lite understyrt, men med dubbelapex och liknande, med rejäl motorbroms och tidigt pådrag funkar det ganska bra. Framförallt går det att gå på tidigt och rejält trots avsaknaden av diffbroms. Fredag, Locost Sweden: Lite regn igen på förmiddagen, men sedan klarnade det upp och blev torr bana. Jag började med att åka och handla ett par dunkar motorolja, närmare bestämt en Castrol Sport 10W-60-olja som bl a rekommenderas för en del vassare BMW-modeller om man ska köra hårt. Tappade alltså ur min Shell Helix 5W-40 och hällde på den nya oljan - och sedan åkte jag ut och halkade runt lite försiktigt i det blöta. Dög väl inte så mycket till som test av oljan, då jag fick ligga och finlira på låga varv nästan banan runt, men det funkade iaf - och jag höll mig på banan hela tiden, trots att jag låg och kände på gränserna mest hela tiden. Onsdagens övning och justeringen av dämparna gjorde nog lite nytta iaf! Avgassystemet gav mig dock till slut svartflagg med 96 dB. (Ny gräns på banan: 92 dB...) Blev väl inte bättre av att jag varvade ur på 4:an precis framför mätaren - och det är f ö precis innan "krönet" innan bron, så växlingarna till 5:an var lite... spännande! Det drog loss och jazzade lite trevligt där emellanåt, precis innan det var dags att bromsa och styra in inför bron.
På med "oljefaten" (sidepipes med stora fullflödesdämpare) och ut igen på eftermiddagen. Nu var hela banan torr, och det gick att köra fullt - och jag kunde efter några varv konstatera att oljan låg på 150°C, men motorn gick helt ok ändå! Gick helt perfekt upp till ca 140°, så håller man sig bara under det så är det lugnt. Vattnet var över 100° här, så frågan är om det inte räcker att bara hålla vattnet under 80° för att oljetempen ska bli "acceptabel". (Med den gamla oljan hade jag fått hålla mig under 115° eller så, men då får jag nog byta till en enorm värmeväxlare...) Efter dessa lyckade testvarven (som jag för övrigt filmade också; ska kolla lite på det sedan...) så kände jag mig rejält seg i skallen, och det var inte så långt kvar av dagen ändå. Sedan blev det världens mest sanslösa rekordskyfall! Saker flöt omkring i depån... Tur att man fick plats under taket!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Men om du har problem med både vatten och oljetemperatur...
Varför sätter du då dit en värmeväxlare som värmer upp vattnet ännu mera med hjälp av oljan? Jag hade nog satsat på en stor luftkyld oljekylare på helt annat ställe än i fronten på bilen där det ändå är nog så trångt att få in luft till vattenkylaren... |
||||
|
Re:
Mja, nu hade jag ju inte räknat med att mitt "rejäla" kyl inte ens klarar en nästan originalmotor på runt 200 hästar - men det där "200+" är uppenbarligen beräknat med luftkyld oljekylare i åtanke. Planen är att få ihop en enkel och stabil lösning utan en massa termostater och skit överallt - och då ska det så klart till ett vattenkyl som räcker till för detta. Hade ett luftkylt oljekyl med 10 rader eller något från början, men det hade behövts ett antal gånger större kapacitet. Luftslangar och grejer räckte inte på långa vägar.
Jag hade funderingar på att sätta en sådan i bakänden och ta in luft på framsidan av bakskärmarna (borde vara en rejäl tryckzon där), men jag gillar inte riktigt de långa slangarna och att oljetempen blir oreglerad. Man kan ju sätta dit en termostat iofs, men det blir tydligen en del ytterligare tryckfall... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven!
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18 >> 16 besök senaste veckan (125026 totalt) |
