Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
1, 2   >>
5932 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Framtidstråden.

Här hade jag tänkt vi kunde komma med förslag och idéer som kan utveckla våran klubb. Som medlem vet man ju vad man önska av sin klubb, men kanske även vad man kan bidraga med.
Alltså en öppen tråd där allt funkar utom försvarstal.

Jag har flera punkter där vi måste förändra och förbättra. Börjar med en:

-Licenskurs fast vi behövde en förarkurs.
95% av alla som går licenskursen varje vår, gör det för att få köra gatbil på bana. Ett normalt steg är att först köra gatbil för att sedan om lockelsen blir stor, köra tävlingsbil.
Men licenskursen är bara gjord i ett syfte - förfarandet med allt vad paragrafer och protester innebär. När dom efter kursen teoretiska del sedan släpps ut på bana för praktiska moment, där bla rullande o stående startövningar genomförs, så har många inte en aning om hur man framför sin bil på bana!
Jag har gjort samma upptäkt i flera år nu.
Vi som är med som instruktörer får lägga oss ner på deras nivå och börja från den absoluta början. Sen är det raka vägen ut på banträffarna - och inget där emellan.

Mitt förslag: presentera ÖSK:s alla licenskurser på hemsidan och låt var o en ta sin licens utan BMWSC:s inblandning. Ordna i stället en förarkurs!
Det räcker med en halvdag.

Jönköping
Här sen Sep 2005

Re: Framtidstråden.

höfläkt skrev:
Här hade jag tänkt vi kunde komma med förslag och idéer som kan utveckla våran klubb. Som medlem vet man ju vad man önska av sin klubb, men kanske även vad man kan bidraga med.
Alltså en öppen tråd där allt funkar utom försvarstal.

Jag har flera punkter där vi måste förändra och förbättra. Börjar med en:

-Licenskurs fast vi behövde en förarkurs.
95% av alla som går licenskursen varje vår, gör det för att få köra gatbil på bana. Ett normalt steg är att först köra gatbil för att sedan om lockelsen blir stor, köra tävlingsbil.
Men licenskursen är bara gjord i ett syfte - förfarandet med allt vad paragrafer och protester innebär. När dom efter kursen teoretiska del sedan släpps ut på bana för praktiska moment, där bla rullande o stående startövningar genomförs, så har många inte en aning om hur man framför sin bil på bana!
Jag har gjort samma upptäkt i flera år nu.
Vi som är med som instruktörer får lägga oss ner på deras nivå och börja från den absoluta början. Sen är det raka vägen ut på banträffarna - och inget där emellan.

Mitt förslag: presentera ÖSK:s alla licenskurser på hemsidan och låt var o en ta sin licens utan BMWSC:s inblandning. Ordna i stället en förarkurs!
Det räcker med en halvdag.

thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

Böjd och hålla med Stefan i detta. får bli en thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Beredd att hålla med efter att på fredagen åkt med ett antal under kursens praktiska del
& som vanlig är det så att vissa har känslan & det löper riktigt bra. Sen finns det andra sidan av
skalan som jag fick uppleva här skulle det absolut behövas en förarkurs.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Hoppas att det inte är min fru ni syftar på...

Av förklarliga skäl tycker jag licenskursen passade familjen kanon denna gången.
Det var en bra kurs till bra pris och tidpunkten kunde inte varit bättre.

Förarkurser och "gå-banan" är klart vettigt, baksidan är ju att det tar bantid från de körgladaste gatbilsåkarna. Under tvådagars på Knutstorp kan jag som fd gatbilsåkare tycka att utrymme finns, man får körtid så det räcker ändå även om man kanske måste åka hemmåt lite tidigare på söndagen.

Tvådagars som säsongspremiär på Mantorp med licenskurs OCH förarkurs på fredagen? Eller drömmer jag nu? Känns vettigare att ta avrostning/förarkurs i början av säsongen än mitt i.

Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Re:

Michael Bäck skrev:
Sen finns det andra sidan av

Du gillade inte hur jag körde Micke?!

Jag gillar ideen med en förarkurs men att slopa licenskursen i samband med vårträffen vet jag inte om jag håller med om. Tyckte det var en utmärkt kurs detta året, speciellt eftersom det var så många förare som hjälpte till som instruktörer, tror ingen behövde köra utan. Stort tack till er som hjälpte till.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

timmy1701 skrev:
Michael Bäck skrev:
Sen finns det andra sidan av

Du gillade inte hur jag körde Micke?!

Du behöver nog inte vara så orolig

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Jag skulle uppskatta möjlighet till en "förarkurs".

Har inte så mycket bankörning i bagaget och det var dessutom fyra år sedan jag körde på bana senast, i samband med att jag tog licensen. Så med tanke på min ban-rostighet så vore det garanterat nyttigt för mig, och bra för dem som kommer uppleva mig som en bromskloss under mina första varv när jag gör "come-back".

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vad gäller just "köra-bil-på-bana" så tror jag att (max) 45 minuters banbilkörningssnackande under BMWSC:s licenskurs är en bra start. Kombinerar man det sedan med flitigt nyttjande av instruktörerna så tror jag att man tar det långt. Därefter är det nog egen analys och träning som gäller.

För den som inte testat instruktöreriet listar jag det man kan få hjälp med:

1. Spårval: tips om bromspunkter, turn-in, apexförläggning, exit, generell placeringsteknik som utnyttjar hela banan.
2. Förararbete: Hålla i ratten, vrida på ratten(en gång/kurva), bromsteknik, växlingsteknik(varvtalsmatcha) och gasningsteknik
3. Bilkontroll: Understyrning, överstyrning, instryrning, lastväxel, trailbraking m.m.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Dom vitala sakerna tror jag sitter i blodet (lite som att cykla) , personligen så ser jag inte folk som kör sakta som ett orosmoment utan dom som kombinerar sin orutin med överdåd och kaxighet. Jag tror du kan ta dig ut på banan med gott samvete Davve! Även vi som kört lite eller ni som kört mycket hade dock inte tagit skada av lite snack enligt BTG:s förslag, något slags förarmöte deluxe men jämna mellanrum.

När vi ändå är inne på instruktörer och vad dom kan hjälpa till med, vad skall instruktörerna på licenskursen kunna förmedla? Samma saker som vid banträffar eller mer eller mindre?

Davve skrev:
Jag skulle uppskatta möjlighet till en "förarkurs".

Har inte så mycket bankörning i bagaget och det var dessutom fyra år sedan jag körde på bana senast, i samband med att jag tog licensen. Så med tanke på min ban-rostighet så vore det garanterat nyttigt för mig, och bra för dem som kommer uppleva mig som en bromskloss under mina första varv när jag gör "come-back".

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
När vi ändå är inne på instruktörer och vad dom kan hjälpa till med, vad skall instruktörerna på licenskursen kunna förmedla? Samma saker som vid banträffar eller mer eller mindre?

För det fall att din fråga är riktad till mig Johan? Så svarar jag att man nog borde förstärka momentet i kursen som behandlar själva körningen.
Som det är nu går mesta delen av tiden åt att gå igenom vilken blankett som skall lämnas in till tävlingsledningen inom vilken tidsfrist ifall man vill protestera ett domslut - vilket självklart måste gås igenom eftersom det är en tävlingslicens man skaffar.
Men då majoriteten av deltagarna på BMWSCs kurs (i vart fall i närtid) avser att köra gatbil känns inte reglementsfrågorna som de mest aktuella. När man talar med deltagarna finns i första hand en önskan om att tala om själva körning mer.

Slåtte
Här sen Nov 2002

För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bra förslag, Thed kan ge mycket användbara tips till 70% av SC:s medlemmar. Men dom 30'% som är nya behöver inte en sån tävlingsrutoinerad instruktör utan fler timmar med riktigt erfarna förare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag förslår att vi för en stund svänger debatten till att handla om arrangörsverksamheten vid träffarna.

Det är svårt att få deltagare/medlemmar (kanske har man inte bjudit in tillräckligt tydligt?) att ställa upp och hjälpa till med line-up, incheckning m.m.
Hur får vi fler att "komitta" till att hjälpa till med arrangöreri under en hel säsong?

För den som inte känner till det får deltagare som hjälper till att arrangera förtur i kön när som helst under dagen.

Här sen Mar 2003

Re:

Sörpan skrev:
För ett antal år sedan (fem?) hade vi en förarkurs liknande Scuderia på Gelleråsen med bl a Thed Björk som instruktör. Vill minnas att det var mycket uppskattat. Något som går att genomföra igen?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10284

Men jag minns inte hur det gick

Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag thumbs up

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
Sörpan skrev:

Det var i alla fall en givande dag med mycket praktisk träning och vad jag minns tyckte alla det var riktigt roligt. Tror helt klart på att återuppta en likande dag thumbs up

Det var nån kille som inte klarar sig utan kryckor som var bäst vill jag minnas...

Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Sörpan skrev:
Petter skrev:
Sörpan skrev:

Det var nån kille som inte klarar sig utan kryckor som var bäst vill jag minnas...

märkligt, handikappade kan väl inte köra bil

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

höfläkt skrev:
Bra förslag, Thed kan ge mycket användbara tips till 70% av SC:s medlemmar. Men dom 30'% som är nya behöver inte en sån tävlingsrutoinerad instruktör utan fler timmar med riktigt erfarna förare.

Varför skulle inte nybörjare ha behållning av en sådan kurs? Vill minnas att det var en hel del nybörjare med på Gelleråsen den gången och jag kan inte minnas att någon klagade över detta?

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
höfläkt skrev:

Varför skulle inte nybörjare ha behållning av en sådan kurs? Vill minnas att det var en hel del nybörjare med på Gelleråsen den gången och jag kan inte minnas att någon klagade över detta?

Nybörjare har alltid nytta av hjälp, helt rikting av dig Sören. Det handlar bara om nivån. Det jag menade var att nybörjarna klarar sig med flintskalliga föredettingar som (jag) vi har idag, medans den mer rutinerade delen av medlemmarna får ett större utbyte av tex Thed Björk.

Men ok, det låter som om en förarkurs är befogad och önskvärd av både rutinerade och orutinerade till nästa år.

Låt oss istället lägga tankarna på Mickes resonemang. Fler som hjälper till!
Hur får vi det?

Nyköping
Här sen Mar 2004

Jag skulle mer än gärna medverka på en kurs med Björk eller Göransson eller likn, men som cupförare erbjuds man inte samma möjligheter med sin tävlingsbil, och att ta sin egen brukis och ta sig runt blir inte samma sak.

Bara en tanke från mig som cupförare

Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008

Re:

Flesh skrev:
Jag skulle mer än gärna medverka på en kurs med Björk eller Göransson eller likn, men som cupförare erbjuds man inte samma möjligheter med sin tävlingsbil, och att ta sin egen brukis och ta sig runt blir inte samma sak.

Bara en tanke från mig som cupförare

+1

Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Framtidstråden.
1, 2   >>
5932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande