Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (7606 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



De var då ta mig tusan en salt j*vel
Nu börjar jag fatta grejen med 911

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Kan vi återgå till ämnet nu, dvs hur man hittar bra, rensade och billiga 911or av div. årsmodell samt tips och råd runt detta?


Inte för att förstöra ert roliga, och inte för att jag har något bra tips heller men det här spårar ur lite. Bäst vi hjälper Magnus så mycket vi kan när han gett oss det här forumet och allt.

_________________
Axel Tanner
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Är det inte ett problem att importera en bil som inte är i orginalskick? Dvs all form av import går isf bort eller går det att regga in modifieringarna utan att ha reggat bilen först i .se.

Känns som att man får kolla på den svenska marknaden.

Apropå imponerande körning med gammal 911 på historiska Dunlop så är det väl möjligt att de däcken har en lite annan karaktär än moderna däck och därmed är enklare att åka på sladd med? Har inte kört sådana däck men de framstår ju mer som vinterdäck jämfört med moderna r-däck/slicks.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



Re: Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?

Magnus Thomé skrev:
Funderar (vilt kors o tvärs) på ersättare till gamla bettan. En tanke är en äldre 911 som är helt tömd på allt onödigt men är ihopbyggd för god driftsäkerhet. Gärna med lite extra puff i maskin förstås. Men var är bästa ställena att leta efter en sån?


Anders Adolfssons(Automobil) Blackadder vore väl ett lämpligt objekt. Nyfixad motor, rensad inredning, nytt chassi osv osv....

Tyvärr är den väl inte till salu...än....


-

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Re:

Andreas Millbro skrev:
Är det inte ett problem att importera en bil som inte är i orginalskick? Dvs all form av import går isf bort eller går det att regga in modifieringarna utan att ha reggat bilen först i .se.

Känns som att man får kolla på den svenska marknaden.


Stämmer detta?

Har varit inne lite på samma spår som Magnus om jag skulle få för mig att byta entusiastbil. Det enda som hägrar (för tillfället) är en 996 av lättviktsmodell eller en 'tok'-rensad/preppad gammel 11:a.

Har hittat ett objekt, som jag förmodligen inte kommer att slå till på, men som är helrätt, men det står på en annan kontinent och är inte i original-skick för fem öre.

Någon som vet mer kring ovanstående?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Regbesiktning kräver originalskick.

Hur det är med lite äldre bilar vet jag dock inte men på nyare bilar är det helt klart ett problem.

Det går säkert att komma runt förstås men metoderna kanske inte blir helt enligt boken.

_________________
Martin Öberg
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



Den här är kanske intressant? (Det tycker iaf jag )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64241&highlight=porsche

Skulle vilja se lite mer bilder på den dock.

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

obizzz skrev:
Regbesiktning kräver originalskick.

Hur det är med lite äldre bilar vet jag dock inte men på nyare bilar är det helt klart ett problem.

Det går säkert att komma runt förstås men metoderna kanske inte blir helt enligt boken.
Lösa saker kan man alltid byta temporärt, men fast saker som bur är ett aber.
Men hur mycket som är lämpligt att bygga tillbaka beror på den enskilde inspektören, och det vet man inte i förväg (och det går inte att avbryta och börja om numera som det gjorde förr). Så det är ett vågspel som allt med besiktningar.
Men det är lite trist att ta hem en perfekt bil och stupa på mållinjen, taskigt optimerad Modsportbil utan historik har ju inget direkt värde.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Re:

Niklas Falk skrev:
obizzz skrev:
Regbesiktning kräver originalskick.

Hur det är med lite äldre bilar vet jag dock inte men på nyare bilar är det helt klart ett problem.

Det går säkert att komma runt förstås men metoderna kanske inte blir helt enligt boken.
Lösa saker kan man alltid byta temporärt, men fast saker som bur är ett aber.
Men hur mycket som är lämpligt att bygga tillbaka beror på den enskilde inspektören, och det vet man inte i förväg (och det går inte att avbryta och börja om numera som det gjorde förr). Så det är ett vågspel som allt med besiktningar.
Men det är lite trist att ta hem en perfekt bil och stupa på mållinjen, taskigt optimerad Modsportbil utan historik har ju inget direkt värde.


Det är alltså helt omöjligt att regga in som 'amatörbyggt' på något sätt?

[Sorry, tråden håller på att spåra ur igen, men jag pratar faktiskt fortfarande om 911:or ]

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

krämbulle skrev:
Det är alltså helt omöjligt att regga in som 'amatörbyggt' på något sätt?

[Sorry, tråden håller på att spåra ur igen, men jag pratar faktiskt fortfarande om 911:or ]
Lite snabbt då (therealpinto kan svara mycket bättre);
Riv ner och bygg upp med egna konstruktioner (och delar från fler än en källa) så SFRo bedömer det som ett amatörbygge. Sen är ju gränsdragningen SFRo's och de består av personer, men att importera, putsa lite på den och hävda Amatörbygge går de inte på.


Det finns nog rensade 911or att shoppa, men objekten kanske behöver lockas fram. 996 blir nog framtidens BMW M3 E36, en rackarns bra bil som det gjorts "för många" av

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Johan.. skrev:
Den här är kanske intressant? (Det tycker iaf jag )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64241&highlight=porsche

Skulle vilja se lite mer bilder på den dock.



Vill ha. PM'at fråga om priset. Gissar den kostar massor...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ang. Ombyggda Porscheturbosar så är ju Puppans bil ett underbart exempel på hur rätt det kan göras. Men jag kan och vill inte skruva.... Men en sån bil vore ju kanon

_________________
Magnus Thomé
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Tror på förslaget at lägga en annons på PCS.nu sida.
Finns en del rensade 964C2 ute till ex... Men på PCS/PCSR träffar börjar det bli ont om luft kylda 11or nu för tiden.
Du har PM

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

VincentM skrev:
Tror på förslaget at lägga en annons på PCS.nu sida.
Finns en del rensade 964C2 ute till ex... Men på PCS/PCSR träffar börjar det bli ont om luft kylda 11or nu för tiden.
Du har PM


Är det någon som vet var dom har tagi vägen ? För några år sedan när jag körde mycket bana med min blå 924a så var det massor med 80talare. Nu är det nästan bara boxster/996 och framåt. Lite kusligt va fort dom försvann, framförallt så undrar jag var alla 911or tagit vägen, blivit glassätarbilar?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Cédric skrev:
VincentM skrev:
Tror på förslaget at lägga en annons på PCS.nu sida.
Finns en del rensade 964C2 ute till ex... Men på PCS/PCSR träffar börjar det bli ont om luft kylda 11or nu för tiden.
Du har PM


Är det någon som vet var dom har tagi vägen ? För några år sedan när jag körde mycket bana med min blå 924a så var det massor med 80talare. Nu är det nästan bara boxster/996 och framåt. Lite kusligt va fort dom försvann, framförallt så undrar jag var alla 911or tagit vägen, blivit glassätarbilar?

Kan det inte vara så att de som förut hade 80-talare har övergått till 996or / Boxster pga. det fördelaktiga priset och de bra köregenskaperna, och antingen har kvar 80-talaren som samlarobjekt/utflyktsbil eller har gjort sig av med den till någon som inte tänker använda den till att åka bana?

_________________
Axel Tanner
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Flera själ till det tror jag.

Äldre modeller i bra shik lockar nog mer samlings typer... Värdet går inte ner på dem.
Sen är delar till äldre modeller dyra i fall det händer något.
Äldre modeller är nu relativt långsamma, många upplever det som tråkig at hella tiden släppa förbi modernare bilar. Våra "classic" dagar brukar vara upskatade....

Sist på Mantorp 50% av bilarna på banan under ett av passet var GT3or 13 st!

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Jo, det är väl lite så jag misstänkt. Jag tycker det är riktigt tråkigt att folk inte vågar lufta äldre bilar, det är ju ändå inte tävling. Det jag märkt är att majoriteten av dessa porscheägare med nya bilar kör rätt långsamt bortsett från rakorna (Iaf i R1, i OR hade jag fått kököra fast jag haft min clio på banan:) ). Så det är inga problem med en gammal skorv att köra med bra flyt, tråkig utveckling som verkar fortsätta åt det hållet..Nog med offT, Magnus, köp en gammal skorv och visa var skåpet ska stå..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Här Magnus finns en väldigt grön Porsche som vill ägas av dig thumbs up

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_911_24476370.htm?ca=23_11&w=0

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

bertil1 skrev:
Här Magnus finns en väldigt grön Porsche som vill ägas av dig thumbs up

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_911_24476370.htm?ca=23_11&w=0


kan varmt rekommendera den thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Några vågar nog fortfarande :-) och jag tror (jag vet) at dem har nog lika rolig tom mer.
Äldre 911or är underhållande + det är kul at vara "the underdog".

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 280



Re:

VincentM skrev:
Flera själ till det tror jag.

Äldre modeller i bra shik lockar nog mer samlings typer... Värdet går inte ner på dem.
Sen är delar till äldre modeller dyra i fall det händer något.
Äldre modeller är nu relativt långsamma, många upplever det som tråkig at hella tiden släppa förbi modernare bilar. Våra "classic" dagar brukar vara upskatade....

Sist på Mantorp 50% av bilarna på banan under ett av passet var GT3or 13 st!


org GT3or måste ju du äta till frukost med din bil tex..?

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (7606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande