Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
invägning bil fram/bak/hö/vä?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9568 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jonas Jarlmark skrev:
Per, på din 924 med den super-softa settingen funkar Utzons metod bra. Jag är van vid styvheter mellan 150 och 350 N/mm... då blir +/- 2-3 mm mycket mer, ca +/- 5%. Har kört metoderna parallellt på ett par bilar under en dag och kollat skillnader. I depån är det ju kul om man slipper ha hela laboratoriet med för att göra saker, men min slutsats var att vågarna var värda jobbet och pengarna.

På formelbilarna jag jobbat med (Formula Renault V6) ligger repeterbarheten kring 5N och på Podiums Porschar (GT3RS) runt 10N. Med Johan Sturesson experimenterade vi lite och han kände tydlig skillnad när cornerweighten diffade ca 100 N på diagonalen (mot grundsettingen), dvs 1/4 varv på fjäderbrickan...

Så, Per, så länge du kör mjukt och ligger på ca 50/50 hö/vä och inte är förare av hög klass (inget illa ment, är själv seriöst klantig bakom ratten) så kommer Utzons metod (eller antagligen hävstångstricket) vara tillräcklig.

Däremot hittar man ofta olika fel på bilen med hjälp av vågarna, tex rasade lager i hjulupphängningen, skeva krängare, dåliga krängarbussningar, felmonterade detaljer osv. Saker som faller inom felmarginalerna i de andra metoderna.

/ Jonas Jarlmark

Jag tar inte illa upp . Med min ambitionsnivå och racingbudget som kommer jag inte bli chaffis av hög klass. En uppsättning bra och moderna vågar kostar väl lika mycket som 2-3 racingsäsonger för mig så jag fortsätter med måttbandet och domkraften tillsvidare. Laborationer med hårdare fjädrar står iofs på önskelistan men vi får se om det hinns med, modifieringar för vagnboken är prioriterat i nuläget.

Helt klart så hade det dock varit kul att få en jämförande mätning på vågar vid något tillfället.

Kul att få en känsla för vilken storleksordning som är signifikant för upplevelsen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

En sats vågar från Intercomp kostar kring 20000:- tullat, transporterat och ink. moms. De håller förhoppningsvis ca. 10 år, så det blir 2000:-/år av race-budgeten. Jag har en uppsättning, så om vi är på bana samtidigt någon gång i sommar så kan jag ta med dem så kan vi kolla.

/ Jonas
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jonas Jarlmark skrev:
En sats vågar från Intercomp kostar kring 20000:- tullat, transporterat och ink. moms. De håller förhoppningsvis ca. 10 år, så det blir 2000:-/år av race-budgeten. Jag har en uppsättning, så om vi är på bana samtidigt någon gång i sommar så kan jag ta med dem så kan vi kolla.

/ Jonas

Vad är det för fjäderkonstant på vågarna?
Är de kompenserade för denna?
Hur skapar/kontrollerar du mätplanet?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fjäderkonstanten på vågarna är seriöst hög, ca 100 ggr det jag har i fjädrar och däck på bilen. Mätningen sker genom en kloss men trådtöjningsgivare på, så man behöver inte så stora deformationer. Däremot är rotationsstyvheten inte så hög, så det gäller att bilen står hyffsat lika på vågytorna. Vågarna är inte kompenserade för deras egenstyvhet då upplösningen ligger runt 5N och styvheterna skiljer sig så pass mycket åt och bilarna oftast ligger rimlig nära 50/50 fram/bak/hö/vä.

Mätplanet kan skapas på tusen sätt, själv föredrar jag fyra fria setup-plattor med tre justerbara ben på varje. För att få allt plant kan man använda precisions-vattenpass, ger ca +/- 0,4 mm mellan vågarna och hyffsat vågräta plattor. Själv använder jag helst en tripod (en typ av lantmäteri-kikare på en trebent ställning som själv ställer in sig horisontellt) och mätsticka, ger +/- 0,1 mm mellan vågarna och hyffsat vågräta plattor. Med tripoden är det snabbt gjort att kolla plattorna tex. på lördag morgon om man ställt upp det på torsdag. Enda nackdelen med tripod är att man behöver vara två (eller ännu hellre tre) för att justera in plattorna, men vattpass kan man rota på själv.

/ Jonas Jarlmark
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

Trådstartare
väcker upp den här tråden lite ..............hittade en mysko badrumsvåg

http://www.rjracecars.com/cgi-bin/sqlstore/index.cgi?cart_id=3610092.2 . . . .

Täby
Här sen Feb 2003

Hur exakt blir en sån där badrumsvågmetod egentligen? om man är riktigt snål och endast använder två åt gången?

#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
Hur exakt blir en sån där badrumsvågmetod egentligen? om man är riktigt snål och endast använder två åt gången?

Varför inte vara ännu snålare och bara använda en?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
invägning bil fram/bak/hö/vä?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande