Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (7606 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

De var då ta mig tusan en salt j*vel
Nu börjar jag fatta grejen med 911

AxelT

Här sen Jun 2009

Kan vi återgå till ämnet nu, dvs hur man hittar bra, rensade och billiga 911or av div. årsmodell samt tips och råd runt detta?

Inte för att förstöra ert roliga, och inte för att jag har något bra tips heller men det här spårar ur lite. Bäst vi hjälper Magnus så mycket vi kan när han gett oss det här forumet och allt.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Är det inte ett problem att importera en bil som inte är i orginalskick? Dvs all form av import går isf bort eller går det att regga in modifieringarna utan att ha reggat bilen först i .se.

Känns som att man får kolla på den svenska marknaden.

Apropå imponerande körning med gammal 911 på historiska Dunlop så är det väl möjligt att de däcken har en lite annan karaktär än moderna däck och därmed är enklare att åka på sladd med? Har inte kört sådana däck men de framstår ju mer som vinterdäck jämfört med moderna r-däck/slicks.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?

Magnus Thomé skrev:
Funderar (vilt kors o tvärs) på ersättare till gamla bettan. En tanke är en äldre 911 som är helt tömd på allt onödigt men är ihopbyggd för god driftsäkerhet. Gärna med lite extra puff i maskin förstås. Men var är bästa ställena att leta efter en sån?

Anders Adolfssons(Automobil) Blackadder vore väl ett lämpligt objekt. Nyfixad motor, rensad inredning, nytt chassi osv osv....

Tyvärr är den väl inte till salu...än....

-

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Andreas Millbro skrev:
Är det inte ett problem att importera en bil som inte är i orginalskick? Dvs all form av import går isf bort eller går det att regga in modifieringarna utan att ha reggat bilen först i .se.

Känns som att man får kolla på den svenska marknaden.

Stämmer detta?

Har varit inne lite på samma spår som Magnus om jag skulle få för mig att byta entusiastbil. Det enda som hägrar (för tillfället) är en 996 av lättviktsmodell eller en 'tok'-rensad/preppad gammel 11:a.

Har hittat ett objekt, som jag förmodligen inte kommer att slå till på, men som är helrätt, men det står på en annan kontinent och är inte i original-skick för fem öre.

Någon som vet mer kring ovanstående?

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Regbesiktning kräver originalskick.

Hur det är med lite äldre bilar vet jag dock inte men på nyare bilar är det helt klart ett problem.

Det går säkert att komma runt förstås men metoderna kanske inte blir helt enligt boken.

Laholm
Här sen Nov 2002

Den här är kanske intressant? (Det tycker iaf jag )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64241&highlight=porsche

Skulle vilja se lite mer bilder på den dock.

BMW i4 M50
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

obizzz skrev:

Hur det är med lite äldre bilar vet jag dock inte men på nyare bilar är det helt klart ett problem.

Det går säkert att komma runt förstås men metoderna kanske inte blir helt enligt boken.
Lösa saker kan man alltid byta temporärt, men fast saker som bur är ett aber.
Men hur mycket som är lämpligt att bygga tillbaka beror på den enskilde inspektören, och det vet man inte i förväg (och det går inte att avbryta och börja om numera som det gjorde förr). Så det är ett vågspel som allt med besiktningar.
Men det är lite trist att ta hem en perfekt bil och stupa på mållinjen, taskigt optimerad Modsportbil utan historik har ju inget direkt värde.

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
obizzz skrev:

Lösa saker kan man alltid byta temporärt, men fast saker som bur är ett aber.
Men hur mycket som är lämpligt att bygga tillbaka beror på den enskilde inspektören, och det vet man inte i förväg (och det går inte att avbryta och börja om numera som det gjorde förr). Så det är ett vågspel som allt med besiktningar.
Men det är lite trist att ta hem en perfekt bil och stupa på mållinjen, taskigt optimerad Modsportbil utan historik har ju inget direkt värde.

Det är alltså helt omöjligt att regga in som 'amatörbyggt' på något sätt?

[Sorry, tråden håller på att spåra ur igen, men jag pratar faktiskt fortfarande om 911:or ]

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

krämbulle skrev:
Det är alltså helt omöjligt att regga in som 'amatörbyggt' på något sätt?

[Sorry, tråden håller på att spåra ur igen, men jag pratar faktiskt fortfarande om 911:or ]
Lite snabbt då (therealpinto kan svara mycket bättre);
Riv ner och bygg upp med egna konstruktioner (och delar från fler än en källa) så SFRo bedömer det som ett amatörbygge. Sen är ju gränsdragningen SFRo's och de består av personer, men att importera, putsa lite på den och hävda Amatörbygge går de inte på.

Det finns nog rensade 911or att shoppa, men objekten kanske behöver lockas fram. 996 blir nog framtidens BMW M3 E36, en rackarns bra bil som det gjorts "för många" av

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Johan.. skrev:
Den här är kanske intressant? (Det tycker iaf jag )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64241&highlight=porsche

Skulle vilja se lite mer bilder på den dock.

Vill ha. PM'at fråga om priset. Gissar den kostar massor...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ang. Ombyggda Porscheturbosar så är ju Puppans bil ett underbart exempel på hur rätt det kan göras. Men jag kan och vill inte skruva.... Men en sån bil vore ju kanon

Stockholm
Här sen Jan 2004

Tror på förslaget at lägga en annons på PCS.nu sida.
Finns en del rensade 964C2 ute till ex... Men på PCS/PCSR träffar börjar det bli ont om luft kylda 11or nu för tiden.
Du har PM

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

VincentM skrev:
Finns en del rensade 964C2 ute till ex... Men på PCS/PCSR träffar börjar det bli ont om luft kylda 11or nu för tiden.
Du har PM

Är det någon som vet var dom har tagi vägen ? För några år sedan när jag körde mycket bana med min blå 924a så var det massor med 80talare. Nu är det nästan bara boxster/996 och framåt. Lite kusligt va fort dom försvann, framförallt så undrar jag var alla 911or tagit vägen, blivit glassätarbilar?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Cédric skrev:
VincentM skrev:
Du har PM

Är det någon som vet var dom har tagi vägen ? För några år sedan när jag körde mycket bana med min blå 924a så var det massor med 80talare. Nu är det nästan bara boxster/996 och framåt. Lite kusligt va fort dom försvann, framförallt så undrar jag var alla 911or tagit vägen, blivit glassätarbilar?

Kan det inte vara så att de som förut hade 80-talare har övergått till 996or / Boxster pga. det fördelaktiga priset och de bra köregenskaperna, och antingen har kvar 80-talaren som samlarobjekt/utflyktsbil eller har gjort sig av med den till någon som inte tänker använda den till att åka bana?

Stockholm
Här sen Jan 2004

Flera själ till det tror jag.

Äldre modeller i bra shik lockar nog mer samlings typer... Värdet går inte ner på dem.
Sen är delar till äldre modeller dyra i fall det händer något.
Äldre modeller är nu relativt långsamma, många upplever det som tråkig at hella tiden släppa förbi modernare bilar. Våra "classic" dagar brukar vara upskatade....

Sist på Mantorp 50% av bilarna på banan under ett av passet var GT3or 13 st!

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jo, det är väl lite så jag misstänkt. Jag tycker det är riktigt tråkigt att folk inte vågar lufta äldre bilar, det är ju ändå inte tävling. Det jag märkt är att majoriteten av dessa porscheägare med nya bilar kör rätt långsamt bortsett från rakorna (Iaf i R1, i OR hade jag fått kököra fast jag haft min clio på banan:) ). Så det är inga problem med en gammal skorv att köra med bra flyt, tråkig utveckling som verkar fortsätta åt det hållet..Nog med offT, Magnus, köp en gammal skorv och visa var skåpet ska stå..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006

Här Magnus finns en väldigt grön Porsche som vill ägas av dig thumbs up

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_911_24476370.htm?ca=23_11&w=0

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

bertil1 skrev:
Här Magnus finns en väldigt grön Porsche som vill ägas av dig thumbs up

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_911_24476370.htm?ca=23_11&w=0

kan varmt rekommendera den thumbs up

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Några vågar nog fortfarande :-) och jag tror (jag vet) at dem har nog lika rolig tom mer.
Äldre 911or är underhållande + det är kul at vara "the underdog".

zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006

Re:

VincentM skrev:
Flera själ till det tror jag.

Äldre modeller i bra shik lockar nog mer samlings typer... Värdet går inte ner på dem.
Sen är delar till äldre modeller dyra i fall det händer något.
Äldre modeller är nu relativt långsamma, många upplever det som tråkig at hella tiden släppa förbi modernare bilar. Våra "classic" dagar brukar vara upskatade....

Sist på Mantorp 50% av bilarna på banan under ett av passet var GT3or 13 st!

org GT3or måste ju du äta till frukost med din bil tex..?

Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (7606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande