| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Infästning av dämparslangar, bra eller dålig lösning?
|
1217 besök totalt |
|
Slangen mellan dämparen och reservoaren behöver på nått sätt fästas inne i hjulhuset, dels för att inte ligga mot något som rör sig och kan klämma/skava och dels för att inte "hänga löst". Jag har valt att fästa med en kabelklammer som på bilden men är lite orolig för att jag nu får en ständig böjning på exakt samma ställe på slangen vid varje infjädring och att det finns risk för utmattning. Jag har också lite svårt att komma på bra alternativ, nånstans måste ju slangen fästas och buntband ger ungefär samma effekt. Anslutningen på dämparen är av typen banjo som kan röra sig fritt. Möjligtvis skulle man kunna fästa kabelklammern mellan två bara nästan helt ihopdragna muttrar och därmed tillåta att den roterar när slangen rör sig och därmed skulle böjningen spridas till en punkt på andra sida klamman också. Hur brukar man göra?
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Hur mycket fjädrar den in egentligen? Kan inte vara mycket.
Jag skulle ha provat om det går att förbättra situationen med din "dubbelmutter" lösning. Om det inte hjälper märkbart så hade jag kört som det är. Vinkeländringen måste vara minimal med den lilla infjädring du har! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Precis min tanke, rörelsen där inne bli inte stor särskilt som det sitter en bit in så det blir ju en viss utväxling. Ska göra ett test med dubbla muttrar lite senare i sommar, just nu är det lite stressigt.... Hur gör alla andra som har externa reservoarer till sina dämpare? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Vad är det för märke på dämparna? Har inte sett några fjäderben med behållare som inte har upside down dämpare och därmed behållaren i toppen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Moton tycker jag det står. tycker också det känns lite bakvänt. Jag har mina behållare sittande mitt i hjulhuset så du ska nog inte behöva oroa dig så mycket om det, så länge du inte stripsar fast slangen i fjädern _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Det är Moton och dom verkar ha det så på alla sina fjäderben även racing-varianterna (mitt är ett Clubsport-kit).
Dom är inte så stora i Sverige men har haft ganska stora framgångar internationellt ( www.motonsuspension.com ). Då får nog slangen sitta som den gör, två-mutterlösningen verkar lite svårt att få till, "skruv"-delen är nog för kort. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1217 besök totalt |