Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
28 besök senaste veckan (106669 totalt)
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Jag lovar, klistermärkena var helt frivilliga!
Nåja, har man som liten tjej torrkört Loaded, så är man inte helt avigt inställd.


_________________
L-P Johnsson
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Re:

elpe300 skrev:

Nä, jag vill ju helst inte fega ur på "låga" 7500rpm...
Runt 8500rpm med vassare kam och högre kompression (givetvis med biffiga vipparmar)
hade suttit som en dansk skalle. Då borde jag kunna trycka ut en hel del mer än 249hk.
Är ju märkligt att man aldrig blir nöjd...


Jag tror säkert att det finns mycket att hämta med den setup du redan har.

Såvitt jag förstått så är den helt "otunad" mekaniskt? Dvs varken avstämt grenrör eller insug? Labbat nånting med kammen?

Tror även att du skulle ha lite att vinna på ett större plenum?

om du vill så kan jag knappa in dina motor spec i PipeMax och klistra in lite info här?
Då har du iaf lite riktvärden på insugslängder, grenrörlängder, Storlekar osv.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Jimmyoberg skrev:
elpe300 skrev:

Nä, jag vill ju helst inte fega ur på "låga" 7500rpm...
Runt 8500rpm med vassare kam och högre kompression (givetvis med biffiga vipparmar)
hade suttit som en dansk skalle. Då borde jag kunna trycka ut en hel del mer än 249hk.
Är ju märkligt att man aldrig blir nöjd...


Jag tror säkert att det finns mycket att hämta med den setup du redan har.

Såvitt jag förstått så är den helt "otunad" mekaniskt? Dvs varken avstämt grenrör eller insug? Labbat nånting med kammen?

Tror även att du skulle ha lite att vinna på ett större plenum?

om du vill så kan jag knappa in dina motor spec i PipeMax och klistra in lite info här?
Då har du iaf lite riktvärden på insugslängder, grenrörlängder, Storlekar osv.



Du har så rätt! Vet inte vad jag har för grenrör eller om det är lämpligt. Har fått erbjudande
från Henrik på Mercedia om att få ett byggt efter min motor. Femsiffrigt belopp... Hehe!
Insuget har jag inte gjort något med. Kanske litar för mycket på Dbilas!?
Det enda som är gjort med kammen är att Svalle på TS Motorsport provade att vrida på den
tills att den gav max effekt. Vrida, är det vad du menar, eller du menar provat olika kammar?

Jag tackar och tar emot alla tips! Uppskattar all hjälp jag kan få!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346





Så där ser inte mina vippor ut... Förstår att du köpte några nya!

Ja trimma vidare och sen kan jag köpa dina stakar och kolvar om något år :woot:

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:


Så där ser inte mina vippor ut... Förstår att du köpte några nya!

Ja trimma vidare och sen kan jag köpa dina stakar och kolvar om något år :woot:



Synade du också dina ordentigt innan du monterade dom?

Hehe, ska komma ihåg att du är sugen på stakarna och kolvarna.
Först ska jag dock skicka de andra stakarna. Ligger packade och
klara här. Ser ut som ett paket med koks eller något. Hehe!
Ursäkta att det dröjt, men skickar på måndag!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Ja jag synade dom ganska noga! Men det där som var på dina såg ju inte ut som att det ens gick att missa för den mest slarviga...

Ingen brådska med stakarna, det blir kanon om dom går iväg till veckan

Edit: Gav jag dig adressen i pm:et?

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Ja jag synade dom ganska noga! Men det där som var på dina såg ju inte ut som att det ens gick att missa för den mest slarviga...

Ingen brådska med stakarna, det blir kanon om dom går iväg till veckan

Edit: Gav jag dig adressen i pm:et?



Jepp, adressen har jag! thumbs up

_________________
L-P Johnsson
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Grattis till SBPs godkännande idag. Skall bli kul att höra henne på Mantorp imorgon!

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Halloj L-P!

Hur går det med motorbyggandet, fick du tag på vippor som verkade okay i slutändan?
Ber om ursäkt i fall jag inte sagt något tidigare ang. ditt kamval och Dbilaspleniumet, det där med vipporna tog bort mitt fokus från din totala set up liksom.

Men om du vill komma upp, och åtminstånde nosa, på 300hk sträcket i en M20 så är kammen för klen och pleniumet för trångt till att börja med. Många har försökt, men få har lyckats, kliva upp till den för M20 något föefallande "magiska" 300hästarssträcket. Dessa har då (offtast) kört på big- stroke varianter på upp till 3.2liter, med ett vaaansinnigt slag/stak förhållande som gör att det går/bör inte varvas så mycket + att dom dessutom kört med Pellejönnskammaxlar alla jänke stuk "god low and midle end power" .

Jag tycker att du e på rätt väg elpe, som vill upp i varv och hämta effekten där men då tror jag att tex. Khölers 306graders kam skulle klara biffen bättre, och som sagt be någon snäll å hygglig förmåga att räkna på ett nytt plenium med tillhörande trattlängder i Pipermax åt dej, har gjorts vissa inofficiella tester på Dbilas ITB's, som visat på bättre effekt med orginalinsug men problemet ligger nog inte i sig på dom separataspjällen utan snarare att boxen/pleniumet är för trångt.
Så med andra ord kommer du att lyckas fixa till det helt klart, önskar verkligen att du får riktig fjång i spisen din, och då kan du samtidigt blippa Jänkarna på nosen lite, tycker iaf. jag vore kul.

Jätte mycket lycka till elpe.

Mvh/ Tobbe P

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



och då vill vi se ett stort och fint kolfiber plenum

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Lite bilder från en regnig och kall helg på Mantorp.


Äntligen bär det ut på banan.


Första passet var det någorlunda torrt på banan.


Blött värre.


Sovande kartläsare på väg hem.


Ett smärre stopp i Gränna.

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Ett par rader smaskigheter från Mantorp får du allt bjuda på L-P!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Instämmer med Sjöström

Hur funkar maskinen? Var detta första passet på bana?

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Re:

Fisåkare skrev:
.....och som sagt be någon snäll å hygglig förmåga att räkna på ett nytt plenium med tillhörande trattlängder i Pipermax åt dej Mvh/ Tobbe P


Jag hälper gärna till med att låta Pipemax räkna på länger, areor och volymer.

Bara jag får den info jag behöver knappa in.

Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 465



Vad tyckte polisen om bilen då Själv var man lite rädd för att köra med R-däcken upp och ner till mantorp p.g.a regn och polisen, men det är ju inget mot din bil ser jag

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Hoho....
Hur går det?

Mvh/ Tobbe P

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Ingen körning i år?

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Undrar också hur det går här?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
28 besök senaste veckan (106669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande