| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inget motstånd i Gula Koni efter 2tusen mil?
|
2583 besök totalt |
|
Hallå!! Jag demonterade bakre stötdämparen idag för att blästra lite ytrost och döm av min förvåning när dämparen var hur mjuk som helst
Höll jag den upprätt så sjönk den ihop av sig själv
Dom har rullat drygt 2tusen mil och sen har bilen stått i 1,5 år. Jag kommer inte ihåg hur dom kändes nya men så här kan dom ju inte vara? Är dom renoveringsbara?? Mvh |
||
|
Re: Inget motstånd i Gula Koni efter 2tusen mil?
Vad jag vet är det inget gastryck i gula koni så de kan sjunka ihop av sig själva. Det som är intressant är om du har motstånd om du drar respektive trycker kolven i lite snabbare tempo än självfall. De går nog att renovera, men gissar att kostnaden blir lika eller större än att köpa nya. _________________ Roland Johansson |
||
|
Låter konstigt. mina GAZ som ska var ungefär motsvarande gula koni är ett helsike att dra isär, kompressionen något lättare, men verkligen jobbigt att dra för hand, även på skapligt snälla inställingar.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Dom gula Koni är gasdämpare och dom röda är oljedämpare.
Kompressionen är mjukare än returen på Koni. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag har för mig att dom var tröga som skam när dom var nya men minnet kan ju svikta? Jag ska testa i veckan hur kompression och retur känns och hur dom svarar när jag ställer dom hårdare!
Koni är ju bra grejer och jag har inte hört talas om några exemplar som ska ta slut på 2tusen mil och några banträffar
|
||
|
Re:
Under många år var det 'livstids' garanti på koni i Tyskland, den ägare/bil de monterats på. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det är motstånd vid snabba rörelser men ändå inget hårt motstånd. Dämparen är monterad igen och bilen är mycket mjukare bak än fram!
Tyckte mig även kunna höra ett skrapande ljud inifrån dämparen vid kompression och retur
Jag får se hur bilen beter sig när den rullar, nu har jag inte råd att byta några dämpare iaf...
|
||
|
Re:
Det känns överkurs men det kanske inte är så krångligt som jag inbillar mig?
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2583 besök totalt |