Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettiga bromsuppgraderingar E30?
<<   1, 2
4505 besök totalt
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Det där blir ju bra effekt på Mattias thumbs up
Fast, det där med CSN-budget går ju upp i rök

Jag körde förra säsongen på slicks, och har väl samma erfarenheter som du, det håller
för bra mycket med orginalskivor, upplevde dock att riktiga belägg är ett krav.

om det står Brembo eller BMW orginalteile på skivorna är ju egentligen sk*t samma,
bägge märkena är ju garanti för kvalitet, och det är egentligen det som
betyder något när man pratar orginalutförande.

Här finns ju inga faktorer som annorlunda diameter, olika slitsning etc som kan
påverka effekten.

Angående kylning och livslängd på beläggen -
nja - överhettning innebär att belägget blir förstört - då är ju givetvis livslängden betänkligt
förkortad. Annars är nog slitaget mer en fråga om belägg-material och bromsteknik.
Sen är det ju en annan femma att race-belägg klarar betydligt mycket mer värme än
standard, och med ett betydligt värre bett.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Jag har inte kört Bana jättemycket men nåra hundra varv har det säkert blivit Jo som sagt jag körde hyfsat orginal och bytte vätska och belägg till lite "hållbarare" sorter men dom tog slut efter ungefär ett snitt på varannan eller tredje bankörning "jag har bilen som bruksbil också" och börjar man räkna lite på vad beläggen kostar så kan det vara en bra investering att gå upp lite i bromsar jag få fortfarande på mina 15" bbs hjul kör med en ca 280/25 skiva..dom beläggen jag körde med först låg runt 1500:-paret för fram en efter 45min aktiv "gick in i depån ett par gånger med" körning på anderstorp så fanns det inga belägg kvar ooopps fick sen hyfsat pris på lite vassare belägg "agerade testpilot" nåra hundra dyrare än dom förra med viss testpilot rabatt efter nåra såna omgångar så kan du ju lägga ihop vad det rör sig om för pengar la väl runt 1000:- > 2000:- i månaden under säsongen på belägg lägger man då ihop dom månaderna så är inte porsche bromsarna så långt borta särskilt inte med tanke på att det var jag och lotus samuel som tog fram det kitet så för mig blev det lite billigare i pengar men inte i tid tog ett tag att fundera ut vad man skulle ha för grejor.

Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

oops! Det lät inte kul...

Mina DS3000 höll hela förra säsongen inklusive svensson-körning, bak har mycket kvar ännu....
(Ja det är min bruksbil OCH min leksak )

Men du har rätt - riktiga belägg kostar. DS3000 är inte gratis.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Köp du Biltemas skivor med gott samvete Andrew, men hoppa över beläggen. Där tycker jag nog BMW original (Textar det oxå) är väldigt vettiga.

Som jag precis skrev i en annan tråd, du kommer ha 1000 andra saker att tänka på under dina första varv så med Motul RBF 600 som toppning kommer du garanterat inte få nga problem.

Sen ska du åka med ngn med erfarenhet som kan lära dig bromsa rätt. Blir både effektivare och lsiter mindre.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Köp du Biltemas skivor med gott samvete Andrew, men hoppa över beläggen. Där tycker jag nog BMW original (Textar det oxå) är väldigt vettiga.

Som jag precis skrev i en annan tråd, du kommer ha 1000 andra saker att tänka på under dina första varv så med Motul RBF 600 som toppning kommer du garanterat inte få nga problem.

Sen ska du åka med ngn med erfarenhet som kan lära dig bromsa rätt. Blir både effektivare och lsiter mindre.

Angående det sistnämnda, du menar bromsa så hårt och sent som möjligt? Det har jag inga problem med, varför tror du bilen är bucklig
Nej, nog med trötthetsskämt. Här ska sovas.
Men först en fråga till om någon skulle råka vara online mer än mig själv:
Textarbelägg fram + vanliga mekonomenbelägg bak, bra, dåligt varför? För det verkar inte som mekonomen har Textarbelägg bak av någon konstig anledning
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Du skall se till att du har samma typ av belägg fram som bak,
annars blir slitaget oberäkneligt, och bilen kan dessutom uppföra
sig konstigt om tex du får bättre broms fram än bak
(jämfört med vad BMW konstruktionsmässigt tänkt sig).

