Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 26 besök senaste veckan (105749 totalt) |
Alltid kul med rapporter
Bromsarna verkar vara ett gissel med corvetterna för hårdare körning, polarn här hamnade ju lite lätt i räcket med sin på GR med blingbromsarna från wilwood. Får se om jag tar en tur till florida i maj/juni, skulle vara kul och se om man kan tajma in någon körning när man är där _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Jag hoppas på att få vara hemma en månad eller så och att det kvalar in med något banevent. Förra året hade jag samma ambition men det blev ändrade planer då. Jag hoppas, hoppas. OFFkeFF - om jag jämför med M3an så är det samma dimenstioner på skivorna, samma vikt på bilen. Det som jag kan tänka skiljer är viktbalans samt kyleffekt. LS2 väger 205 kg (tror jag) att jämföra med M3ans 175 (typ). Det får bli mer kylning... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Kan ju skilja i kylning i skivorna också plus lite mer fart efter rakan att bromsa ner. Polarn har ju bytt allt eftersom sin bromsfail.. Pump, skivor och ok runt om, en jäkla skillnad som känns riktigt mycket bättre än original. Han plockade hem allt från USA till riktigt bra priser. Ska se om han kan få upp en projekttråd om bilen, för den kommer bli överjäkligt grym när den är klar till våren _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Skulle vara intressant att få höra/läsa om. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag konstaterar att Corvette är en optimal vinterbil. Karossen i plast och ramen, som synes på bilden nedan, helt i aluminium. Ingen rost. Det får nog bli en bruxis när vi flyttar hem till Sverige.
Nästa banåkning planerad till 1 maj på Sebring. Jag skulle få kylslangar till framskivorna men det företag som jag beställde av vill inte ge riktiga besked. Vi får se om det blir någon bättre kylning innan dess. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Vad jag vet är det bara C6 Z06 och C6 ZR1 som har aluminiumram och de andra modellerna har stålram men jag är ingen Corvette expert. Fina bilar likväl, Corvette C5 och framåt verkar gå riktigt bra på bana _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Så jobbigt. Jag tror att du har rätt. Jag knyckte bilden ifrån denna videon http://www.youtube.com/watch?v=b7kD0
Äsch. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag ska försöka sno ihop lite bilder, ska vara med och passa på skärmar och lite annat om några veckor på den bilen. Nu är det motorbygge på JRM närmsta två veckorna. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Dags för en ny körning. Sebring för andra gången. Detta är nog min favoritbana av de fyra som jag kört här i Florida. Den är gammal, lagad, skumpig och lång. Ett mini-ringen fast utan höjdskillnader. Jag körde denna gången med Chin Motorsports. När man kör med en ny klubb så måste man godkännas som soloförare. Alltså fick jag en instruktör med mig ut på första rundan. Han var lugnare än den som jag hade gången innan och vi kom bra överens. Jag märker att jag bromsar mycket ryckigare med kritiskt granskande ögon i bilen än om jag får glida runt själv.
Nåväl, jag klarade min kvalificering och fick byta ut mitt armband mot det som man hade i intermediategruppen. Ut igen och köra bland de andra. Bilarna i denna gruppen var alltifrån Miator, Corvette Z06:or (C5 och C6), 964, 993, 996, 997, Boxter, Cayman, Z4M, Cooper (285 hästars) och en Ferrari Challenge. I nybörjargruppen snurrade en Spyker (ganska cool bil faktiskt), en Ferrari Spyder, nya M3an etc. Man blir lite uppiggad när man ser alla fina bilar. Själv hade jag förberett dagen med att sätta på bromskanaler för att leda fram kylluft till frambromsarna. Jag har fram tills nu fått materialöverföring varje gång jag kört vilket jag tolkar som att bromsarna går för varma. Så jag skaffade ett kit från Quantum Motorsport som jag satte på under fredagen. (Helt själv - Det är en stor bedrift om man har fem tummar på varje hand) Jag märkte att jag fick bättre och bättre flyt på körningen samtidigt så blev inte tiderna något speciellt mycket bättre i och med att temperaturen steg. På morgonen hade vi 22 grader men på eftermiddagen var det uppe i över 33. Mina bästa tider blev varv 2-3 varje gång. Dock så kan jag konstatera att däcken inte blir lika varma som när jag kör med M3an. Dagens näst sista pass hade jag fått upp farten och laddade förbi lite bilar (säg passera 6-8, släpp förbi 1-2). Det kändes som bromsarna tog lite längre ner? Nej det får inte vara ett problem. Jag kände mig för. Jodå, fem kurvor senare så kokade bromsoljan. Aaarrrrggggh. Jag gick i depå och fick håll tungan i mun för att inte köra in i muren där jag blev invinkad av depåmannen. Inte visste han att jag kom rullande utan bromsar. Fast pumpade jag så blev det lite retardation så det gick bra. Inne i depån gjorde jag en inre utgråtning. Nu har jag allt utom ett big brake kit och ändå ska det koka för mig. PFC01, kylskangar, hyfsade skivor... Efter en stund insåg jag att bromsbeläggen på ena sidan var nere på sista millimetern. Upp med bilen på domkraften och av med klossarna. Jodå, de var slut. Två banevent höll de. Kanske de skulle hållit mer om jag haft kylningen också på första körningen. Nåväl, det är mycket fart i bilen och en hel del vikt. Det tar ut sin rätt. Sebring är för övrigt en bana där man hela tiden kommer upp i 200 knyck, bromsar ner till 80, upp till 200 ner till 70 etc. Så den kräver lite den också. Jag avslutade där, satte på mina gatklossar och körde hem nöjd. Idag hittade jag ett bra flyt runt banan. Om det är någon som vill åka med så har jag lagt upp en film på Youtube. Första varvet som visas är dagens snabbaste. Därefter blir det lite med trafik. http://www.youtube.com/watch?v=74cnC Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Uppskattas Andreas. "Relaterings-koefficienten" på denna biltråden är nog bland de lägsta eftersom att köra jänkejärn är relativt ovanligt i Sverige. Och om man dessutom gör det på banor på en annan kontinent så blir det ännu mer avlägset. Att köra M3 på Mantorp är lite närmare en större mängd personers upplevelser.
Så att någon läser är roligt att höra. Det är ny körning på Sebring nästa lördag. Jag har skaffat Hawk DTC70 klossar fram och DTC60 bak. Vi får se hur länge de lever. Om det är något jag är lite missnöjd med så är det bromsklosskonsumtionen. Att göra slut på PFC01 klossar för $290 på 4 timmars körning eller två event känns som det går lite för fort. Kanske DTC kan räcka ett event ytterligare. Vi får se. Hög fart på rakorna och "full vikt" tar ut sin rätt. Sedan har det gått griller i huvudet. Tanke var ju att bilen skulle få vara rätt så original och Z51 chassiepaketet var speciellt valt med det i åtanke. Men nu har jag läst in mig på Pfadts coil over paket och förstår att de gör 4 sekunder bättre på 2 minuters varv än med standard Z51. Det hade ju suttit som en fläskläpp. $2800 för coil over paket, justerbara krängningshämmare fram och bak samt camberplattor. http://www.pfadtracing.com/catalog/p För två veckor sedan var jag hemma en sväng i Sverige och luftade/värmde upp M3:an. Och på den sitter det StopTech bromsar fram. Vilken skillnad. Så kanske man måste skaffa det också. Inte för att jag tror att det gör väldigt stor skillnad på varvtiden just med avseende på själva bromseffekten. Men confindence effekten ska inte underskattas. Så det är $2600 där också som ligger på en önskelista. http://www.zeckhausen.com/Chevrolet/ Sist men inte minst har CobraErik nämnt att han kan få upp effekten på motorn med upp till 110 hästar, lite beroende på hur mycket jag vill lägga. Inget pris är angett men jag har inbillat mig att $7000 skulle ge mig någonstans kring 100 hästar. Om det är sant är det rena reapriset eftersom jag skulle få lägga samma summa på M3an för att få upp den 30 hästar. http://gettorq.com/flashindex.html Så här är utvecklingsplanen för bilen. Men det är en minst 12 månaders tidsaxel på den som det ser ut nu. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Trevligt att även BMWSC:s utflyttade raggare är ute och luftar sig
Jag ser fram emot dina framtida kalkyler Du måste väl kunna hitta riktigt bra prissatta E46M3 och E92M3 på din sida av pölen för hemplock om så önskas? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Brukar som flera andra läsa dina läsvärda uppdateringar och reportage.
Tycker att dina PFC belägg borde räcka längre, jag kör själv med dem och orginal ok (+ PFC skivor fram) och har inte upplevt samma slitage som det du beskriver. Plockade häromdagen av och kollade mina efter styvt 3 timmars bankörning och de var väldigt fräscha, något snedslitna med nån millimeters skillnad i rotationsriktningen. Är problemet endast fram eller både fram och bak? Jag läste i ett av dina tidigare inlägg att du kör med "barnvakten" påslagen, du tror inte att det kan vara en delorsak till värme och slitage? Samma med bromsskivorna fram, orginal till åtminstone C6Z06 är mej veterligen inte dedikerade hö resp vä skivor vilket innebär att ventileringen är riktad åt fel håll på ena sidan (tror det är hö som är felvänd). Ser fram emot när du sätter foten i väghållningsträsket och börjar plocka på godis, man blir fruktansvärt beroende! mvh //Magnus edit: rättstavning till nåt läsligt |
||||
Måns - Europeiska bilar är "cool" och lite dyrare jämfört med inhemska historier. Så även om det är billigare så är det ändå inte så väldigt mycket. Och med tanke på att Tyskland har låga andrahandspriser så är det nästan lättare att ta in en bil därifrån. Då slipper man dessutom mixtra med radio och annat som inte funkar i Europa.
Jag tänkte för övrigt köra Anderstorp med BMW SC i sommar. Så du får säga till om jag ska ta med någon kompressor i handbagaget. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Magnus,
Det är bara fram det konsumerar belägg. Bak klarar jag minst 5-6 event. Jag har stängt av barnvakten eftersom jag kände att den hjälpte till i tid och otid. Det påverkade inte varvtiden men hjälpte säkert inte med att kyla bromsarna. Men jag håller med att jag verkar vara bland de värre med att göra slut på bromsar. De andra jag pratar med i depån klarar åtminstone dubbelt så mycket som mig... Hmm. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag både tror och hoppas att jag har fått ordning på mitt vrålåk nu, men om du ramlar över något som du bara tycker att jag måste ha så är du välkommen att PM:a. Det finns ju en del tuningföretag, och trimmade MINI:sar på din sida. Vi ses på Anderstorp _________________ BMW MC-klubben |
||||
Mans - kolla pa den har killen. Hans Cooper har 283 hastar. Han fullkomligt slaktade ett par 996or som korde pa gatdack.
http://www.trackweekend.com/messages For ovrigt sa ar en av filmerna tagen dar han ligger och bromsar sig ikapp mig i tid och otid. peo _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag läser också Peo
Tänkte jag skulle skriva det så du inte tappar modet och slutar . Dels har du "ovanlig bil" och dels skriver du om "en annan kultur" . Mycket spännande och läsvärt, fortsätt så . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Mycket trevligt att läsa historier om andra banor på andra kontinenter!
Att så många inte kommenterat tidigare är nog bara för att de inte har så mycket att diskutera kring de banorna och bilarna. M3 på mantorp lockar alltid diskussioner både kring bilen och banan. Men väldigt kul att du skriver berättelser! Kul att läsa hur en svensk uppfattar banorna over there. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Jag har testat lite olika bromstekniker och den som jag har nu är ganska otrevli som medåkare. Det är maxbroms, släpp, maxbroms och sedan styr in. Jag ska försöka att vara lite snällare mot bromsarna även om jag tror att denna bromstekniker är hyggligt värmeeffektiv. De gånger jag märker att jag bygger extra värme är när absen får arbeta eller när jag trailbrakar. Men något är det nog som jag kan göra bättre.
Kanske ska försöka lura med någon värstingbromsare som kan berätta vad jag hittar på för fel. Peo _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14 >> 26 besök senaste veckan (105749 totalt) |