Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2004 besök totalt |
Ny på forumet / Hjulinställning.
Tjenare alla gas glada på forumet . tängte bara presentera mig lite snabbt innan min fråga kommer Jag (jannis) kille från växjö 25 år kör Boxster-98 jobbar som servicerådgivare (Ford Jaguar Mazda) medl i Pcs, kör gärna och offta Slalom/konbana !! fråga på om ni vill veta mer .. Nu till frågan ang hjulinställning Min bil (Porsche Boxster) sänkt med H&R fjädrar, understyr gärna ... så nu undrar jag kan jag påverka bilens karaktär genom hjulinställning och isåfall hur ska jag justera den .. jag har en 4 hjulsmätare på jobbet så de kan jag göra själv .. så nu behöver jag bara ideer o hjälp med vinklarna ... Tack på förhand ... ![]() _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Välkommen
![]() Vi börjar med: - Vad anger Porsche att vinklarna ska vara (inkl max/min) - Hur står vinklarna nu? - I vilka situationer understyr den? Riktigt snabba kurvor? Ingång? Utgång? Edit: ...kom på en sak till, vad har du för däck? Modell & dimensioner fram & bak. _________________ ![]() |
||
Välkommen Jannis!
Hörde talas om en Boxtergalning på Hermibil i julas av Göran Nilsson på rekond, han är min morbror ![]() Här kommer du trivas! Hoppas vi ses på banmötena i sommar ![]() Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
hmmm
jag hittar inte protokollet över förra hjulinst.. men specifikationerna är fram caster 7,5grader - 8,5 camber -0,7grader - 0,3 toe 0,00grader - 0,10 bak camber -1,8grader - -0,8 toe 0,00 - 0,35 hmm kan domma värdena stämma .. de var dom ja fick ut ur datorn nu _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
glömmde tillägga
jag har för mig att bilen under styrde ut ur svängen men oxo en tendens in i svängen ... ![]() och däcken eagle F1 215/45-17 255/40-17 Aha... en nilsson på forumet va kul ... de stämmer göran jobbar här oxo ... har för mig att han sa att du hade en 944? _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
du kan nog definitivt påverka bilens karaktär genom att pilla med vinklarna
![]() jag gjorde en halvbra inställning höstas (men den var billig... ![]() ![]() Nog om det, nu görs en inställning på betydligt mer porsche-erfaret ställe (Podium Racing), så mitt råd är: lämna bort till ställe som vet vad de gör. Beskriv hur du tycker bilen känns och vad du vill ändra på, så får du säkerligen bäst hjälp. |
||
jo ..
man kan ju lämmna bort de oxo men då lär man sig ju inget .. ![]() sen så vill jag ju inte åka till podium i sthlm bara för en hjulinställning _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
haha nej jag menade inte att man prompt måste åka över halva Sverige för att ställa bilen rätt, mitt råd var i all enkelhet att det ibland inte blir som man (läs: jag) tänkt sig
![]() ![]() |
||
Re: glömmde tillägga
Har haft en 944 turbo, 964 c2 och nu 968:a ![]() ![]() Ha det! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Re: jo ..
Håller med dig ![]() Utan att veta något om 986:an så känns ändå den cambern du skrev som rätt gatbilsanpassad. En inte alltför vild gissning pekar mot mer negativ, kanske -1,5° eller något. Blir dock lite förbryllad att du skriver att den primärt understyr i utgången av kurvan, det brukar man ju, i måttliga mängder, anse vara tryggt, bra och snabbt. Menar du slalom eller banåkning? Understyrning in i svängen kan det kanske hjälpa med en gnutta toe-out istället för toe in fram, 0,1° t,ex Är det orginaldimension på bilen? mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
japp de e org 17" men tidigare satt de 205/10-17 fram tror ja ...
jo de e bara slalom som vi snackar just nu ![]() _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Re: Ny på forumet / Hjulinställning.
Nämän hej ! Ser man på du har hittat hit du med! Välkommen! _________________ ![]() |
||
Hör dig för lite mer först, jag har ingen susning om 986:an har något speciellt att ta hänsyn till! Men det vore kul att veta vad du får för rekommenadationer från andra håll. Varför inte ringa och prata med Jaan Tolli, JTI motorsport. mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||
Jag led av undersyrning innan på min Boxster. Den enkla lösningen var att sätta på 225 däck fram istället för orginal 205. Det gjorde stor skillnad. Kan iofs också bero på att jag lärt mig köra lite bättre. De flesta nybörjare brukar klaga på att alla bilar är understyrda när det i själva verkat är de själva som vrider för mycket på kringlan och tvingar in bilen i understyrning.
Vilken hjulinställning som är bra på Boxstern vet jag inte, hade tänkt experimentera lite till våren. Kolla in på boxster racing board, de diskuterar hjulinställningar där ibland. http://www.iq.dynip.com/~racing/index.cgi/. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2004 besök totalt |