Ingen aning varför Mekonomen inte har Textar bak, fabriken gör
beläggen iaf, så de finns ju
Textar nr 20675 170 0 5

Men om du skall betala kring 800 - 1000:- paret för belägg av orginalkvalitet,
tycker jag nog att det kan vara värt att hoppa några hundralappar till uppåt för
att få DS2500.

Som en jämförelse låg mina DS3000 på 1700:- fram och 1300:- bak, alltså 3000:- för
minst en säsong med riktiga race-belägg (har belägg kvar så de räcker ett antal
körpass till).

Ang. skivor - Brembo "orginal" kostar ju 500:- /st fram och 360:-/st bak ordinariepris före
rejsa-rabatten.
Biltemas skivor är ju billigare och kan säkert duga precis som Andreas säger.

Har ingen erfarenhet själv av Biltemas skivor, men har hört andra som fått problem med
skeva skivor efter att de blivit varma. Kan inte ge något bra råd om dem, för jag vet för lite.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Biltemas skivor fungerar. Precis som KB Andreas skriver så är det deras belägg man ska undvika.
Dåliga belägg = mycket värme = inte bra.

Andrew// tror att det är fullt tillräckligt med standardprylar till att börja med. Se bara till att allt är friskt och att bromsvätskan är av god kvalitét. Som någon nämnt kan man se över kylluften.

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Andrew,
Mitt tips kanske är lite trist.
Köp billigast tänkbara klossar/skivor (undvik dock biltema klossar).
Vi körde slut på biltemas bak-klossar på 2.5 timmar, damaskerna till oken smälte.
Se till att köra mycket.
När bromsarna börjar sätta begränsningen, uppgradera.
Bra bromsteknik sparar bromsar.
Nu säger jag inte att du är sådan.
Men många vill ha större bromsar, för det har man hört att man skall ha.
Std bromsar med bra bromsolja och vettiga belägg funkar bra.
Bättre att lägga energi på att förbättra broms/kör teknik.
F.ö är det bättre att ha std bromsar för då har man något att skylla på :-)

/Anders
p.s
Vi håller på med att montera Porsche Boxster S bromsar på M3an.
Inte mycke pengar, men overkill på gatbil.
d.s
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Anders Kaarle skrev:
Andrew,
Mitt tips kanske är lite trist.
Köp billigast tänkbara klossar/skivor (undvik dock biltema klossar).
Vi körde slut på biltemas bak-klossar på 2.5 timmar, damaskerna till oken smälte.
Se till att köra mycket.
När bromsarna börjar sätta begränsningen, uppgradera.
Bra bromsteknik sparar bromsar.
Nu säger jag inte att du är sådan.
Men många vill ha större bromsar, för det har man hört att man skall ha.
Std bromsar med bra bromsolja och vettiga belägg funkar bra.
Bättre att lägga energi på att förbättra broms/kör teknik.
F.ö är det bättre att ha std bromsar för då har man något att skylla på :-)

/Anders
p.s
Vi håller på med att montera Porsche Boxster S bromsar på M3an.
Inte mycke pengar, men overkill på gatbil.
d.s

AMEN!

Särskillt dendär meningen om att köra mkt.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag kan tala om vad jag gjorde.

Steg 1. Besökte skroten med en std bromskiva och hittade något som var större och ventelerat med rätt offset.
Nu hadde jag lite flyt saab 9000 skivorna hadde rätt offset, dessutom så hadde en polare 2st friska skivor som låg och skräpade.
Efter lite moddning av skivan så passade den.

steg 2:
Jag tog mitt drevpaket med monterad ny bromsskiva och åkte till skroten och sökte efter ett fram ok
till någom biljä... som såg ut att passa någulunda.
Det vart Opel omega typ ca 1994, hmm dessutom så sitter dessa ok även på saab ng900 94-96 men det kom jag på senare när jag skulle ha ny bromsbelägg. Det vart även lite moddning av oken för att de skulle passa på spindelhuset.

std bromsarna är jätte spännade thumbs down
bromsa 150-50km/h 1 gång
2:a gången går det hyfast
3:a gånge börjar det bli spännade
4:a gången vill man inte vara med längre utan vill kliva ur och ta taxi.

Med nya, hmm andra bromas, så leker livet.
En sesong med div lekstuga på bla SS, div slalom, gat körning mm så finns det 2/3 kvar av std bromsklossarna till ng900an och inte en tillstymelse till mattande bromsar.

Med andra ord hitta ok och skivor från någon blysläde så räcker det att få stopp på din buske.
Mitt fall bromsar från bil med vikt ca 1500kg på en 1000kg bil blir dunder.

Laholm
Här sen Nov 2002

En liten varning gällande belägg, köp inte Taroxbelägg till E30. Vi åkte deras belägg bak på långloppan (lätt bil med lite effekt). De höll 4 timmar sen var det metall mot metall. Original höll ~ 2x6 timmar med samma bromsverkan.

Bra vätska, friska ok och rätt teknik sen kommer du lååååångt med original (vi åkte original runtom en halv säsong i ERF) speciellt om du inte åker på R-Däck.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Material i skivor

Det är stor skillnad på material i olika tillverkares skivor.

Steg 1 De som är mest likt hårdpackat mjöl är bilbutteriks och micro...

Steg 2 Lite mer stållikt kommer det stora eftermarknadssegmentet (meknomen etc) och brembos 'vanliga' serie, ebc etc

Steg 3 kommer ett f*tthår efter steg 2, många originaldelar

Steg 4, volvo, bmw original samt brembo häftigare. Här pratar vi bra stål.

Sedan hur de slår sig eller inte slår sig etc är en annan femma.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Material i skivor

Rolle Scirocco skrev:
Det är stor skillnad på material i olika tillverkares skivor.

Steg 1 De som är mest likt hårdpackat mjöl är bilbutteriks och micro...

Steg 2 Lite mer stållikt kommer det stora eftermarknadssegmentet (meknomen etc) och brembos 'vanliga' serie, ebc etc

Steg 3 kommer ett f*tthår efter steg 2, många originaldelar

Steg 4, volvo, bmw original samt brembo häftigare. Här pratar vi bra stål.

Sedan hur de slår sig eller inte slår sig etc är en annan femma.

Intressant! Du har ju fräst i en o annan bromskiva de senaste åren thumbs up

Min egen erfarenhet av Brembos billiga serie av bromskivor är att de har extremt kort livslängd jmfrt med BMW's originalskivor till M3'an. Då pratar vi iof inte om snäll landsvägskörning.... men skivorna som satt på bilen från fabrik var slut efter 9-10 tusen mil. Brembosarna var slut efter 900 mil

Sen tror jag att det ger stort utslag att bilen är tung, motorstark och hade lite elaka belägg och bra r-däck... Med en lättare och motorsvagare bil kan jag tänka mig att även Brembos billiga serie håller riktigt länge!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Material i skivor

Magnus Thomé skrev:

Intressant! Du har ju fräst i en o annan bromskiva de senaste åren thumbs up

Min egen erfarenhet av Brembos billiga serie av bromskivor är att de har extremt kort livslängd jmfrt med BMW's originalskivor till M3'an. Då pratar vi iof inte om snäll landsvägskörning.... men skivorna som satt på bilen från fabrik var slut efter 9-10 tusen mil. Brembosarna var slut efter 900 mil

Sen tror jag att det ger stort utslag att bilen är tung, motorstark och hade lite elaka belägg och bra r-däck... Med en lättare och motorsvagare bil kan jag tänka mig att även Brembos billiga serie håller riktigt länge!

Hmm, jo har nog karvat lite i diverse olika skivor, är nog mest Trabant (har de skivor eller trummor), Zonda, Scania, Daf som jag inte karvat.

Tung bil sliter ju mer på allt, men i gengäld brukar en mindre lättare bil ha mindre skivor...

Så i fallet Bmw skulle jag satsa på original eller Zimmerman

Laholm
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Jag är ultranovis som väntar sina första bankilometrar först till sommaren, så fadeing och dyl lär jag inte märka av på ett bra tag misstänker jag. Men det skadar juh aldrig att vara måttligt rustad från början.

Faktiskt är ofta noviser hårdare mot bromsarna är ickenoviser, på så vis att dom fjuttbromsar mera vilket bygger upp värme i beläggen.

Men du vet ju hur det ska gå till så det är inga problem, "hårt och kort" är nyckelorden!

Laholm
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:
Kanske en korkad fråga, men borde inte rejäl kylning av bromsarna förlänga livslängden på klossarna??

Jag vet inte om livslängden påverkas signifikant eller ens nästan alls om man har olika temperaturer inom arbetsområdet. Men om kylningen ser till att man inte kommer över övre tempgränsen för arbetsområdet så är det nog absolut så ja!

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

*lite försiktig bump*

Skitbra tråd detta ...
I egenskap av halvfattig så funderar man ju själv på hur man åstadkommer mirakel med små medel

Jag tänkte skaffa mig (nästan) helrenovering via Mekonomen, men efter att ha läst gott om Biltemas skivor (förutom från Rolle då ) så köper jag nog Biltemaskivor fram och Mekonomen / BMW original belägg runtom ... (och bara för att jag skulle jämföra priser så var ju Mekonomens jefla sajjt nere just nu )

Vinner man mycket på bromsvätska typ Motul RB600?
Jag ska ändå byta och den var inte så dyr?

Sen en fråga om stålomspunna slangar, hur stor är skillnaden?
Jag har ingen lust att betala 1200:- för något som kanske är bra ...

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

står mkt vettigt här..

textarbeläggen skulle jag vilja göra thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up åt.. riktigt prisvärda säger jag.

bremboskivorna från mekonomen skulle gör jag varken thumbs up eller thumbs down åt..
jag skulle vilja säga att det är ojämn kvalitet på dem.. men en sak är säker, de håller bättre efter slistsning, trotts belägg som nästan brinner upp och skivor som är mer gula än blåa. varför kan jag inte svara på. men härdning/skevhet är inte ett problem efter slitsning..

rätt bromsteknik är a och o nästan. det vi erfarenheter av från lånlopp med olika förare.
kallare ute, långsammare bana, men olika förare. 100% extra bromsbeläggs slitage..

uppgraderade bromsar, med andra belägg och tillfixade skivor i all ära.. men släng ett öga på kylningen oxå...

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Folxam skrev:

Sen en fråga om stålomspunna slangar, hur stor är skillnaden?
Jag har ingen lust att betala 1200:- för något som kanske är bra ...

Det är i princip samma priser på originalslangar som stålomspunna. Det fick jag erfara efter att ha köpt original.

Angående Mekonomens priser på övriga bromsdetaljer så tycke jag inte att det var någon priskillnad att överväga. Vill minnas att BMW var snäppet billigare tom.

Stockholm
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:

bremboskivorna från mekonomen skulle gör jag varken thumbs up eller thumbs down åt..
jag skulle vilja säga att det är ojämn kvalitet på dem.. men en sak är säker, de håller bättre efter slistsning, trotts belägg som nästan brinner upp och skivor som är mer gula än blåa. varför kan jag inte svara på. men härdning/skevhet är inte ett problem efter slitsning..

Brembo är inte alltid BREMBo Numer tillverkas Brembo skivor bland annat hos Tridon, inget ont om Tridon men som brembos räjsskivor är det inte däremot lika bra som brembos 'vanliga' skivor.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

dessutom finns det många missförstånd att bara för att det står brembo på kartongen så är det super prylar.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Vettiga bromsuppgraderingar E30?
<<   1, 2
4505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande