Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
budgetdäck till bana...
1, 2   >>
3051 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
budgetdäck till bana...

pga en hel drös investeringar i bilen i år så har det liksom blivit väldigt lite över till däck... Så nu behöver jag tips hur jag ska göra för att hitta riktigt billiga alternativ i dimensionen 195/55 15", profilhöjden är inte så noga.. ska inte köra med dom annat än på bana. Är inte ute efter några snabba tider... vill bara ha väldans kul

Med tanke på att jag förmodligen inte hinner få på fetare bromsar så kanske det är bra att välja vanliga gatdäck? Kanske man skulle köpa nått slitet av närmaste gummisnubbe?

Ett alternativ som diskuterats är iofs begagnade r-däck.

tips tips tips!

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag tänker köra på beggade Pirelli P6000. Andreas L tipsade om att dom tidigare användes i fyndbörsen cup, så helt värdelösa kan dom väl inte vara Nu har ju jag visserligen 16"-are så det finns ju ganska mkt begagnat, satt original på en massa Volvos.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Micke E thumbs up

Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003

om du kan köra med 205/50, så är Kumho's R-däck väldigt billiga.
Under lusingen styck. Men det kanske är för mycket pengar!?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Diver skrev:
om du kan köra med 205/50, så är Kumho's R-däck väldigt billiga.
Under lusingen styck. Men det kanske är för mycket pengar!?

det vore lite intressant att veta var du kan köpa kumho:s r-däck för under en tusenlapp?.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Ett riktigt billigt alternativ är att åka till närmsta gummiverkstad o fråga om dom har begagnade "högprestandadäck".
Kan finnas om det är vanliga dimensioner du är ute efter. Köp billigt eller bjud på kaffebröd !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003

Nu kommer jag inte exakt ihåg vart jag ringde, men jag har för mig att jag ringde netto däck i Gbg.
http://www.nettodack.nu

Det var någonstans i Gbg iallafall.
V70A, var det iallafall. (Tror det är ett R-däck)

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Det kan verkligen inte vara sant att Kumho V70A 205/50-15 kostar under 1000 kronor.. Om det är sant blir jag väldigt >

Jag har precis lagt order på dessa däck, men till "aningen" högre pris..

Edit: Ringde precis Nettodäck. Dom kunde inte hjälpa mig idag. Jag skulle prata med en Peter och skulle återkomma imorgon. Hmm jag blir lite skraj om detk an skiilja så pass mycket i pris på dessa däck. Jag måste verkligen få tag på denna Peter imorgon, för mina däck skulle komma hem imorgon. Är det priset rätt som ovan, då blir det inte de däck jag har beställt.

Edit en gång till: Ni som har koll på vad Kumho V70A har kostat eller kostar på andra ställen får mer än gärna skriva det här.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Diver skrev:
Nu kommer jag inte exakt ihåg vart jag ringde, men jag har för mig att jag ringde netto däck i Gbg.
http://www.nettodack.nu

Det var någonstans i Gbg iallafall.
V70A, var det iallafall. (Tror det är ett R-däck)

jag kan säga att du har fel ang priset iom att jag är kumho-återförsäljare och säljer deras r-däck.

dessutom tycker jag att du skall kolla källan innan du lägger ut ett pris.
detta gör bara att fler blir lurade av att "ngn tror sig ha hört av ngn som sett en skylt" etc.

ta detta som positiv kritik och inte gnäll, men jag anser att man ska bara lägga ut priser om man har på fötterna.

ps. jag är inte stött/arg eller upprörd, bara lite less på "sanningar" .ds.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Jag har ringt runt som en dåre nu!

Jag kan bekräfta att priset ligger i den klass som jag har på gång. Lite surt var det att få en grov klump i halsen när jag läste priset här ovan.. Men men det är förlåtet..

Dock så blir jag lite nyfiken på dig Dude.. Du har Pm!

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Eftersom jag är "lite" insyltad i försäljningen av Kumhos motorsportprodukter kan jag komma med listpriset.

Ecsta V70A i dimension 205/50-15 har listpriset 1364 kr/st + moms och miljöavgift (13 kr + moms).

Till skillnad från vanliga listpriser på däck är ovanstående det normala kundpriset.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB
(anvariga för support på Kumhos R-däck)
0707-334722

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Micke Eriksson skrev:
Jag tänker köra på beggade Pirelli P6000. Andreas L tipsade om att dom tidigare användes i fyndbörsen cup, så helt värdelösa kan dom väl inte vara Nu har ju jag visserligen 16"-are så det finns ju ganska mkt begagnat, satt original på en massa Volvos.

På min gamla Pugg 206 GTi satt Pirelli P6000 från fabrik, men jag tyckte inte de var något vidare jämfört med t.ex. Good Year Eagle F1 GSD3.

Leif Blyberg (Fyndbörsen Cup, Peugeot 205) verkade inte alls nöjd med P6000-däcken och menade att skillnaden är som natt och dag mellan Pirelli-däcken de körde med tidigare, och däcken de kör med idag (har glömt vilka det är som gäller nu).

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

André V skrev:
Micke Eriksson skrev:

På min gamla Pugg 206 GTi satt Pirelli P6000 från fabrik, men jag tyckte inte de var något vidare jämfört med t.ex. Good Year Eagle F1 GSD3.

Leif Blyberg (Fyndbörsen Cup, Peugeot 205) verkade inte alls nöjd med P6000-däcken och menade att skillnaden är som natt och dag mellan Pirelli-däcken de körde med tidigare, och däcken de kör med idag (har glömt vilka det är som gäller nu).

Pär Hansson på PSCOS forumet skrev:
-Däck: 195-55/15 Yokohama enhetsdäck, 2003: A032, 2004: A048.

Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Bästa gatdäcket jag har kört med är bridge. S03 men å andra sidan kör jag en lätt bmw under 1100kg däcken fungerade suveränt på blött underlag givetvis också på torrt kanske lite bullriga "vet inte" bilen är plåtren och hård så det bullrar vad jag än har på

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jo, det är "rätt" bra r-däck de kör på i Fyndbörsen nu, så det är väl inte sån rättvis jämförelse.

Men jag hörde av en som kör HG-matic-serien att de enhetsdäck de kör på var rätt bra och höll länge. Jag läser i reglementet:

"....
Enhetsdäck Yokohama A539 största tillåtna dimension max 195-50 15"
...."

*hade för mig nåt annat, men...*

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
Men jag hörde av en som kör HG-matic-serien att de enhetsdäck de kör på var rätt bra och höll länge. Jag läser i reglementet:

"....
...."

HG-matic-serien - vad är det???

///Martin

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Martin G skrev:
Pär Hansson skrev:

"....
...."

HG-matic-serien - vad är det???

///Martin

Långlopps-serie med äldre bilar som kör med bensinbegräning har jag för mig.... delar åktiden med hundkojorna och kör 4-timmars lopp.

http://www.ht2.nu/

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Har inte påstått att P6000 är ngt fantastiskt däck, men det var det som var snabbast i Fyndbörsen på den tiden man fick åka 195/60... Fanns inga kul däck i den dimensjangen då iaf.

Funkar nog för en förstasäsong med begränsad budget om man kan få dom för 100kr st och har ungefär 1000 andra saker som är viktigare att tänka på än R-däck.

Liiite hysteri är det att man "MÅSTE" ha vissa värstingsaker (R-däck i detta fallet.) direkt även då man mer eller mindre gör en sommars test och kollar om det är värt tid och pengar.

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

På den gamla "goda" tiden, dvs innan alla skulle ha R-däck, gick det alldeles utmärkt att åka på banträffar med lagom nedslitna gatdäck. Och är man ny i gamet skulle jag tro att man har minst lika kul om man börjar på just gatdäck.

Visst, greppet och stabiliteten är sämre men du lär dig hantera bilen och det är inte hela världen om du eldar upp däcken pga t.ex. felaktiga hjulvinklar. Ibland kan det t.o.m. vara så att det man vinner i grepp förlorar man i hanterbarhet.

///Martin
Som åkte 5-6 banträffar per år under perioden 90-95, nästan uteslutande på gatdäck.
(Jo, jag har också varit medlem i team CSN...)

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Martin G skrev:
På den gamla "goda" tiden, dvs innan alla skulle ha R-däck, gick det alldeles utmärkt att åka på banträffar med lagom nedslitna gatdäck. Och är man ny i gamet skulle jag tro att man har minst lika kul om man börjar på just gatdäck.

Visst, greppet och stabiliteten är sämre men du lär dig hantera bilen och det är inte hela världen om du eldar upp däcken pga t.ex. felaktiga hjulvinklar. Ibland kan det t.o.m. vara så att det man vinner i grepp förlorar man i hanterbarhet.

///Martin
Som åkte 5-6 banträffar per år under perioden 90-95, nästan uteslutande på gatdäck.
(Jo, jag har också varit medlem i team CSN...)

Säger AMEN även i denna tråd.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:

Säger AMEN även i denna tråd.

Tjenare Pastorn

budgetdäck till bana...
1, 2   >>
3051 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande