Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2038 besök totalt |
Gasspjällsdimension
Hejsan! Har en längre tid funderat på att bygga ett nytt insug till 99an, främst för att få till en bättre portmatchning mot en senare typ av saabtopp som passar på. Den är nyare, har bättre flöde osv osv... Min första tanke var att behålla originalutséendet under huven och göra ett rör som hade ungefär samma design som originalröret men var grövre och anpassat för det nya utséendet mot toppen. Eftersom jag har alldeles för lite tid kom det dock aldrig mer än till en ihoptejpad prototyp, se nedan: https://rejsa.nu/im/_annat/691-new_2 https://rejsa.nu/im/_annat/691-new_2 http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu Nu har jag istället börjat fundera över att jag kanske borde göra en variant som inte var fullt lika original, dvs med separata spjäll och några trattliknande saker innåt plenumet. Nu till min fråga: Den gjutna bit jag använder mot toppen kommer från en Saab 9000 med insprutningsmotor, och är fiffig därför att den konverterar från insugskanalens speciella form till ett vanligt runt rör, vilket är lätt att bygga vidare på (turbomodellerna har inte runda kanaler). Problemet är bara att invändig diameter på dessa rör är 45mm. Är det för grovt? 4st spjäll på 45mm var blir ju en ganska stor inloppsarea, och dessutom är ju bilen överladdad. Effekt på motorn är alltid svårt att spekulera i, i dagsläget finns där väl bara en 200hk men det ska inte vara allt för knepigt att piska fram ytterligare några. Skulle jag göra nytt insug så skulle det ju dessutom vara "att växa i"... Övrig info om bilens inloppssystem är att det idag sitter en LMM (dock inte en förpestad mängdmätare, utan en massam.), men i framtiden blir det troligen speed/density-system. Alla tips och idéer välkomna ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Re: Gasspjällsdimension
Separata spjäll kan du nog strunta i, iaf nu när det är en turbomaskin det handlar om. På en sugis så vinner du kanske lite gasrespons men nån större skillnad i effekt lär det knappast bli. Grovleken ser jag inte som ngt problem eftersom det är en turbomaskin. Som jag har förstått det så är ju en turbomotor mindre känslig för trattlängd/area? Tror faktiskt att 45mm kan bli ganska lagom. Kommer själv (förmodligen bör jag tillägga ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
ok, då kör vi på 45mm då...
![]() Micke> Nej, självklart behöver jag inte separata spjäll. Vill jag ha mer effekt finns det en j-dra lång lista med saker jag bör göra först. Nu handlar det mer om att göra det som konstruktions/produktions-övning av eget intresse ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Re: Gasspjällsdimension
Spjällen skall vara av samma diameter som kanalen när det är ett spjäll per kanal. Du kan säkert åka med 45 mm i diameter även om det är lite stort. (Jag vet inte vilken cylindervolym och varvtal du tänker dig). Spjällarean är av större vikt på ett plenum, eller när alla cylindrarna drar ur samma spjäll. Som jämförelse kan jag säga att jag själv har alla 8 kanalerna kopplade till 4 spjäll om 45 mm st. Då räcker det till 800 hkr. Dom enskilda kanalerna däremot är på 2300 mm2 st. Viilket gör 54 mm diameter. Jag skulle därför behöva 8 st 54 mm spjäll om det gällde IR insug. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran> Jo, visst ska de vara samma dim. som kanalen. Så egentligen har jag ju inte så stort val om jag inte tillverkar smalare kanaler på något vänster.
Cylindervolymen är i sammanhanget ynkliga 2 liter och motorn varvar som absolut max 7000rpm. Rimlig effekt vore väl 250-280hk sisådär. Överladdningen borde ju dessutom ta ner gashastigheten ganska betänkligt (vid bestämd effekt), så det blir ju lite grovt. Kanalerna är ju ungefär samma grovlek som Eklund hade på sin 750hk Pikes Peak-bil... ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
ett insug är otroligtkompliserat
var i insugnings byggar tankar för ett tag sedan på en sugmotor iof sökte runt och letatde information , runners längd,utformning trattar, .plenum utformning ,plenum storlek spjällstorlek ,plasering osv alltså otroligt mycket att tänka på föreslår att du söker runt lite på nätet finns mycket info ![]() ![]() och snacka om roligt utformat insug....Bmw m5 http://www.schatzandkrum.com/gallery _________________ Jörgen Andersson |
||
Kan stämma bra. Vet att Jocka Sahlin "Jakanracing" åker med 4 st 46mm spjäll, dvs m3 original. Dessa räcker iaf till att plocka ur 746hk med. _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2038 besök totalt |