Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uniballs storlek till bärarmar ?
1, 2   >>
11989 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Uniballs storlek till bärarmar ?

Ska börja bygga min rörbärarmar i veckan och skulle behöva lite tips på hur grova uniballs man behöver ?
Hade tänk M12 eller M14.
Måste ju tillverka svets ändarna så det kan vara bra att veta vilken dimen tion man ska ha.

Bilen väger ca 850kg utan förare och är framhjuls driven.

_________________
// Jani Hast
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Re: Uniballs storlek till bärarmar ?

Jani Hast skrev:
Ska börja bygga min rörbärarmar i veckan och skulle behöva lite tips på hur grova uniballs man behöver ?
Hade tänk M12 eller M14.
Måste ju tillverka svets ändarna så det kan vara bra att veta vilken dimen tion man ska ha.

Bilen väger ca 850kg utan förare och är framhjuls driven.


nu är jag dåligt insatt i racing reglementet men antar att det finns vissa krav på hålfastethet osv

men här hittar du uni balls i bra kvalite även special för motorsport
http://www.mecmove.se/produkter/produkt03.htm

och här finns ,rör svetsändar, m,m och även uni balls
http://www.snowball.se/

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Har för mig att M16 är ett minimum innom rakt fram åka i alla fall, Är säkert samma för om man vill svänga

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Vi använder M14 i framändan och M16 till fyrlinken, men i Wattlänken har vi M12 och till krängarna M10...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



PCR skrev:
Vi använder M14 i framändan och M16 till fyrlinken, men i Wattlänken har vi M12 och till krängarna M10...


Precis vad jag tänkte föreslå.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jag använder M12 till mina bärarmar och M10 till pushrod stagen.
M12 sinter/brons klara ca 1700kg/st,
M10 -- -- ca 1300kg/st.
I dragracing 4-link är det endast godkänt med M20, dock så godkänns M16 på gatan. Så tolkar jag regelboken

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vilken riktning gäller dom kraftangivelserna för?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



I rakt dragande riktning.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



var och kollade på dr regler på www.sbf.se
och hittade följande

a-arm och mc person stagändar min 3/8 eller 10mm min statisk kapacitet 30.000N

belastad länkar arm ex då stötdämpare och fjäder belastar länkarm
min 1/2" eller 12mm min statisk 40.000N

bakvagn 4 link min 5/8 eller 16 mm min statisk kapaciet 50.000N

"ladderbars" min 3/4" eller 18 mm 90.000N min statisk

det var dom uniballs dimensioner jag snabbt hittade om man sedan går in och kollar på firmor som säljer dom dimensionerna och med den belastings gränsen fattar man snabbt att det handlar om herrejösses kvalite typ flyg grejor (dyrt)
jag skulle föreslå att man går upp i dimension och i stället väljer en något billigare uni ball

om man ex tittar på en 3/8 alt 10mm kan man ersätta den med en 1/2 alt 12mm denna kostar då ca 320+moms

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jag harför mig att det är M16 i dom bärarmar som sellholm har
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



om man försummar den minimala viktökningen som M16 ger istället för M14 så skulle jag rekommendera att gå upp till M16.
När jag beställde SKF uniballs så var M14 nära på dubbelt så dyra som M16.
M14 var en uddadimension hette det.

Nu kanske prisbilden är annorlunda om man vänder sig till de företagen som blivit rekommenderade här ett flertal gånger men det kan vara tänkvärt.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?


så stog det i regel boken sedan är det upp till bes man att bevisa motsatsen antar jag

står även att skf uniballs värden skall tas ggr 1.2 andra märken anger exakt max belastnings värde i klartext

finns andra belasningar curbs .m,m slår du inågot lär nog uniballsen brista även om du inte lyckas dra sönder den med bilens tyngd

_________________
Jörgen Andersson
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?


så stog det i regel boken sedan är det upp till bes man att bevisa motsatsen antar jag

står även att skf uniballs värden skall tas ggr 1.2 andra märken anger exakt max belastnings värde i klartext

finns andra belasningar curbs .m,m slår du inågot lär nog uniballsen brista även om du inte lyckas dra sönder den med bilens tyngd

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



mrT skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?


så stog det i regel boken sedan är det upp till bes man att bevisa motsatsen antar jag

står även att skf uniballs värden skall tas ggr 1.2 andra märken anger exakt max belastnings värde i klartext

finns andra belasningar curbs .m,m slår du inågot lär nog uniballsen brista även om du inte lyckas dra sönder den med bilens tyngd


Men den belastningen tar ju fjädringen hand om till största del. Det borde enbart handla om bärarmarnas och stötdämparnas ofjädrade massas tröghet.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



har en katalog med rodoballs uni balls motorsport serie

exempel m12 bel radiellt 4220kp axielt 2320kp

m16 radiellt 6770kp axielt 3720kp

basic serie (ej motorsport)

m12 radiellt 2530kp axiellt 1130kp

m16 radiellt 3640kp axiellt 1600kp

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?


Rent teoretiskt klarar man sig säkert med mindre men eftersom verkligheten inte består av 100% slät asfalt så kan det vara trevligt med rätt stor marginal.

Kurbs (heter det så?) är en genialisk konstruktion för att på kort tid göra mos av hjulupphängningar...

_________________
Karl Brag
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är både mer kostnadseffektivt och hållfast att använda ledlager istället för uniballs.
oftast är det inte leden som begränsar hållfastheten utan den gängade delen.

själv åker vi med 10mm alt 12mm-lager på dom inre och 18-20mm som spindelled.

om man anordnar med stötdämparfäste (endast vid push/pullrod-typ) i spindeln istället för bärarmen, så kan man gå ned till 14-16mm i spindelled.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?

Här hängde jag inte riktigt med. Varför skall uniballsen ta upp exakt hälften av däckets belastning, var?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Kanske ska tillägga att det är dom inre jag vill veta.
Den ytre blir en standard spindellled från en Golf 2.

_________________
// Jani Hast
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



AndersY skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?

Här hängde jag inte riktigt med. Varför skall uniballsen ta upp exakt hälften av däckets belastning, var?


Därför att man använder en på övre bärarmen och en på nedre. Nu tar dom ju inte upp exakt hälften av kraften men jag förmodar att man borde kunna räkna med det vid en sådan här grov uppskattning.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Uniballs storlek till bärarmar ?
1, 2   >>
11989 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande