Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 1996 - Banåkarbil med kompressor (Shortshift probs!)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
68163 besök totalt
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Har sett en hel del roliga bilar genom åren på rejsa.nu. Många som också givit mig inspiration till den bil jag bygger idag.
Tanken är att bilen ska bli en hyfsat seriös bus,hobby,entusiast,banåkarbil.
Bilen kommer att överladdas med kompressor och borras upp till 3.0L.
Vill du se hela projektet finns det här: http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=8609&p=1
Då projektet nu pågått i ca 6 månader har jag på en annan sajt (gatbilar.se) lagt upp nästan 500 uppdateringar. Därför får de sex första månaderna i denna tråd blir en kortare version.
Vidare är tanken att jag även ska uppdatera här på rejsa.nu. Hoppas någon uppskattar mitt lilla bygge!

Det hela började med ett gammalt stylingobjekt som sett sina glansdagar. Bilen var väldigt nergången efter alltför många oseriösa ägare.

Sjukt mycket styling. Inte min stil. Men det ska det bli ordning på!

Motorn gick faktiskt väldigt bra! Pigg och alert trots sina 26000 mil! Ett insug från M50 gjorde även luftvägarna lite mer optimala.

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Ingen tid att spilla!
Högg omgående in i instrumenteringen. Ljuset i de olika bitarna lyser dåligt.

En ny ratt ska inhandlas. 26000 mil sätter sina spår ..

Av med det dåliga ..

Här ska det snyggas till och lackas upp. Även nytt batteri då det som satt i har gjort sitt.

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Bilen har nu hittat plats i garaget. Ett garage jag är grymt glad över att kunna använda!

Bakspoilern plockades bort relativt smärtfritt efter att alla skruvar hittades. Vägde en del ..

Sedan åkte självklart fronten också bort. Heller inga problem.

Frontplåten togs också av. Ser nu att man borde kunde plocka bort AC kylaren och annat relaterat till AC. Behövs inte i en busbil ..

Efter lite våld fick jag av sidokjolarna. Tyvärr kommer det krävas en del slipande här för att det ska bli snyggt till lack

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Baklampor bort! Låg säkert ett kilo grus mellan lampa och plåt ..

Dags att plocka bort larmet som jag tyckte levde lite sitt eget liv. Ett larm är ju också onödig vikt Kolla ormboet som mötte mig .. hehe ..

Ser lite bättre ut nu kanske?

Larmet i demonterat skick. Behövs en del sladd tydligen ..

AC är väl bara för direktörer och svettiga människor? Alla AC-prylar åkte. Kollade självklart att systemet var tomt innan det demonterades. Sparade nog en 15 kg med allt.

Alla AC-prylar borta.

Dörrsidorna åkte med. Dörrarna är lite luriga att öppna samt rutorna verkar inte sitta fast som de ska.

Äh, lika bra att kasta ut baksätet med ju. Ska ändå in nytt!

Detta var dagens skörd! Hoppas i veckan eller nästa vecka kunna plocka ur moroten ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Blev ett litet race i garaget idag igen. Lika bra att köra på!

Rev bort kylaren och slangarna upp till termostathuset. Tänkte jag skulle rycka fläkten med, men hade ju inte rätt nyckel för att slå av den.

Tog även bort innerskärmarna då dessa var kassa.

Åker nog på att köpa nya framskärmar .. Denna har man lyft inte så bra med en domkraft ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Arbetet fortskrider!

Vänster skärm var ju, som tidigare visat, dålig. Därför åkte den iväg nu. Jag ljuger inte om det låg 3kg grus och smuts bakom skärmen. Snacka om lättning ...

Sedan åkte även huven av. Lite meckigt att plocka av själv, men hulken som man är så gick det med.

Bilen börjar bli rätt naken nu. Blir lite enklare att byta alla prylar nu.

Här ser man att även höger skärmen är borttagen. Även den hade sig en buckla undertill.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Har nu rivit bort fläkten, spolarbehållaren samt ac-pumpen med fäste. Kan säga att den vägde en hel del. Börjar bli lite tomt nu ..

Här ser man ac-pumpen med fäste och rulle.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Motorurtagning är påbörjad.

Upp på lyften.

Av med avgassystemet. Litet hemmameck .. Läckte rätt bra .. köpa någon ?

Komptest visade, vad vi tror, bra siffror. ca 16.5 kg tryck på varje cylinder. Någon som kan bekräfta eller dementera?

En liten bild underifrån.

Ännu mer borta. Undrar om man får ihop allt igen .. hehe ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Arbetet med att få ur motorn fortsatte idag. Fick grym hjälp av Gullabo idag att riva ur motorn. Han har lite mer erfarenhet än en annan .. Med världens längsta förlängare fick vi av växellådan från motorn.

Till sist ville motorn skiljas från resten. Väger en del trots i alu.

Lite mer meck att plocka ur diverse saker i motorutrymmet. Ska ju vara clean inför lack. Märkte dock att elen i säkringslådan måste delvis sitta kvar. Men får lösa sig.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Skulle ta det rätt lugnt idag och bara plocka av bromsklockan och säkringsdosan. Men en förbannad skruv gav mig arbete nästan hela kvällen .. grr .. Lite mindre saker nu iallfall .. snart lack kanske?

Här sitter motorn i väntan på att bli tvättad och hamna på motorstativet.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Dags att tvätta motorn!

Blev faktiskt riktigt bra efter en hel del avfettning .. Tack för hjälpen Chrille!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Upp på biltransporten för att bege oss till tvätterian! Tur man har polare med BE-körkort ..

Inne i tvätthallen och redo för attack. Notera hur skitigt allt är ..

Min vapendragare Chrille i full attack med högtrycket.

Efter tre liter avfettning och ett antal kubik vatten ser bilen nu ut såhär.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Upp med bilen på pallbockar för dissekrering av fjäderben, länkarmar o annat mög ..

Här har vi målet för operation. Gamla och slitna prylar. Inte konstigt efter 26000 mil ..

Av med lite av prylarna. Observera den snygga förlängaren ..

Av med fjäderben.

Voila! Allt borta! Kränghämmarstaget plockades också bort. Styrstagen ska också bytas, men har fortfarande inte en 32 nyckel som behövs ..

Gick även på grenröret för bortplockning. Vet inte om jag ska linda detta eller om man ska köpa ett rostfritt polerat istället? Någon som har tips?

Grenrör borta. Gick väldigt smidigt.

Här är anledning till att grenröret var tvungen att plockas bort. Tyvärr gick ett öra på motorn sönder när motor och växellåda delades. Blocket ska skickas till mekanisk verkstad för svetsa ..

Allt för idag! Imorgon kör vi vidare!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Då var ett coilover-kit beställt från Collex Styling . Ska bli sanslöst kul att testa detta fabrikat.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Lackade hjulhusen med Carosol body-paint idag. Blev precis det matta, mjuka utseende jag ville ha.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Det kom ett paket från Schmiedmann . Oboy!

Massa godis till bilen! M3 stuff så klart! Här ska monteras!

Tänkte även jag skulle gå på framvagnsbalken.

Var rätt tråkig vid närmare syning.

Efter lite slipande såg den ut så här.

och efter lack såg den ut så här. Blev rätt bra!

Tack Schmiedmann för en som vanligt fruktansvärt snabb och smidig service!!

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Monterade på en del saker idag. Kändes oerhört grymt att få montera på något igen och inte bara plocka av en massa saker. Har satt på den nylackade framvagnsbalken, nypolerade servon, de nya länkarmarna med powerflexbussningar samt de nya styrstagen.

Här ser man de nya länkarmarna och styrstagen tillsammans med de stålomspunna bromsrören.

Har även börjat klä in allt som inte ska få färg på sig. Lackeraren brukar bli lite gladare om man kan förbereda lite ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Avmonteringen av takluckan fortsatte idag. Plockade av innetaket för att komma åt bättre.

Hejdå takluckan! Taket ser rätt rejsigt ut nu ..

Funderar ni på att lätta er bil? Plocka av takluckan då för bövelen! Här ser ni alla delar som är inkluderade. Kan tänka mig en vikt på 25kg allt som allt.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Såhär sjuk i huvudet ser man ut när man spänner fast lagert i spindeln. Observera mitt yviga skägg. Någon som behöver tomte till jul?

Det har kommit godis!!! mummaland! Bara snurran kvar så har vi överladdat!!

Plockade av bakrutorna. Gick smidigt. Var skitigt ..

Lite mer monterat i framvagnen. Tusan vad najs allt är när det är nytt ..

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Wohoo, idag kom de nya framskärmarna i glasfiber från Adolfsson Composite & Motor! Ser rikitgt bra ut. Började med att väga orginal skärmarna. 4.3 KG.

Satte sedan upp de nya skärmarna i vågen, Blev mycket överraskad över den låga vikten på 1.55 KG.

Borrade upp alla hål och har börjat måtta in de på plats. Nu sticker det fint i händerna!

Tack till Adolfsson Composite & Motor för en grym produkt!
Dessa kommer även att leverera huv, baklucka, taklucka och dörrsidor.

Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Så var det äntligen dags att ta bilen till lack! Här är pärlan på väg upp på släpet. Jobbigt att vinscha en bil utan några som helst prylar att fästa på.

Ekipaget i sin helhet. Tur att man fick lite hjälp med att dra släpet. Hade blivit jobbigt annars.

Framme hos Ramströms Lack i Karlskrona där underverk ska ske!

Ser tomt och tråkigt ut i garaget nu .. BLir till att städa upp lite samt börja på motorn.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
68163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande