Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Clubsport -97, 14 år tillsammans! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (69416 totalt) |
Ny leksak inhandlad
När min gamla trotjänare BMW 325 och jag nu har tillbringat 10 år tillsammans så var det dags att göra slag i saken och köpa en M3 som jag så länge har suktat efter. En viss påverkan har väl även BTG, Nicke1, Stefan Larsson mfl haft då det har tjatats en del om bilbyte de senaste åren Efter ett intensivt sökande efter rätt bil (finns en hel del M3 av varierande skick och kvalitet till salu... ) så föll valet till slut på en svensksåld M3 -97 med endast 2 tidigare ägare, 13 000 mil på mätaren och full historik (komplett servicebok med kvitton etc). Bilen är i dagsläget en helt orginal M3 3,2 men tanken är att det skall ändras efter hand Då bilen är svensksåld (1 av 17 st 1997) så är utrustningslistan relativt mager men det gör inte så mycket då extrautrustning bara ger en massa extrakilon att dra runt. Utrustning som följer: Estorilblå Tyg/alcantara klädsel M-Cross Elhissar Klima BMW Business RDS med 6 skivors CD växlare original krysseker style 42, 7,5 x 17 fram, 8,5 x 17 bak (dessa valdes till av första ägaren till en kostnad av 32 000 kr!) Samt övrig M3 3,2 standardutrustning såsom 6 vxl, 25% diff mm Lite bilder _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
|
||
Bilen har nu i snart en vecka fungerat som "bruksis" och jag måste säga att så länge man inte varvar för mycket så är bilen som vilken 325/328 som helst men trycker man på lite efter 4500 rpm så bryter helvetet löst Att jag inte gjort detta köp tidigare
Bilen har även blivit stora samtalsämnet hos sonens dagisgrupp "Titta där kommer Alexander i sin pappas CoOLA bil" Men då svarar min son blixtsnabbt att det är inte en cool bil, det är en M3!! (drillningen börjar ge resultat redan vid 5 års ålder... ) Nu är det bara 29,5 h kvar till avfärd mot _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
Grattis Rickard! Att du inte köpt en tidigare...... ;-) Får du ideer om att modda den så får du gärna höra av dig! Jag har kommit en bit med min...... ;-)
Ha en trevlig resa! / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
Då har bilen gjort sin debut på banan den är tillverkad för
Vi (BTG, Nicke1, Conny, Fredrik, Micke och Johan samt Peter och Stefan som flög ner ) åkte ner torsdag 20/5 och kom hem igår 25/5. En av de bättre resorna Perfekt väder (25 - 30 grader och strålande sol), lagom med bilar på banan, förhållandevis lite avstängningar och framförallt börjar vakterna få lite koll på bilar som skall in/ut från depån. Dvs allt flöt på riktigt bra. Bilen kan väl enkelt sammanfattas med att kraft saknas inte, däremot väghållning samt att föraren skall våga ta i lite mer och även utnyttja hela banan Ang väghållningen så upptäckte jag att höger framdämpare läckte. Vilket resulterade i att ett Bilstein PSS9 ClubSport chassie inhandlades i en butik i nya Nurburgring komplexet (f.ö en genuint charmig tysk betongbyggnad ). Förhoppningsvis hinns detta monteras innan Gelleråsen. En dålig mobilbild från påsläppet _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
Då har PSS9 Club Sport chassiet blivit monterat (tack Micke N ).
I samband med detta köpte jag även topplagringar fram och bak från Millway (supersnabb leverans ) "Blingstaget" fram från min 325 flyttades över till M3 samt att det nyinköpta "blingstaget" bak monterades. Daniel på NB Gummi gjorde hjulinställning idag så nu är man redo för Gelleråsen på söndag. Pallbocksracer Notera oljan som har läckt från den gamla dämparen "Bling bling" (Conny, kom ihåg att staget fram kan vara varmt... ) Färdig (bilen blev lite hög bak men detta justerades vid hjulinställningen) _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
Ingen bild ännu, det kommer. Camber var 3,8 innan justeringen och är nu 3,5. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
Då är svenska banpremiären för M3 avklarad (med BMW SC på Gelleråsen) och bilen går riktigt bra! Bilen styr in väldigt bra, är inte specillt stötig, dock var den på tok för hård bak men det justerades enkelt med några "klick" på bakdämparna Några småsaker som kommer fixas till är följande: - montera nya belägg bak, fixat - prova PFC belägg fram - köpa riktiga r-däck isf de Dunlop SSR som sitter på nu - köpa nya fälgar, gärna orginal M3 3,2 alt M3 cab (om någon har till salu, skicka pm ) - fixa till kopplingen som tar på tok för långt ner trots att kopplingen, kopplingscylindern mm är helt nytt (tips mottages tacksamt!) En bild från depån _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
Inte hänt så mycket med bilen mer än att den har dekaltrimmats (kapar väl några sekunder )
Recept: Spraya en överbliven ädelträlist med svart färg och montera den överblivna texten från ringenloggan på valfritt ställe på listen och vips så är bilen nu en "Nürburgring edition" _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Clubsport -97, 14 år tillsammans! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (69416 totalt) |