| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på Plasmaskärare.
|
2230 besök totalt |
|
Tips på Plasmaskärare.
Jag har tänkt köpa mig en plasma skärare, kommer mest skära i stål rör med 1-3mm tjocka väggar, bilplåt och upp till 5mm plåtar. Räcker det med en kina typ? hittade denna på 40a och den ska klara 12mm med ett snyggt snitt. http://www.tradlost.se/shop/product. Någon som har testat den? priset känns ju väldigt bra iaf. Kom gärna med andra tips! MVH _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
Jag har den du länkade till och är nöjd med den. Det finns nån verktygstråd där plasmaburkar ventilerades nån gång i vintras där du kan hitta lite info.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Dessa som säljs ganska ofta på tradera ser det ut som? Lite nyfiken vad dom duger till. Det jag kört plasma är med spt splitfire på jobbet och den är verkligen grym. skär 28mm men har prislapp på runt 20k+moms, alltså inget för hobbybruk direkt..
_________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
|
I min biltråd finns bilder på hur snygga snitt den kan åstadkomma om man håller den rakt och drar med konstant hastighet. Över 5mm blir snittkvaliteten sämre. Jag har provat kapa 10mm och det går, men snitten blir inte vinkelräta och skärhastigheten är ganska låg. Ska du köra tjockplåt så ska du ha nåt större, håller du dig oftast under 3-5 mm så räcker det alldeles utmärkt.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Har du någon mer info om SPTn? Hur fint går det att skära med den? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på Plasmaskärare.
|
2230 besök totalt |