Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag vill ha nya (svängnings)dämpare, vad skall jag köpa?
1230 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

De jag provat hittills:

KONI Street Sport:
Funkar utmärkt, men det är jobbigt att man måste lossa dämpen för att kunna justera den.

AVos billigaste:
Väldigt lätta att justera (ratt på sidan), men förhållandet retur/tur dämpning är usch! (5).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag må vara trög, men vad menar du???
citat:
men förhållandet retur/tur dämpning är usch! (5).

Allså vi har en ratt för in-dämpning och en för ut-dämpning (in och ut är rikting, hittar ej orden i min felkopplade hjärna). Som det låter på dig så påverkar de varandra, är det rätt?????

Skänninge
Här sen Maj 2003

om jag minns rätt ang. AVo så är dom bara justerbara i returen.

Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Eric Josefsson skrev:
om jag minns rätt ang. AVo så är dom bara justerbara i returen.

Vad jag har fått förklarat för mig när jag köpte mina, så justerar man både dämpning och retur med samma ratt. Dom har ett fast förhållande på 2. Men det kanske är olika på olika AVo dämpare. Mina coilover till sjuan kanske är fungerar på annat sätt än chassikiten till bilar.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Han skrev att det gällde den billigaste serien

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Det är bara Avo "framdämpare" som är ställbara endast i retur. Övriga teleskopdämpare (tex bakdämpare och enklare c/o-dämpare) ställs både i kompression och retur (standard 1:2) med samma ratt. Det går att beställa dämparna med annan bestyckning samt även skicka in dem för ombestyckning.

Ifall jag glömt något:

".................................

Allmän info om Avo ställbara sportdämpare.

-De ställbara dämparna är rena oljedämpare/hydrauliska dämpare. Dvs ej med gasövertryck. Dämparna är renoverbara hos Avo. Dessa dämpare kan även ombestyckas för andra dämpvärden mot en kostnad.
-Fjäderben och insatser är ställbara i returdämpning med fast kompressionsdämpning. Dämpningen ställs med en skruv i toppen av kolvstången som vanligtvis befinner sig i motorrummet. Skruven har ett område om 4.5 varv och varje halvvarv räknas som ett läge och detta ger 10 inställningslägen. Men de är alltså i praktiken steglöst inställbara. Jag vill också mana till försiktighet med inställningen av returdämpningen, om ni ställer den alltför hårt och kör forcerat på ojämn bana/väg kan dämparen jacka ihop sig och bottna. Levereras med en lös inställningsratt.
-Bakdämpare och övriga teleskopdämpare har simultant ställbar kompressions- och returdämpning i förhållande ca 1:2. Dämpningen ställs med en ratt i botten på dämparen i 18-22 klick beroende på modell utan att dämparen behöver avlägsnas från bilen. Inställningsratten kan sitta utsatt för smuts, så se till att fetta in den för att skydda gängorna in i dämparkroppen.
-Coiloversatserna har i stället för en standardliknande fjäder en racefjäder med 2.25" innerdiameter och höjdjusterbart nedre fjädersäte. I övrigt är det samma dämparkroppar som i de vanliga fjäderbenen. Till vissa bilmodeller (t.ex. de med torsionsfjädring bak) levereras vanliga ställbara teleskopdämpare till bakaxeln. Observera att detta fortfarande är väghållningssatser för gatbilar. De passar bra för t.ex. banträffar, men det är inga rena racingprylar. Vissa coiloversatser kan även beställas i aluminium.

......."

Coiover- /racedämparna finns som sagt från ungefär samma utförande som teleskopisarna enl. Ovan med k/r ställbart med en ratt i förhållande 1:2, men det går utmärkt att beställa andra kvoter. Sen finns det varianter i aluminium, med bussning eller kulled, tvåvägs justerbara....

Teleskopdämparna och fjäderbenen är således ganska olika djur. Med fjäderbenen är man liksom låst vid den kompressionsdämpning man får levererad ("sportig", dvs + ca 30% dämpfaktor om man inte specar annat) medan teleskopdämparna (dålig distinktion från fjäderben, jag vet) är mer flexibla och även kan göra sin plikt i lägre racingserier.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
De AVo:sar jag har, både fram och bak, har endast en justeringsratt med (nominellt) 22 steg.
Denna ratt påverkar både retur- och tur-dämpningen simultant.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Det är bara Avo "framdämpare" som är ställbara endast i retur. Övriga teleskopdämpare (tex bakdämpare och enklare c/o-dämpare) ställs både i kompression och retur (standard 1:2) med samma ratt. Det går att beställa dämparna med annan bestyckning samt även skicka in dem för ombestyckning...

Har de någon hemsida?

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
http://www.avouk.com/

thumbs up

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Igår satt jag och bläddrade lite i en porrtidning (Demon Tweeks-katalogen) och hittade LEDA samt SPAX dämpare som möjligen kunde va' nå't o' ha'.

Någon som har någon erfarenhet av dessa två?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

LEDA vet jag att många "club rejsers" använt med gott resultat. Bla till klassvinst i bla Fyndbörsen.
Finns ju i lite olika varianter numera oxå med tryck/retur-justering osv. Men de går ju upp lite i pris.

Vad skulle en sådan dämparegå på i England ungefär?

Spax har jag inte hört så mkt gott om, men det gäller inte deras "top line". (Den har jag inte hört ngn som har använt här i Sverige, men det finns ju säkert. Tror det är stor skillnad på de lite enklare och dyrare Spax...)

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
LEDA vet jag att många "club rejsers" använt med gott resultat. Bla till klassvinst i bla Fyndbörsen.
Finns ju i lite olika varianter numera oxå med tryck/retur-justering osv. Men de går ju upp lite i pris.

Vad skulle en sådan dämparegå på i England ungefär?

£300 exkl. allt.

Andreas Lidström skrev:
Spax har jag inte hört så mkt gott om, men det gäller inte deras "top line". (Den har jag inte hört ngn som har använt här i Sverige, men det finns ju säkert. Tror det är stor skillnad på de lite enklare och dyrare Spax...)

Jag har tolkat "bruset" ungefär som du. De gula SPAX:en skall man undvika, men att de guldfärgade nog funkar (jag gillar placeringen av justeringarna på guldisarna).

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

300£...*gånger vad nu £ står i*...plus 17,5% VAT... Coilovervarianten med dubbla justeringar?

Klart intressant isf, särskillt med tanke på att DT sällan är billigast i UK...utan tvärtom.

Guldis SPAX vore nog inte fel... Bara man kan få support om ngt händer eller behöver fixas utan att behöva skicka till UK igen.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
300£...*gånger vad nu £ står i*...plus 17,5% VAT... Coilovervarianten med dubbla justeringar?

Klart intressant isf, särskillt med tanke på att DT sällan är billigast i UK...utan tvärtom.

Guldis SPAX vore nog inte fel... Bara man kan få support om ngt händer eller behöver fixas utan att behöva skicka till UK igen.

DT

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Demon Tweeks.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Demon Tweeks.
thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
1230 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande