Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
160 besök idag (633393 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
Borbos
Löddeköpinge



Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2010 07:50     Citera

Skönt att dämparna löste ditt problem , kommer själv att använda D2 , och då är det härligt att se problemlösningar innan man själv börja "tänka" :-)

Underbart bygge !


_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4333



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2010 08:07     Citera

Haha vilket coolt bygge, att jag hade missat detta. Underbart galet.

Den kommer nog blir riktgit ball och snabb när den blir klar. Jag ska kika vidare och se hur det slutar thumbs up


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2010 23:07     Citera

Jag är också väldigt nyfiken hur det slutar.

Efter trösklarna var inpassade hade jag lite motivationsproblem. Jag ville gärna svetsa dit trösklarna, men jag måste har fästplattorna till huvudbågen först, då de även förstärkar den bakre infästningen av tröskeln. Så jakla svårt att förklara (på svenska) - jag tar några kort när allt är på plats ...

Tja, motivationsproblem = terapiearbete:
Kolla hur bakdämparna passar. Resultat bra, 65mm fjäderväg med originalhöjd.


Borra punktsvetsar. Gaspedal och fotstöd på passagerasidan behövs definitiv inte:


Gräva lite på alla ställen där jag misstänkte tidigare rostlagningar.

Amerikanskt spackelkonst - made in Germany. Pfui !


En dag senare var det dags att fortsätta med bygget.


Bara lite papper, men det ligger många timmar grubblandet bakom.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2010 07:01     Citera

Det blir en hel del extra stål, så jag överslagsräknade vikten (innan det är för sent).

Trösklar: 26kg
Bur: 59kg
Framvagnsinfästning: 12kg

Totalt ungefär 100kg. Det verkar inte så farligt.
Bara hörnet mellan A-stolpe och tröskel väger flera ton original.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2010 21:57     Citera

I början av veckan kom jag på att jag borde svetsa in bältesplattor i tröskeln innan jag svetsar dit den..

Shopping:


Kolla bältesplacering:

Lite tight med tanke på att bältet runt midian får inte ligger i en vinkel >80° mot horizonten.

Skulle det blir problem kan jag använda samma hål som för spännrullen och flytta upp spännrullen 10cm som det är i en bubbla original.
Då måste jag bara sätta dit plattorna - om en vecka ungefär...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafW
Göteborg



Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2010 12:57     Citera

Funkar någon av std infästningspunkterna eller måste du bygga alla nya?
Tänk på att 3-P bältet inte får skava mot något när det är kopplat och man sitter på plats.

/Gustaf


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2010 18:39     Re: Citera

GustafW skrev:
Funkar någon av std infästningspunkterna eller måste du bygga alla nya?
Tänk på att 3-P bältet inte får skava mot något när det är kopplat och man sitter på plats.

/Gustaf


Övre fästpunkt blir VW original. Nedre på innsidan blir Porsche original om jag använder original stolsunderrede (vilket jag tänkte göra) annars blir det en ny fästpunkt i "kardantunneln".
Nertill på utsidan har jag kapat bort fästpunkterna från både folka och Porsche.

Tack för tipset med skavkrav. Jag hade glömt bort dörrkrysset när jag mätte in positionen för bältesrullen.
Är skav över stolsidorna inte OK heller ? Isåfall måste jag äta lite mer

Vet du om man får sätta fast rullen i ett burrör ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Maj 2010 20:41     Citera

Efter en del diskussion om anpassning av en folkabur till mitt projekt med finess, kom finess med förslaget att jag skulle komma till de med bilen för burbockningen.
Lättare sagt än gjort. Bilen står på 10cm rullar och karossen är långt ifrån att sitta fast på chassit. Inget jag vill traila genom halva landet. Inte ens till Eskilstuna.
Förslaget var ändå väldigt lockande och då kom jag ihåg reservdelsfolkan som nästan ramlade av flaket några inlägg tillbaka.
Jag kollade med ägaren som "egentligen bara behövde en hastighetsmätare" och det var inget problem att låna bilen för en liten tur till rörmakaren. Just nu rensar jag bilen från inredningen och sen tänkta jag svetsa in några plåtar som ser ut som mina burinfästningspunkter.

Innan jag började med reservdelsbilen satte jag ihop kaross och chassis från min bil för att kunna alla referensmått.

Här behövdes lite mer (2cm) plats för tröskeln:

Hittade givetvis lite mer rost som jag inte hade räknad med.

Passade ihop i första försöket.


Nu ser det nästan ut som EN bil


Under rivningsaktiviteten med reservdelsbilen i går fick jag ett ryggskott, så idag och resten av veckan kommer jag tar det lite lugnt tyvärr.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5508



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Maj 2010 20:52     Citera

Tråkigt med ryggen men denna tråd och bygget är något jag följer konstant, riktigt kul att se framstegen olaf!
Vore kul att kika på den nån gång när det börjar likna mer och mer en bil


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Maj 2010 21:07     Citera

Du är välkommen! Alltid roligt med besök.

Synd att du inte flyttade in i garaget. Då hade antalet "aktiva" garagemedlemmar ökad med ~50%


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2010 09:13     Citera

Nu är mallen för burbockning nästan klar. Praktiskt att har bubblafolk i närheten

Bak har jag kopierad sidobegränsningen med en plywoodskiva och allt tvärgående är bara inritad.
Jag såg på bilderna att jag har glömt ett sträck.


Fram var det bara att tar bort några rostflagor så att burröret kan följa A-stolpen hela vägen ner.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2010 20:30     Tillbaka från Eskilstuna och någorlunda utvilad igen. Citera

I onsdags kl. 3 åkte jag från garaget. Jävligt tidigt.

(förbrukningen landade strax under 8l/100km - drive ! )

Kl. 14:00 (eller 12 timmar efter jag hade gått upp) var allt färdigbockad. Framstötarna hade blivit lite korta tyckte jag, men det var inget problem. Efter drygt 10min hade jag 2 nya längre framstötor i handen. Trollerie är den ända förklaringen jag har.

Kändes lite skumt att köra en skrothög genom hela landet.


Tyvärr tog jag inga kort på plats - det fick vänta tills idag:
Många meter rör blev det:


Special !


Huvudbågen i mallbilen. Här lutar den lite för mycket (~12grader). 5-10grader skall det vara sen.


...och en bild på framstötarna

Verkar bra hittils. Nu är jag givetvis sugen att svetsa den på plats, men det är lite jobb kvar innan jag kan börjar med burbygget. Framförallt måste jag svetsa in trösklarna.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafW
Göteborg



Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2010 20:54     Citera

Kul! Bra att ta med en "dummy-kaross"

Men måste huvudbågen luta?
Går det inte att flytta bak nedre infästningspunkterna?

Eller du kanske vill ha rätt "gangster-lean" både på körpositionen och bågen ;-)

/Gustaf


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2010 21:41     Citera

Gangsta lean is the shit, man ! ( För alla som inte åt wok-buffé i Granada: YouTube)

Bakom de nedre infästningarna börjar motorrummet och brandväggen lutar också. Upp till 10 grader är OK enl. SBF, så det får blir nåt sånt. Jag behöver varje cm - en Boxster är tyvärr inte gjort för långa mäniskor.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2010 21:37     a tiny step for humanity, a big step for me Citera

Nu har jag äntligen fått tummen ur igen.
Det fina vädret och långa dagar på jobbet var inte motivationshöjande.

Anpassade en av burplattorna


Äntligen händer det nåt konstuktivt.
Fedag om en vecka är det svetskurs och sen skall jag börja svetsa ihop...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 568



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2010 22:09     Citera

Nice olaf,

Hör av dig nån dag när du är i garaget så kommer jag med lite kaffe eller nåt.

/Z


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2010 16:37     Re: Citera

johanz skrev:
Hör av dig nån dag när du är i garaget så kommer jag med lite kaffe eller nåt.


Tar du bara med bilen, så är jag nöjd
Jag hör av mig när grillen är tänd - dvs. så fort det blir lite bättre väder.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 568



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2010 15:03     Re: Citera

oje skrev:
johanz skrev:
Hör av dig nån dag när du är i garaget så kommer jag med lite kaffe eller nåt.


Tar du bara med bilen, så är jag nöjd
Jag hör av mig när grillen är tänd - dvs. så fort det blir lite bättre väder.


Nu är det bra väder

/Z


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jun 2010 22:20     Re: Citera

johanz skrev:
Nu är det bra väder
/Z


Tack för besöket. Alltid trevligt. Nästa gång kan vi kolla på folkan istället för att bara dräggla över din maskin.

Efter några sista tipps från en endagars svetskurs har jag äntligen börjat med svetsningen.

Tröskeln "målad" från insidan med svetsprimer och bältesinfästning på plats.


Tre lager tunnplåt och kaross-shit mellan plåtarna gjorde att jag inte blev helnöjd med svetsen längst upp. Annars verkar allt vara välstekt. Vänstersida följer imorgon om gasen räcker...


Trösklar på plats innan midsommar ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 799



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jun 2010 23:02     Citera

Sheeetfräckt att följa ditt bygge!!!
Blir så fint.

Kliar nått enormt i mina egna fingrar men jag får lugna mig.


_________________
Fredrik Reichel
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyberoid
Göteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 1862



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jun 2010 23:56     Citera

Snygga svetsar olaf. Den där kursen verkar vara väl investerade pengar. thumbs up thumbs up thumbs up

Kanske blir det en bil av det här tokprojektet till slut.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
160 besök idag (633393 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.142 sec)
Webbrowser render:
sec