Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
1, 2   >>
5932 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Framtidstråden.

Här hade jag tänkt vi kunde komma med förslag och idéer som kan utveckla våran klubb. Som medlem vet man ju vad man önska av sin klubb, men kanske även vad man kan bidraga med.
Alltså en öppen tråd där allt funkar utom försvarstal.

Jag har flera punkter där vi måste förändra och förbättra. Börjar med en:

-Licenskurs fast vi behövde en förarkurs.
95% av alla som går licenskursen varje vår, gör det för att få köra gatbil på bana. Ett normalt steg är att först köra gatbil för att sedan om lockelsen blir stor, köra tävlingsbil.
Men licenskursen är bara gjord i ett syfte - förfarandet med allt vad paragrafer och protester innebär. När dom efter kursen teoretiska del sedan släpps ut på bana för praktiska moment, där bla rullande o stående startövningar genomförs, så har många inte en aning om hur man framför sin bil på bana!
Jag har gjort samma upptäkt i flera år nu.
Vi som är med som instruktörer får lägga oss ner på deras nivå och börja från den absoluta början. Sen är det raka vägen ut på banträffarna - och inget där emellan.

Mitt förslag: presentera ÖSK:s alla licenskurser på hemsidan och låt var o en ta sin licens utan BMWSC:s inblandning. Ordna i stället en förarkurs!
Det räcker med en halvdag.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Re: Framtidstråden.

höfläkt skrev:
Här hade jag tänkt vi kunde komma med förslag och idéer som kan utveckla våran klubb. Som medlem vet man ju vad man önska av sin klubb, men kanske även vad man kan bidraga med.
Alltså en öppen tråd där allt funkar utom försvarstal.

Jag har flera punkter där vi måste förändra och förbättra. Börjar med en:

-Licenskurs fast vi behövde en förarkurs.
95% av alla som går licenskursen varje vår, gör det för att få köra gatbil på bana. Ett normalt steg är att först köra gatbil för att sedan om lockelsen blir stor, köra tävlingsbil.
Men licenskursen är bara gjord i ett syfte - förfarandet med allt vad paragrafer och protester innebär. När dom efter kursen teoretiska del sedan släpps ut på bana för praktiska moment, där bla rullande o stående startövningar genomförs, så har många inte en aning om hur man framför sin bil på bana!
Jag har gjort samma upptäkt i flera år nu.
Vi som är med som instruktörer får lägga oss ner på deras nivå och börja från den absoluta början. Sen är det raka vägen ut på banträffarna - och inget där emellan.

Mitt förslag: presentera ÖSK:s alla licenskurser på hemsidan och låt var o en ta sin licens utan BMWSC:s inblandning. Ordna i stället en förarkurs!
Det räcker med en halvdag.


thumbs up

_________________
olof Johansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Böjd och hålla med Stefan i detta. får bli en thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Beredd att hålla med efter att på fredagen åkt med ett antal under kursens praktiska del
& som vanlig är det så att vissa har känslan & det löper riktigt bra. Sen finns det andra sidan av
skalan som jag fick uppleva här skulle det absolut behövas en förarkurs.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Hoppas att det inte är min fru ni syftar på...

Av förklarliga skäl tycker jag licenskursen passade familjen kanon denna gången.
Det var en bra kurs till bra pris och tidpunkten kunde inte varit bättre.

Förarkurser och "gå-banan" är klart vettigt, baksidan är ju att det tar bantid från de körgladaste gatbilsåkarna. Under tvådagars på Knutstorp kan jag som fd gatbilsåkare tycka att utrymme finns, man får körtid så det räcker ändå även om man kanske måste åka hemmåt lite tidigare på söndagen.

Tvådagars som säsongspremiär på Mantorp med licenskurs OCH förarkurs på fredagen? Eller drömmer jag nu? Känns vettigare att ta avrostning/förarkurs i början av säsongen än mitt i.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Re:

Michael Bäck skrev:
Sen finns det andra sidan av
skalan som jag fick uppleva här skulle det absolut behövas en förarkurs.


Du gillade inte hur jag körde Micke?!

Jag gillar ideen med en förarkurs men att slopa licenskursen i samband med vårträffen vet jag inte om jag håller med om. Tyckte det var en utmärkt kurs detta året, speciellt eftersom det var så många förare som hjälpte till som instruktörer, tror ingen behövde köra utan. Stort tack till er som hjälpte till.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

timmy1701 skrev:
Michael Bäck skrev:
Sen finns det andra sidan av
skalan som jag fick uppleva här skulle det absolut behövas en förarkurs.


Du gillade inte hur jag körde Micke?!



Du behöver nog inte vara så orolig

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Jag skulle uppskatta möjlighet till en "förarkurs".

Har inte så mycket bankörning i bagaget och det var dessutom fyra år sedan jag körde på bana senast, i samband med att jag tog licensen. Så med tanke på min ban-rostighet så vore det garanterat nyttigt för mig, och bra för dem som kommer uppleva mig som en bromskloss under mina första varv när jag gör "come-back".

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Vad gäller just "köra-bil-på-bana" så tror jag att (max) 45 minuters banbilkörningssnackande under BMWSC:s licenskurs är en bra start. Kombinerar man det sedan med flitigt nyttjande av instruktörerna så tror jag att man tar det långt. Därefter är det nog egen analys och träning som gäller.


För den som inte testat instruktöreriet listar jag det man kan få hjälp med:

1. Spårval: tips om bromspunkter, turn-in, apexförläggning, exit, generell placeringsteknik som utnyttjar hela banan.
2. Förararbete: Hålla i ratten, vrida på ratten(en gång/kurva), bromsteknik, växlingsteknik(varvtalsmatcha) och gasningsteknik
3. Bilkontroll: Understyrning, överstyrning, instryrning, lastväxel, trailbraking m.m.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Dom vitala sakerna tror jag sitter i blodet (lite som att cykla) , personligen så ser jag inte folk som kör sakta som ett orosmoment utan dom som kombinerar sin orutin med överdåd och kaxighet. Jag tror du kan ta dig ut på banan med gott samvete Davve! Även vi som kört lite eller ni som kört mycket hade dock inte tagit skada av lite snack enligt BTG:s förslag, något slags förarmöte deluxe men jämna mellanrum.

När vi ändå är inne på instruktörer och vad dom kan hjälpa till med, vad skall instruktörerna på licenskursen kunna förmedla? Samma saker som vid banträffar eller mer eller mindre?

Davve skrev:
Jag skulle uppskatta möjlighet till en "förarkurs".

Har inte så mycket bankörning i bagaget och det var dessutom fyra år sedan jag körde på bana senast, i samband med att jag tog licensen. Så med tanke på min ban-rostighet så vore det garanterat nyttigt för mig, och bra för dem som kommer uppleva mig som en bromskloss under mina första varv när jag gör "come-back".

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Johan Sjöström skrev:
När vi ändå är inne på instruktörer och vad dom kan hjälpa till med, vad skall instruktörerna på licenskursen kunna förmedla? Samma saker som vid banträffar eller mer eller mindre?


För det fall att din fråga är riktad till mig Johan? Så svarar jag att man nog borde förstärka momentet i kursen som behandlar själva körningen.
Som det är nu går mesta delen av tiden åt att gå igenom vilken blankett som skall lämnas in till tävlingsledningen inom vilken tidsfrist ifall man vill protestera ett domslut - vilket självklart måste gås igenom eftersom det är en tävlingslicens man skaffar.
Men då majoriteten av deltagarna på BMWSCs kurs (i vart fall i närtid) avser att köra gatbil känns inte reglementsfrågorna som de mest aktuella. När man talar med deltagarna finns i första hand en önskan om att tala om själva körning mer.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Bra förslag, Thed kan ge mycket användbara tips till 70% av SC:s medlemmar. Men dom 30'% som är nya behöver inte en sån tävlingsrutoinerad instruktör utan fler timmar med riktigt erfarna förare.

_________________
Stefan Larsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Jag förslår att vi för en stund svänger debatten till att handla om arrangörsverksamheten vid träffarna.

Det är svårt att få deltagare/medlemmar (kanske har man inte bjudit in tillräckligt tydligt?) att ställa upp och hjälpa till med line-up, incheckning m.m.
Hur får vi fler att "komitta" till att hjälpa till med arrangöreri under en hel säsong?

För den som inte känner till det får deltagare som hjälper till att arrangera förtur i kön när som helst under dagen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Re:

Sörpan skrev:
För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10284

Men jag minns inte hur det gick

Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag thumbs up

_________________
/Petter Ledin
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Petter skrev:
Sörpan skrev:
För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10284

Men jag minns inte hur det gick

Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag thumbs up


Det var nån kille som inte klarar sig utan kryckor som var bäst vill jag minnas...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Re:

Sörpan skrev:
Petter skrev:
Sörpan skrev:
För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10284

Men jag minns inte hur det gick

Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag thumbs up


Det var nån kille som inte klarar sig utan kryckor som var bäst vill jag minnas...


märkligt, handikappade kan väl inte köra bil

_________________
/Petter Ledin
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

höfläkt skrev:
Bra förslag, Thed kan ge mycket användbara tips till 70% av SC:s medlemmar. Men dom 30'% som är nya behöver inte en sån tävlingsrutoinerad instruktör utan fler timmar med riktigt erfarna förare.


Varför skulle inte nybörjare ha behållning av en sådan kurs? Vill minnas att det var en hel del nybörjare med på Gelleråsen den gången och jag kan inte minnas att någon klagade över detta?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
höfläkt skrev:
Bra förslag, Thed kan ge mycket användbara tips till 70% av SC:s medlemmar. Men dom 30'% som är nya behöver inte en sån tävlingsrutoinerad instruktör utan fler timmar med riktigt erfarna förare.


Varför skulle inte nybörjare ha behållning av en sådan kurs? Vill minnas att det var en hel del nybörjare med på Gelleråsen den gången och jag kan inte minnas att någon klagade över detta?


Nybörjare har alltid nytta av hjälp, helt rikting av dig Sören. Det handlar bara om nivån. Det jag menade var att nybörjarna klarar sig med flintskalliga föredettingar som (jag) vi har idag, medans den mer rutinerade delen av medlemmarna får ett större utbyte av tex Thed Björk.

Men ok, det låter som om en förarkurs är befogad och önskvärd av både rutinerade och orutinerade till nästa år.

Låt oss istället lägga tankarna på Mickes resonemang. Fler som hjälper till!
Hur får vi det?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jag skulle mer än gärna medverka på en kurs med Björk eller Göransson eller likn, men som cupförare erbjuds man inte samma möjligheter med sin tävlingsbil, och att ta sin egen brukis och ta sig runt blir inte samma sak.

Bara en tanke från mig som cupförare

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Re:

Flesh skrev:
Jag skulle mer än gärna medverka på en kurs med Björk eller Göransson eller likn, men som cupförare erbjuds man inte samma möjligheter med sin tävlingsbil, och att ta sin egen brukis och ta sig runt blir inte samma sak.

Bara en tanke från mig som cupförare


+1

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
1, 2   >>
5932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande