| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
|
1, 2 >> 5932 besök totalt |
|
Framtidstråden.
Här hade jag tänkt vi kunde komma med förslag och idéer som kan utveckla våran klubb. Som medlem vet man ju vad man önska av sin klubb, men kanske även vad man kan bidraga med. Alltså en öppen tråd där allt funkar utom försvarstal. Jag har flera punkter där vi måste förändra och förbättra. Börjar med en: -Licenskurs fast vi behövde en förarkurs. 95% av alla som går licenskursen varje vår, gör det för att få köra gatbil på bana. Ett normalt steg är att först köra gatbil för att sedan om lockelsen blir stor, köra tävlingsbil. Men licenskursen är bara gjord i ett syfte - förfarandet med allt vad paragrafer och protester innebär. När dom efter kursen teoretiska del sedan släpps ut på bana för praktiska moment, där bla rullande o stående startövningar genomförs, så har många inte en aning om hur man framför sin bil på bana! Jag har gjort samma upptäkt i flera år nu. Vi som är med som instruktörer får lägga oss ner på deras nivå och börja från den absoluta början. Sen är det raka vägen ut på banträffarna - och inget där emellan. Mitt förslag: presentera ÖSK:s alla licenskurser på hemsidan och låt var o en ta sin licens utan BMWSC:s inblandning. Ordna i stället en förarkurs! Det räcker med en halvdag. _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Re: Framtidstråden.
_________________ olof Johansson |
||||||
|
Beredd att hålla med efter att på fredagen åkt med ett antal under kursens praktiska del
& som vanlig är det så att vissa har känslan & det löper riktigt bra. Sen finns det andra sidan av skalan som jag fick uppleva här skulle det absolut behövas en förarkurs.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Hoppas att det inte är min fru ni syftar på...
Av förklarliga skäl tycker jag licenskursen passade familjen kanon denna gången. Det var en bra kurs till bra pris och tidpunkten kunde inte varit bättre. Förarkurser och "gå-banan" är klart vettigt, baksidan är ju att det tar bantid från de körgladaste gatbilsåkarna. Under tvådagars på Knutstorp kan jag som fd gatbilsåkare tycka att utrymme finns, man får körtid så det räcker ändå även om man kanske måste åka hemmåt lite tidigare på söndagen. Tvådagars som säsongspremiär på Mantorp med licenskurs OCH förarkurs på fredagen? Eller drömmer jag nu? Känns vettigare att ta avrostning/förarkurs i början av säsongen än mitt i.
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
Re:
Du gillade inte hur jag körde Micke?!
Jag gillar ideen med en förarkurs men att slopa licenskursen i samband med vårträffen vet jag inte om jag håller med om. Tyckte det var en utmärkt kurs detta året, speciellt eftersom det var så många förare som hjälpte till som instruktörer, tror ingen behövde köra utan. Stort tack till er som hjälpte till. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
Du behöver nog inte vara så orolig
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Jag skulle uppskatta möjlighet till en "förarkurs".
Har inte så mycket bankörning i bagaget och det var dessutom fyra år sedan jag körde på bana senast, i samband med att jag tog licensen. Så med tanke på min ban-rostighet så vore det garanterat nyttigt för mig, och bra för dem som kommer uppleva mig som en bromskloss under mina första varv när jag gör "come-back". |
||||||
|
Vad gäller just "köra-bil-på-bana" så tror jag att (max) 45 minuters banbilkörningssnackande under BMWSC:s licenskurs är en bra start. Kombinerar man det sedan med flitigt nyttjande av instruktörerna så tror jag att man tar det långt. Därefter är det nog egen analys och träning som gäller.
För den som inte testat instruktöreriet listar jag det man kan få hjälp med: 1. Spårval: tips om bromspunkter, turn-in, apexförläggning, exit, generell placeringsteknik som utnyttjar hela banan. 2. Förararbete: Hålla i ratten, vrida på ratten(en gång/kurva), bromsteknik, växlingsteknik(varvtalsmatcha) och gasningsteknik 3. Bilkontroll: Understyrning, överstyrning, instryrning, lastväxel, trailbraking m.m. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Dom vitala sakerna tror jag sitter i blodet (lite som att cykla) , personligen så ser jag inte folk som kör sakta som ett orosmoment utan dom som kombinerar sin orutin med överdåd och kaxighet. Jag tror du kan ta dig ut på banan med gott samvete Davve! Även vi som kört lite eller ni som kört mycket hade dock inte tagit skada av lite snack enligt BTG:s förslag, något slags förarmöte deluxe men jämna mellanrum. När vi ändå är inne på instruktörer och vad dom kan hjälpa till med, vad skall instruktörerna på licenskursen kunna förmedla? Samma saker som vid banträffar eller mer eller mindre?
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
För det fall att din fråga är riktad till mig Johan? Så svarar jag att man nog borde förstärka momentet i kursen som behandlar själva körningen. Som det är nu går mesta delen av tiden åt att gå igenom vilken blankett som skall lämnas in till tävlingsledningen inom vilken tidsfrist ifall man vill protestera ett domslut - vilket självklart måste gås igenom eftersom det är en tävlingslicens man skaffar. Men då majoriteten av deltagarna på BMWSCs kurs (i vart fall i närtid) avser att köra gatbil känns inte reglementsfrågorna som de mest aktuella. När man talar med deltagarna finns i första hand en önskan om att tala om själva körning mer. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Jag förslår att vi för en stund svänger debatten till att handla om arrangörsverksamheten vid träffarna.
Det är svårt att få deltagare/medlemmar (kanske har man inte bjudit in tillräckligt tydligt?) att ställa upp och hjälpa till med line-up, incheckning m.m. Hur får vi fler att "komitta" till att hjälpa till med arrangöreri under en hel säsong? För den som inte känner till det får deltagare som hjälper till att arrangera förtur i kön när som helst under dagen.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men jag minns inte hur det gick
Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag _________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Re:
Det var nån kille som inte klarar sig utan kryckor som var bäst vill jag minnas...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
märkligt, handikappade kan väl inte köra bil
_________________ /Petter Ledin |
||||||
|
Re:
Varför skulle inte nybörjare ha behållning av en sådan kurs? Vill minnas att det var en hel del nybörjare med på Gelleråsen den gången och jag kan inte minnas att någon klagade över detta? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
Nybörjare har alltid nytta av hjälp, helt rikting av dig Sören. Det handlar bara om nivån. Det jag menade var att nybörjarna klarar sig med flintskalliga föredettingar som (jag) vi har idag, medans den mer rutinerade delen av medlemmarna får ett större utbyte av tex Thed Björk. Men ok, det låter som om en förarkurs är befogad och önskvärd av både rutinerade och orutinerade till nästa år. Låt oss istället lägga tankarna på Mickes resonemang. Fler som hjälper till! Hur får vi det? _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Jag skulle mer än gärna medverka på en kurs med Björk eller Göransson eller likn, men som cupförare erbjuds man inte samma möjligheter med sin tävlingsbil, och att ta sin egen brukis och ta sig runt blir inte samma sak.
Bara en tanke från mig som cupförare
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
|
Re:
+1 _________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
|
1, 2 >> 5932 besök totalt |
