Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab og900s -91 "blir banbil" | 1, 2 >> 7984 besök totalt |
Tänkte bygga om min saab 900s till en banracer. har redan kommit en bra bit på väg då ja "flyttar" den här tråden från ett annat forum.
de ja hade tänk göra är: motor: Trionic 5.5 E85 nya ram o vev lager nya kolvringar 2.3 liters topp om slipade förbränningskammare 2.3 liters insug 2.3 liters spjällhus andra kammar med högre lyft inslipade ventiler Holset turbo (kommer inte ihåg modellen) extraktor grenrör högre ladd egen byggt laddtrycksstyrning 2.5 tums tryckrör 3 tums sugrör dubbla avlastningsventiler 9000 IC 4 st extra spridare med egen bränsla rail 4 soppa pumpar uppställt bränsletryck bak flyttat kyl m.m Kaross: 10 cm bredare på varje sida bort plockade lister aero vinge full bur m.m kom gärna med tips om vad ja ska göra med karossen de e ju den svåra biten på bygget Chassi: nylon bussningar över allt hårdare dämpare och fjädrar (vet inte vilka än, tips?) 9000 ok i fram med 9000 skivor i fram slitsade och borrade skivor i fram slitsade i bak green stuff belägg m.m mycke e redan gjort motorn e tex snart klar. så här såg bilen ut när jag hämtade den fast då hade den en huv o lite lyktor _________________ Mathias Magnusson |
||||||
dags att börja riva lite.
så här ser en 900s motor ut, 145 hk... för hoppningsvis lite fler om ett tag så fått bort kyl och dyligt nu närmar sig en urlyftning så där ja... de va ju inte så svårt... doch så strulade det somfan när vi skulle ha bort en drivknut tur man har kompisar, eller hur foten?... tack för hjälpen Här hänger den.... inte så fin men de ska nog kunna gå och ändra _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Kul med og900!
Ser ut som det fortfarande sitter ett 9000 insug på. Ska man köra med det så blir det en rackarns bula på huven. Misstänker att han kommer att byta till ett og900 2,1 insug... _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Frästa spindelleder för ändrad caster kanske?
Shimsa övre A arm för mera camber? Leta upp beepbeeps tråd om hans 900s, med billiga modifieringar åkte han rätt många varv snabbt runt bana. Där står en hel del om vilka biltema fjädrar som är lämpliga att kapa ner och använda. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
jo jag ska ha 9000 insuget:P så de blir en bula i huven eller rättare sagt ett glasfiberscoop.
aa ja hade tänkt Shimsa övre A armen. men hur menar du med att fräsa spindelleden? a biltemas husvagnsfjädrar ska tydligen vara hårda,bra och billiga:P får kolla vilka han har änvänt...länk? tack för alla kommentarer. lite intresse väcker de ju:P ska försöka lägga upp mer bilder på allt jobb ja gjort hitintills ikväll om ja får tid. nån som har bra tipps på hur man breddar den smidigt? //Mathias _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Man fräser av 8-10 mm av den delen av spindelleden som fäster i A-armen. Man skimsar lika mycket på andra sidan som man fräst bort. På så sätt flyttar man hela övre spindelleden 10 mm bakåt och man gör motsvarande på den undre men flyttar den frammåt. Då "roterar" man hela framhjulet bakåt och får annan caster. Lite luddigt förklarat men jag har ingen bra bild just nu. Här finns beepbeeps tråd, där finns en hel del matnyttigt. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ska du göra egna A-armar för att bredda bilen fram? Hur gör man bak, annan bakaxel eller tänkte du bredda den du har? Roligt projekt, skruva inte upp laddtrycket för mycket om du inte ska ha en dyr speciallåda. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Skit i green stuff beläggen och köp tarox från speedparts. Grym skillnad på min gamla 900 när man jämförde till tarox fördel!
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||
tackar:) ja va inne o kikade lite. ne kör med orginal a armar och spacers och breddade fälgar utåt hade ja tänk. har du nått annat tips? ibak tänkte ja göra likadant. nja än så länge e de orginal låda men ska nog fixa en annan låda av en kompis som bygger lite rallycross lådor. men hoppas ja får igång trionicen bra så ja kan ha momentbegränsning på dom låga växlarna. //Mathias _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Här hade vi fått isär motorn o blocket och lådan va på väg till tvätt
här har vi dom flesta av motorns interna delar. som väntar på att rengöras noga för att sedan stoppas in igen. bak axeln revs bort ganska fort också för att lagas lite de hade spruckit i ena fästet. nån som vet om en 9000 axel passar? och om den i så fall e bredare? blocket ny tvättat och ny lackat. passade även på att lackalite andra delar _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Bottendelen
skriver inte så mycke beskrivande text då ja flyttar en tråd. men undrar nu nått eller har tips så säg bara til:) här har kolvarna och veven åkt i igen med nya ringar o lager. här har lite mer saker åkt på. allt e nylackat o alla packningar o packboxar är utbytta. nu sitter lådan o lite mer saker på plats. _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Topplocket
nu till de roliga:) va på skroten på jakt efter en topp. fick tag i en 2.3 liters topp med insug, spridare, spjällhus, tomgångsmotor, spjällägesgivare, a de va väl allt. va tror ni ja fick ge?:P.... 500kr tycker i alla fall ja e sjukt billigt. dock va de inte några jätte spridare men resten behövde ja ju:P här är toppen efter ja gjort rent den o tagit bort ventilerna. här har ventilerna åkt in igen. polerade ventilerna jätte noga. polerade avgaskanalen o gjorde riktigt rent där så de e som nytt, nya ventiltätningar, tryckarna e rengjorda med tinner så all gammal olja e borta. nån som har tips på bättre "orginal" tryckare från nån bil som inte kostar mulltum? slipade in alla ventilerna så de blev tätt o fint (toppen hade ju gått 30.000 mil) sen slipade ja bort alla vassa kanter i förbränningskammren för att minska risken för spikningar. _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Nja jag har nog inga tips så på rak arm förutom det med frästa spindelleder och shimsa infästningen av över A-arm för ändrad camber. Momentbegränsning m h a trionicen verkar vara en vettig ide. Roligt bygge, ska se till att följa det. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Insuget
så va de dags för insuget:) o som sagt så ska ja köra med ett 9000 2.3 insug. ska även montera extra spridare i toppen av insuget. detta för att få lite mer varv villighet och bättre "drag" på låga varv även när turbon inte snurrar för fullt. har tagit spridarhållare från en gammal Opel (kommer inte ihåg vilken men tror de va commondore) sen borrade ja tre hål för varje spridare två för att fästa hållaren o ett för spridaren. här har ja borrat upp och gängat hål för fästen för extra spridarna. har även lackat insuget på dne här bilden. här är bränslerailen (även den från en gammal Opel) monterad och spridarhållarna. har 4 st låg ohms spridare liggandes med slang anslutning. även 4st högohms med slang anslutning:) här är insuget monterat i bilen. _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Turbon
Då va de dags att redovisa vad för turbo ja ska ha:) först hade ja tänk att använda en saab 9000 aero turbo men bytte sedan dom tankar till tankar om en större Holset turbo:) modellen vet ja inte riktigt men kan ta reda på den om någon e intresserad. den har suttit på en alice chalmers lastmaskin men de e ganska "litet" avgashus på den så de ska nog gå att få snurr på den. här är den den är dock i lite behov av renovering. orginal VS Holset:) lite skillnad. ni får gissa vilken som e vilken:P rev i sär den ganska omgående för att kolla så allt e okej med den. kapade bort de gammla avgasröret och ersatte det med ett 3" direkt på turbon. kompressor delen gjorde ja rent med tinner och avfettning. blev som nytt faktist. efter lite rengöring och lack blev de så här. ska ha en "strumpa" eller va de kallas över turbon för att dels minska värmen i mottorrummet och för att behålla värmen i turbon. _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Grenröret (inte klart)
Har börjat bygga extraktor grenrör, tänkte bygga mig 2-3 st för att exprimentera lite då ja får flänsarna gratis:) hade först tänkt använda orginal grenröret o bara gjort en adapter till de men ångrade mig:P så nu e grenrörs bygget i full gång. en bild på lite flänsar ja införskaffat 6st till holset turbon o 6st till orginal snurran. nån som vet va de e för fläns till en hx40, hx50, hx55? om man nån gång i framtiden behöver byta tänkte ja om de e samma fläns som på den ja har. vad heter flänsen som sitter orginal o saabarna? började med att bygga en kolektor. anledningen till att första "röret" är fyrkantit är dels för att hålet i flänsen är det och sen för att ja tänkte göra puls splitt med en wastegate på varje sida. nån som vet hur stor en audi 100/200/s4 wastegate är? alltså gamla s4an eller så. tjänar man nått på att ha puls splitt om man inte ha twin entry på turbon? här är allt ihop svettsat. nån som vet på ett ungefär hur grova rör man ska ha? vill göra ett med grova rör för mer topp effekt o ett med smalare rör för bättre regster. helt ok svets fogar. (pappa svetsa) provade att montera den på turbon passade helt perfekt:) mer uppdatering om grenröret kommer. håller för tillfället på att göra ritningen till flänsen som ska sitta emot toppen. har också hittat ett ställa där man kan köpa 90 graders böjjar för 15 kr styck:P helt perfekt ju. så nu kan ja bygga ett extraktor grenrör för ca 200 kr. helt perfekt ju. undra om man ska försöka sig på att göra ett insug me? men har ju ingen alu svets:P _________________ Mathias Magnusson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab og900s -91 "blir banbil" | 1, 2 >> 7984 besök totalt |