Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11989 besök totalt |
Uniballs storlek till bärarmar ?
Ska börja bygga min rörbärarmar i veckan och skulle behöva lite tips på hur grova uniballs man behöver ? Hade tänk M12 eller M14. Måste ju tillverka svets ändarna så det kan vara bra att veta vilken dimen tion man ska ha. Bilen väger ca 850kg utan förare och är framhjuls driven. _________________ // Jani Hast |
||||
Re: Uniballs storlek till bärarmar ?
nu är jag dåligt insatt i racing reglementet men antar att det finns vissa krav på hålfastethet osv men här hittar du uni balls i bra kvalite även special för motorsport http://www.mecmove.se/produkter/prod och här finns ,rör svetsändar, m,m och även uni balls http://www.snowball.se/ _________________ Jörgen Andersson |
||||
Precis vad jag tänkte föreslå......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag använder M12 till mina bärarmar och M10 till pushrod stagen.
M12 sinter/brons klara ca 1700kg/st, M10 -- -- ca 1300kg/st. I dragracing 4-link är det endast godkänt med M20, dock så godkänns M16 på gatan. Så tolkar jag regelboken ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
var och kollade på dr regler på www.sbf.se
och hittade följande a-arm och mc person stagändar min 3/8 eller 10mm min statisk kapacitet 30.000N belastad länkar arm ex då stötdämpare och fjäder belastar länkarm min 1/2" eller 12mm min statisk 40.000N bakvagn 4 link min 5/8 eller 16 mm min statisk kapaciet 50.000N "ladderbars" min 3/4" eller 18 mm 90.000N min statisk det var dom uniballs dimensioner jag snabbt hittade om man sedan går in och kollar på firmor som säljer dom dimensionerna och med den belastings gränsen fattar man snabbt att det handlar om herrejösses kvalite typ flyg grejor (dyrt) jag skulle föreslå att man går upp i dimension och i stället väljer en något billigare uni ball om man ex tittar på en 3/8 alt 10mm kan man ersätta den med en 1/2 alt 12mm denna kostar då ca 320+moms _________________ Jörgen Andersson |
||||
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (
![]() Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen? _________________ Mikael Arnberg |
||||
om man försummar den minimala viktökningen som M16 ger istället för M14 så skulle jag rekommendera att gå upp till M16.
När jag beställde SKF uniballs så var M14 nära på dubbelt så dyra som M16. M14 var en uddadimension hette det. Nu kanske prisbilden är annorlunda om man vänder sig till de företagen som blivit rekommenderade här ett flertal gånger men det kan vara tänkvärt. |
||||
så stog det i regel boken sedan är det upp till bes man att bevisa motsatsen antar jag står även att skf uniballs värden skall tas ggr 1.2 andra märken anger exakt max belastnings värde i klartext finns andra belasningar curbs .m,m slår du inågot lär nog uniballsen brista även om du inte lyckas dra sönder den med bilens tyngd _________________ Jörgen Andersson |
||||
så stog det i regel boken sedan är det upp till bes man att bevisa motsatsen antar jag står även att skf uniballs värden skall tas ggr 1.2 andra märken anger exakt max belastnings värde i klartext finns andra belasningar curbs .m,m slår du inågot lär nog uniballsen brista även om du inte lyckas dra sönder den med bilens tyngd _________________ Jörgen Andersson |
||||
Men den belastningen tar ju fjädringen hand om till största del. Det borde enbart handla om bärarmarnas och stötdämparnas ofjädrade massas tröghet. _________________ Mikael Arnberg |
||||
har en katalog med rodoballs uni balls motorsport serie
exempel m12 bel radiellt 4220kp axielt 2320kp m16 radiellt 6770kp axielt 3720kp basic serie (ej motorsport) m12 radiellt 2530kp axiellt 1130kp m16 radiellt 3640kp axiellt 1600kp _________________ Jörgen Andersson |
||||
Rent teoretiskt klarar man sig säkert med mindre men eftersom verkligheten inte består av 100% slät asfalt så kan det vara trevligt med rätt stor marginal. Kurbs (heter det så?) är en genialisk konstruktion för att på kort tid göra mos av hjulupphängningar... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
det är både mer kostnadseffektivt och hållfast att använda ledlager istället för uniballs.
oftast är det inte leden som begränsar hållfastheten utan den gängade delen. själv åker vi med 10mm alt 12mm-lager på dom inre och 18-20mm som spindelled. om man anordnar med stötdämparfäste (endast vid push/pullrod-typ) i spindeln istället för bärarmen, så kan man gå ned till 14-16mm i spindelled. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Här hängde jag inte riktigt med. Varför skall uniballsen ta upp exakt hälften av däckets belastning, var? ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Därför att man använder en på övre bärarmen och en på nedre. Nu tar dom ju inte upp exakt hälften av kraften men jag förmodar att man borde kunna räkna med det vid en sådan här grov uppskattning. _________________ Mikael Arnberg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11989 besök totalt |