Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4505 besök totalt |
Det där blir ju bra effekt på Mattias
![]() Fast, det där med CSN-budget går ju upp i rök ![]() Jag körde förra säsongen på slicks, och har väl samma erfarenheter som du, det håller för bra mycket med orginalskivor, upplevde dock att riktiga belägg är ett krav. om det står Brembo eller BMW orginalteile på skivorna är ju egentligen sk*t samma, bägge märkena är ju garanti för kvalitet, och det är egentligen det som betyder något när man pratar orginalutförande. Här finns ju inga faktorer som annorlunda diameter, olika slitsning etc som kan påverka effekten. Angående kylning och livslängd på beläggen - nja - överhettning innebär att belägget blir förstört - då är ju givetvis livslängden betänkligt förkortad. Annars är nog slitaget mer en fråga om belägg-material och bromsteknik. Sen är det ju en annan femma att race-belägg klarar betydligt mycket mer värme än standard, och med ett betydligt värre bett. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Jag har inte kört Bana jättemycket men nåra hundra varv har det säkert blivit
![]() ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
oops! Det lät inte kul...
Mina DS3000 höll hela förra säsongen inklusive svensson-körning, bak har mycket kvar ännu.... (Ja det är min bruksbil OCH min leksak ![]() Men du har rätt - riktiga belägg kostar. DS3000 är inte gratis. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Köp du Biltemas skivor med gott samvete Andrew, men hoppa över beläggen. Där tycker jag nog BMW original (Textar det oxå) är väldigt vettiga.
Som jag precis skrev i en annan tråd, du kommer ha 1000 andra saker att tänka på under dina första varv så med Motul RBF 600 som toppning kommer du garanterat inte få nga problem. Sen ska du åka med ngn med erfarenhet som kan lära dig bromsa rätt. Blir både effektivare och lsiter mindre. |
||
Angående det sistnämnda, du menar bromsa så hårt och sent som möjligt? Det har jag inga problem med, varför tror du bilen är bucklig ![]() Nej, nog med trötthetsskämt. Här ska sovas. Men först en fråga till om någon skulle råka vara online mer än mig själv: Textarbelägg fram + vanliga mekonomenbelägg bak, bra, dåligt varför? För det verkar inte som mekonomen har Textarbelägg bak av någon konstig anledning ![]() |
||
Du skall se till att du har samma typ av belägg fram som bak,
annars blir slitaget oberäkneligt, och bilen kan dessutom uppföra sig konstigt om tex du får bättre broms fram än bak (jämfört med vad BMW konstruktionsmässigt tänkt sig). Ingen aning varför Mekonomen inte har Textar bak, fabriken gör beläggen iaf, så de finns ju ![]() Textar nr 20675 170 0 5 Men om du skall betala kring 800 - 1000:- paret för belägg av orginalkvalitet, tycker jag nog att det kan vara värt att hoppa några hundralappar till uppåt för att få DS2500. Som en jämförelse låg mina DS3000 på 1700:- fram och 1300:- bak, alltså 3000:- för minst en säsong med riktiga race-belägg (har belägg kvar så de räcker ett antal körpass till). Ang. skivor - Brembo "orginal" kostar ju 500:- /st fram och 360:-/st bak ordinariepris före rejsa-rabatten. Biltemas skivor är ju billigare och kan säkert duga precis som Andreas säger. Har ingen erfarenhet själv av Biltemas skivor, men har hört andra som fått problem med skeva skivor efter att de blivit varma. Kan inte ge något bra råd om dem, för jag vet för lite. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Biltemas skivor fungerar. Precis som KB Andreas skriver så är det deras belägg man ska undvika.
Dåliga belägg = mycket värme = inte bra. Andrew// tror att det är fullt tillräckligt med standardprylar till att börja med. Se bara till att allt är friskt och att bromsvätskan är av god kvalitét. Som någon nämnt kan man se över kylluften. _________________ /Kristian Elisson |
||
Andrew,
Mitt tips kanske är lite trist. Köp billigast tänkbara klossar/skivor (undvik dock biltema klossar). Vi körde slut på biltemas bak-klossar på 2.5 timmar, damaskerna till oken smälte. Se till att köra mycket. När bromsarna börjar sätta begränsningen, uppgradera. Bra bromsteknik sparar bromsar. Nu säger jag inte att du är sådan. Men många vill ha större bromsar, för det har man hört att man skall ha. Std bromsar med bra bromsolja och vettiga belägg funkar bra. Bättre att lägga energi på att förbättra broms/kör teknik. F.ö är det bättre att ha std bromsar för då har man något att skylla på :-) /Anders p.s Vi håller på med att montera Porsche Boxster S bromsar på M3an. Inte mycke pengar, men overkill på gatbil. d.s |
||
AMEN! Särskillt dendär meningen om att köra mkt. |
||
Jag kan tala om vad jag gjorde.
Steg 1. Besökte skroten med en std bromskiva och hittade något som var större och ventelerat med rätt offset. Nu hadde jag lite flyt saab 9000 skivorna hadde rätt offset, dessutom så hadde en polare 2st friska skivor som låg och skräpade. Efter lite moddning av skivan så passade den. steg 2: Jag tog mitt drevpaket med monterad ny bromsskiva och åkte till skroten och sökte efter ett fram ok till någom biljä... som såg ut att passa någulunda. Det vart Opel omega typ ca 1994, hmm dessutom så sitter dessa ok även på saab ng900 94-96 men det kom jag på senare när jag skulle ha ny bromsbelägg. Det vart även lite moddning av oken för att de skulle passa på spindelhuset. std bromsarna är jätte spännade ![]() bromsa 150-50km/h 1 gång 2:a gången går det hyfast 3:a gånge börjar det bli spännade 4:a gången vill man inte vara med längre utan vill kliva ur och ta taxi. Med nya, hmm andra bromas, så leker livet. En sesong med div lekstuga på bla SS, div slalom, gat körning mm så finns det 2/3 kvar av std bromsklossarna till ng900an och inte en tillstymelse till mattande bromsar. Med andra ord hitta ok och skivor från någon blysläde så räcker det att få stopp på din buske. Mitt fall bromsar från bil med vikt ca 1500kg på en 1000kg bil blir dunder. _________________ Johan Sjölinder |
||
En liten varning gällande belägg, köp inte Taroxbelägg till E30. Vi åkte deras belägg bak på långloppan (lätt bil med lite effekt). De höll 4 timmar sen var det metall mot metall. Original höll ~ 2x6 timmar med samma bromsverkan.
Bra vätska, friska ok och rätt teknik sen kommer du lååååångt med original (vi åkte original runtom en halv säsong i ERF) speciellt om du inte åker på R-Däck. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Material i skivor
Det är stor skillnad på material i olika tillverkares skivor. Steg 1 De som är mest likt hårdpackat mjöl är bilbutteriks och micro... Steg 2 Lite mer stållikt kommer det stora eftermarknadssegmentet (meknomen etc) och brembos 'vanliga' serie, ebc etc Steg 3 kommer ett f*tthår efter steg 2, många originaldelar Steg 4, volvo, bmw original samt brembo häftigare. Här pratar vi bra stål. Sedan hur de slår sig eller inte slår sig etc är en annan femma. _________________ Roland Johansson |
||
Re: Material i skivor
Intressant! Du har ju fräst i en o annan bromskiva de senaste åren ![]() ![]() Min egen erfarenhet av Brembos billiga serie av bromskivor är att de har extremt kort livslängd jmfrt med BMW's originalskivor till M3'an. Då pratar vi iof inte om snäll landsvägskörning.... men skivorna som satt på bilen från fabrik var slut efter 9-10 tusen mil. Brembosarna var slut efter 900 mil ![]() Sen tror jag att det ger stort utslag att bilen är tung, motorstark och hade lite elaka belägg och bra r-däck... Med en lättare och motorsvagare bil kan jag tänka mig att även Brembos billiga serie håller riktigt länge! _________________ ![]() |
||
Re: Material i skivor
Hmm, jo har nog karvat lite i diverse olika skivor, är nog mest Trabant (har de skivor eller trummor), Zonda, Scania, Daf som jag inte karvat. Tung bil sliter ju mer på allt, men i gengäld brukar en mindre lättare bil ha mindre skivor... Så i fallet Bmw skulle jag satsa på original eller Zimmerman _________________ Roland Johansson |
||
Faktiskt är ofta noviser hårdare mot bromsarna är ickenoviser, på så vis att dom fjuttbromsar mera vilket bygger upp värme i beläggen. Men du vet ju hur det ska gå till så det är inga problem, "hårt och kort" är nyckelorden! ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Jag vet inte om livslängden påverkas signifikant eller ens nästan alls om man har olika temperaturer inom arbetsområdet. Men om kylningen ser till att man inte kommer över övre tempgränsen för arbetsområdet så är det nog absolut så ja! _________________ Pär Hylander |
||
*lite försiktig bump*
Skitbra tråd detta ... I egenskap av halvfattig så funderar man ju själv på hur man åstadkommer mirakel med små medel ![]() Jag tänkte skaffa mig (nästan) helrenovering via Mekonomen, men efter att ha läst gott om Biltemas skivor (förutom från Rolle då ![]() ![]() Vinner man mycket på bromsvätska typ Motul RB600? Jag ska ändå byta och den var inte så dyr? Sen en fråga om stålomspunna slangar, hur stor är skillnaden? Jag har ingen lust att betala 1200:- för något som kanske är bra ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
står mkt vettigt här..
textarbeläggen skulle jag vilja göra ![]() ![]() ![]() ![]() bremboskivorna från mekonomen skulle gör jag varken ![]() ![]() jag skulle vilja säga att det är ojämn kvalitet på dem.. men en sak är säker, de håller bättre efter slistsning, trotts belägg som nästan brinner upp och skivor som är mer gula än blåa. varför kan jag inte svara på. men härdning/skevhet är inte ett problem efter slitsning.. rätt bromsteknik är a och o nästan. det vi erfarenheter av från lånlopp med olika förare. kallare ute, långsammare bana, men olika förare. 100% extra bromsbeläggs slitage.. uppgraderade bromsar, med andra belägg och tillfixade skivor i all ära.. men släng ett öga på kylningen oxå... _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Det är i princip samma priser på originalslangar som stålomspunna. Det fick jag erfara efter att ha köpt original. ![]() Angående Mekonomens priser på övriga bromsdetaljer så tycke jag inte att det var någon priskillnad att överväga. Vill minnas att BMW var snäppet billigare tom. _________________ /Anton Lillsund |
||
Brembo är inte alltid BREMBo Numer tillverkas Brembo skivor bland annat hos Tridon, inget ont om Tridon men som brembos räjsskivor är det inte däremot lika bra som brembos 'vanliga' skivor. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4505 besök totalt |