Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9568 totalt) |
Jag tar inte illa upp ![]() ![]() Helt klart så hade det dock varit kul att få en jämförande mätning på vågar vid något tillfället. Kul att få en känsla för vilken storleksordning som är signifikant för upplevelsen. _________________ Pär Hylander |
||
En sats vågar från Intercomp kostar kring 20000:- tullat, transporterat och ink. moms. De håller förhoppningsvis ca. 10 år, så det blir 2000:-/år av race-budgeten. Jag har en uppsättning, så om vi är på bana samtidigt någon gång i sommar så kan jag ta med dem så kan vi kolla.
/ Jonas |
||
Vad är det för fjäderkonstant på vågarna? Är de kompenserade för denna? Hur skapar/kontrollerar du mätplanet? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Fjäderkonstanten på vågarna är seriöst hög, ca 100 ggr det jag har i fjädrar och däck på bilen. Mätningen sker genom en kloss men trådtöjningsgivare på, så man behöver inte så stora deformationer. Däremot är rotationsstyvheten inte så hög, så det gäller att bilen står hyffsat lika på vågytorna. Vågarna är inte kompenserade för deras egenstyvhet då upplösningen ligger runt 5N och styvheterna skiljer sig så pass mycket åt och bilarna oftast ligger rimlig nära 50/50 fram/bak/hö/vä.
Mätplanet kan skapas på tusen sätt, själv föredrar jag fyra fria setup-plattor med tre justerbara ben på varje. För att få allt plant kan man använda precisions-vattenpass, ger ca +/- 0,4 mm mellan vågarna och hyffsat vågräta plattor. Själv använder jag helst en tripod (en typ av lantmäteri-kikare på en trebent ställning som själv ställer in sig horisontellt) och mätsticka, ger +/- 0,1 mm mellan vågarna och hyffsat vågräta plattor. Med tripoden är det snabbt gjort att kolla plattorna tex. på lördag morgon om man ställt upp det på torsdag. Enda nackdelen med tripod är att man behöver vara två (eller ännu hellre tre) för att justera in plattorna, men vattpass kan man rota på själv. / Jonas Jarlmark |
||
väcker upp den här tråden lite ..............hittade en mysko badrumsvåg
![]() http://www.rjracecars.com/cgi-bin/sq ![]() _________________ Jörgen Andersson |
||
Varför inte vara ännu snålare och bara använda en? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9568 totalt) |