Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lutande Carver
896 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lutande Carver

Med anledning av att Carver dök upp i senaste Top Gear (+ i tråden om Top Gear här ) så har jag en undring:

Vad händer om man gasar på så mycket så man får sladd? om den bara kasar på framhjulet så är det ju en sak men om man får bakhjulssladd vid hård (lutande) kurvtagning? Jag kan inte släppa den frågan ur mitt huvud...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Lutande Carver

Magnus Thomé skrev:
Med anledning av att Carver dök upp i senaste Top Gear (+ i tråden om Top Gear här ) så har jag en undring:

Vad händer om man gasar på så mycket så man får sladd? om den bara kasar på framhjulet så är det ju en sak men om man får bakhjulssladd vid hård (lutande) kurvtagning? Jag kan inte släppa den frågan ur mitt huvud...


Händer väl ungefär likadant som med bakhjulsdrivna bilar, tillräckligt med effekt och chaufför så blir det fina svarta streck och fordonet fortsätter i tänkt riktning. Dålig chaufför så blir det en karusell.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Carvern är verkligen superhäftig. thumbs up
Skulle vara kul att provköra en så'n.

Kikade på filmerna som finns att ladda ner på http://www.brinkdynamics.nl/projects/carver.html men inga sladdar...

På bilden ser det däremot ut som en fet kontrollerad sladd:


_________________

Rice and shine
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Men om man håller en längre sladd så borde väl cupén börja luta utåt i kurvan?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Luta utåt är kanske att ta i men det är väl något åt det hållet jag undrar över, vad händer med lutningen (som ju verkar vara styrd av nån dator eller nåt...). Om den styrs av sidokraften så blir ju den kraften lägre om det släpper? Rätar bilen upp sig lite då eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lutningen verkar styras relativt komplext med hydraulik, gyron och ett gäng andra sensorer och grejer som kan krångla...
Troligen har de programerat in driftingmöjligheter. Det kanske finns en "Drifting-Mode Button" att trycka på.

_________________

Rice and shine
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Lars Falk skrev:
Lutningen verkar styras relativt komplext med hydrualik, gyron och ett gäng andra sensorer och grejer som kan krångla...
Troligen har de programerat in driftingmöjligheter. Det kanske finns en "Drifting-Mode Button" att trycka på.

Spelat för mycket tv-spel på sistonne va?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Andrew Petrykowski skrev:
Lars Falk skrev:
Lutningen verkar styras relativt komplext med hydrualik, gyron och ett gäng andra sensorer och grejer som kan krångla...
Troligen har de programerat in driftingmöjligheter. Det kanske finns en "Drifting-Mode Button" att trycka på.

Spelat för mycket tv-spel på sistonne va?


får man boost om man kör mot färdriktningen också?

helball sak.... men priset var lite i det saftigaste laget bara...

fanns det inte något liknande på nittiotalet? Droppformad kaross, man satt längst fram och så hade den stödhjul i mitten som fäldes ner om man körde för sakta... Hade ett reportage om en sådan i en gammal teknikens värld...
Någon som vet något som kan stämma in på min exakta beskrivning ?? Tror den var brittisk...
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:

fanns det inte något liknande på nittiotalet? Droppformad kaross, man satt längst fram och så hade den stödhjul i mitten som fäldes ner om man körde för sakta... Hade ett reportage om en sådan i en gammal teknikens värld...
Någon som vet något som kan stämma in på min exakta beskrivning ?? Tror den var brittisk...


Tänkte på den när jag såg Carvern.
Jag tror den hette "Peraves oekomobil" eller nå't i den stilen. (nej jag har inte tjuvkikat på nätet)
Tror den var Schweizisk...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu har jag frågat Google hur det ligger till.

http://www.peraves.ch/

_________________

Rice and shine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



thumbs up japp där var den!!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Halloj!! Carvern är ju en av de ballaste farkoster som tillverkats! Läckert!
Jag kollade på peraves sidan o kollade på filmerna- Stört coooolT! MEN DYRA!!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
Lutande Carver
896 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande