| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
växling med paddlar
|
11898 besök totalt |
|
Re:
Det är väl bara att slänga på vanliga pneumatikprylar? Lite avfuktare, regulator etc... |
||||
|
Re:
Hehe, jo jag tänkte och skrev "out of context" så att säga, dvs den biten jag svarade på är nog minsta problemet om man överväger bygget som sådant...
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Hur mycket tryck krävs det för att utföra växlingen? Tänk på att cylindern är svagare i dragande läge, men i gengäld är det mindre volym som går åt. Räcker det med 5bar och du har 10bar ut från kompressorn så kan du ju fylla en 1l tank till 10bar, tanken kommer då tömma 0,5liter med initialt 10bar och sjunkande till 5bars tryck under EN växling. Ska du ha kapacitet att peta ner 4 växlar inför en kurva efter lämplig raksträcka så åtgår det ju att du har en kapacitet att tömma 2liter utan att understiga 5bar. Då behöver vi en 4l tank förladdad med 10bar för att klara förloppet utan påfyllning. Jag skulle vilja ha följande indata: Vilken diameter har kolv och kolvstång? Vilken slaglängd har du + och - Vilken kraft krävs maximalt för växlingar? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
kolvdiameter 32mm
slaglängd 49mm testat lite och det går åt kanske 8 bar för att allt ska funka bra.. sen kan det ju bli någon ändring på utväxling,kolvdiameter osv när man möter problem, men detta är det som är monterat nu. _________________ emil andreasson |
||||
|
om vi räknar bara på tryckande så ska vi fylla cylindern 39cc
Har vi en ackumulator på 1l så får vi 1000cc@10bar, då får vi ut 200cc med tryck från 10bar tills ackumulatorn har 8bar kvar. 200cc/39cc=5växlingar (Lite förenklat och utan att räkna på förluster, men åas så fyller vi ju på lite luft också) Du kommer få ganska tight av/på slag på kompressorn, men det löser du nog. (Kompressorn bör ju slå av runt 10bar innan den arbetar ihjäl sig, och när trycket sjunker så bör ju återfyllnaden starta så snart som möjligt.) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
växling med paddlar
|
11898 besök totalt |