Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (7605 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Köp inte för gamal är mitt tips

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

zeb930 skrev:
VincentM skrev:
Flera själ till det tror jag.

Äldre modeller i bra shik lockar nog mer samlings typer... Värdet går inte ner på dem.
Sen är delar till äldre modeller dyra i fall det händer något.
Äldre modeller är nu relativt långsamma, många upplever det som tråkig at hella tiden släppa förbi modernare bilar. Våra "classic" dagar brukar vara upskatade....

Sist på Mantorp 50% av bilarna på banan under ett av passet var GT3or 13 st!


org GT3or måste ju du äta till frukost med din bil tex..?


Beror helt på föraren. Nu har en hel del duktiga förare skaffat sig Gt3or. Då brukar det bli riktig kul
Rakt frm går min jämt med icke RSorna.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_964_Turbo_26774498.htm?ca=14&am . . . .
Brorsans "gamla" bil är inte helt fel

Vincent: 996 cupen går ju riktigt bra




_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

ninja skrev:
bertil1 skrev:
Här Magnus finns en väldigt grön Porsche som vill ägas av dig thumbs up

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_911_24476370.htm?ca=23_11&w=0


kan varmt rekommendera den thumbs up


Va, är inte den såld

MAGNUS, köp genast !!


_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Köp inte för gamal är mitt tips


Utveckla gärna dina tankar om du orkar.



Jag är såååååååå tråkig som snackar ekonomi hela tiden, sorry, men det är tyvärr A och o för att det ska vara ett möjligt val. Att 996/997 ska ha klart lägre rullande vanliga servicekostnader jmfrt med 964/993 "har man ju fått lära sig". Men hur står de olika modellserierna kostnadsmässigt när när en bil blir till åren eller går mycket bana så det inte bara är vanlig service som ska göras utan man ska betala för både fel som helt enkelt dyker upp pga ålder och även slitage på lite mer omfattande grejer typ bussningar, bärarmar, ja... vad det nu blir på en elva. Dessutom om uppgraderingsdjävulen slår klorna i en hur ser det ut då? Den sista punkten är väl hualigendyrt vilken årgång man än har gissar jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ni som vet lite inside info om den gröna 70-talaren får gärna skicka PM om den ni orkar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det är exakt som du säger, på en nya så är det mer moddsen som kostar på en äldre är det först att hålla den igång som kostar sen är moddsen lika dyra typ.. lite tråkigt att betala massa för att hålla bilen igång, roligare att läga pengar på uppgradering

Men smaken är som baken som sagt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Supramannen skrev:
Det är exakt som du säger, på en nya så är det mer moddsen som kostar på en äldre är det först att hålla den igång som kostar sen är moddsen lika dyra typ.. lite tråkigt att betala massa för att hålla bilen igång, roligare att läga pengar på uppgradering

Men smaken är som baken som sagt
Nyare är väl enklare att fixa till som vardagsbanvapen dessutom (dvs behålla illusionen om dagligt bruk utan hörselkåpor).
Det är väl få som bruxar en BMW 2002 som är banåkatillfixad (för att ta en annan tysk referens).

Men nog vore det väl lite skoj med en gammelnioelva/356 Coupé tillfixad för Timattack, Rickard?
Äldre bilar brukar inte ha plats för så stora däck och bromsar, kan ju bli billigare

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Nyare om man pratar Porsche (996, 997 av pre-facelift) är ju ett lite aber då man helst bör kika på GTx eller turbo för att motorn skall stå ut med g-krafter i längden?
Visst, alla 996 går det att byta ett oljetråg på, men är det en komplett lösning eller en minskning av problemet?

Vår forumägare kör ju mer än lite "prova-på-körning" och bör ju välja en bil som tål mycket stryk en längre tid.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Andreas Millbro skrev:
Är det inte ett problem att importera en bil som inte är i orginalskick? Dvs all form av import går isf bort eller går det att regga in modifieringarna utan att ha reggat bilen först i .se.

Känns som att man får kolla på den svenska marknaden.

Apropå imponerande körning med gammal 911 på historiska Dunlop så är det väl möjligt att de däcken har en lite annan karaktär än moderna däck och därmed är enklare att åka på sladd med? Har inte kört sådana däck men de framstår ju mer som vinterdäck jämfört med moderna r-däck/slicks.


Ska inte förstöra tråden med däcksnack och körteknik. Men att jämföra Dunlop Racing med vitnerdäck var nog i hårigaste laget
Det är riktigt racinggummi, men precis osm då är det en mycket lätt diagonaluppbyggnad på de däcken.
Beträffande hur man åker på dessa däck har jag hunnit skaffa mig en del erfarnehet av dessa under snart 20 år. Kan sammanfattas med: Sideways is for racers - Downforce is for chckens

Åter till ämnet. Jag som har noll koll på Porschar nyare än tidigt 90-tal, och halvdålig koll på de äldre, säger från hjärtat, köp en så tidig du vågar. Helst innan 1974 då Porsce slogs ihip med statens järnvägar och därför fick storra buffertar fram o bak Men de nyare är säkert mycket bättre på alla sätt. Men man ska väl ha en banbil för att kul? Den gröna hade jag mer än gärna åkt bana med själv. Men som bruk/banbil? naje, men köp en tråkvolvo för mat och familjtranspoirt och ha den gröna för bana och cafe åka.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re:

Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Köp inte för gamal är mitt tips


Utveckla gärna dina tankar om du orkar.



Jag är såååååååå tråkig som snackar ekonomi hela tiden, sorry, men det är tyvärr A och o för att det ska vara ett möjligt val. Att 996/997 ska ha klart lägre rullande vanliga servicekostnader jmfrt med 964/993 "har man ju fått lära sig". Men hur står de olika modellserierna kostnadsmässigt när när en bil blir till åren eller går mycket bana så det inte bara är vanlig service som ska göras utan man ska betala för både fel som helt enkelt dyker upp pga ålder och även slitage på lite mer omfattande grejer typ bussningar, bärarmar, ja... vad det nu blir på en elva. Dessutom om uppgraderingsdjävulen slår klorna i en hur ser det ut då? Den sista punkten är väl hualigendyrt vilken årgång man än har gissar jag.


Tror inte det går at svara riktigt. Beror helt på hur ägarna tog hand om bilen.
Även 993or är relativt gamla och köper man "fel" ex så kommer det at kosta. Gäller mest at hitta rätt bil ha lite tur och en del peng över ifall något händer.
Ang upgraderingar, köp en bil som är redan klar ! Been there, done that !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Något hum om budget för bilen?
Kanske blir lättare att ge förslag på bilar då.

Ett annat val är förstås en moddad 944 turbo, då kan du åka ifrån GT3or utan problem till ett lägre pris

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Allmänt banåkaforum
Var hittar man bäst en gatlegal totalrensad 911?
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (7605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande