| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bilen ryker vitt
|
1 besök senaste veckan (1782 totalt) |
|
bilen ryker vitt
Hallå, lite motor problem, IGEN. Less på den här bilen nu Byggde nu motor i vinter pga ras. c20xe med h-profils och ja nya lager o så. Den går på e85 och 400-450hk nånstans där bör det ligga. Har kört kanske 5mil och tyckt att den gått bra och allt så. Gasat på lite ibland. Sen sist åkte jag till macken och tanka, tog en sväng på byn, Sen såg jag att den börja ryka. Kom hem rykte mycket.. Stängde av. Dagen där på åkte jag och startade den. Rykte lite vitt. Ju varmare den blev rykte det mera vitt. Gasade till en gång. Stort vitt rök moln.. Stift 1,2,3 ser bra ut. 4ans är svart och blött. Rev av toppen och kollade lite. Såg ut som det sotat lite grann mellan 3an och 4ans cylinder. (stålpackning) och från 4ans ut mot vatten kanalen i bak kant på block. Satte dit en original packning. Starta, rykte vitt och stiften blev lika dana som innan. Rev av toppen nu igen. Kan inte se nån spricka nånstans. Några ventiler stod inte lika, Drog runt kammarna och ventilerna verkade gå lika.. Kom med ideer och tips nu. Blir så less att det aldrig kan funka. Och sälja är ju inge bra när det inte funkar för min del iallafall. Mvh/Stefan _________________ Stefan Söderström |
|
|
|
Verkade inte ha nått komp i vattne tycker jag. Inget man märkte när man lyfte på locket till expansion kärlet iallafall. Kollade med nån grejj man satt där också med nån vätska i som skulle ändra färg om man hade avgaser i vattnet. Men inget utslag på den. Kanske inte funkar nå bra när det är e85
_________________ Stefan Söderström |
|
det gjorde den visserligen inte. Planade den bara till förra motorn. Blocket deckades till denna motor bara. Har fått förklarat att den måste planas varje gång. Men varför funka allt så bra i början då? Varför rykte det inte från början? Hur sne ska den kunnat bli om den inte ens tätar med en original packning då? När den väl sitter där och allt funkar bra dem första gångerna och bilen inte gått varm.
_________________ Stefan Söderström |
|
Det är väl helt enkelt så att om det inte är plant nog så får man inte tillräckligt tryck på packningen, och då börjar det "krypa" direkt - och till slut är det fritt blås igenom någonstans.
Så går det iaf med dessa f-bannade sur-fårrrdar med plastimpellers i vattenpumparna. (Har bytt toppackningar på en V6:a och en 4:a hittills...) Pumpen havererar och motorn går varm. Man byter pump, och allt verkar funka - i veckor, månader... Sedan börjar man få en aning avgaser i kylvattnet, kylvatten i cylindrarna och andra dumheter, och det blir värre och värre med tiden. Har det väl börjat "krypa" så är det kört - men det kan ta ett bra tag innan det ens börjar läcka märkbart.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
![]() |
Skruva banåkabil
bilen ryker vitt
|
1 besök senaste veckan (1782 totalt) |