Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1692 besök totalt |
Montera båge. Svårt eller?
Ska köpa en båge till min bil. Hur knöligt är det att montera en sådan? Det ska väl svetsas plattor vid B-stolparna och i bakre hjulhusen ? De nedre fästpunkterna för 4-p bältet, svetsar man dit såna där små plattor med en mutter på i golvet eller? Enklast är att låta ett proffs göra detta men jag tycker sånt här är skitkul att pula med. Vad ska jag göra? _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Re: Montera båge. Svårt eller?
hur knöligt det är beror nog ganska mycket på vad det är för båge du köper... om det är en båge som bultas ihop eller ifall det är en som svetsas ihop??? förstärkinigplattor i golvet måste svetsas iaf. själv så har jag precis svetsat ihop en bur till en renault 5. den buren köpte jag från Guss Motor. men en sådan bur så måste man slipa in alla stag så de passar ordentlig och de e ett jäkla jobb ![]() ![]() bältets fästena... då borde du dra en sträva mellan de bakre stöttorna som du moterar bältet i... man får inte ha för mycket vinkel på bältena för då blir det tydligen farligt. så att sätta bältena på golvet är inte att tänka på ![]() bilder på mitt burbygge kan du hitta på http://r5gte.servepics.com osså får du surfa dig fram till galleriet... Lycka till ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Tack för ditt svar Emil. Ser kul ut i ditt garage.
Bågen kommer att köpas från Weichers. Ang. fästpunkter till bältet så menade jag de till midjebältet. Såg små rektangulära plattor med mutter hos Forsman som låg brevid bältena. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Ev så kan du fästa axelremmarna där baksätespassageranas midjebälte är fastsatta. Beror på vilken vinkel det blir, kolla i Gemensamma tekniska reglementet på www.sbf.se för vägledning.. Det kan vara postivt att ha långa axelremmar för då fjädrar dom lite mer om det som inte ska hända ändå händer. _________________ Pär Hylander |
||||
bur
tja Janne... kolla in denna >>> http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/ae8 _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Hupp! Farlig skröna/missuppfattning i sikte!
Långa axelremmar? Ja, det fjädrar mer. Precis det man INTE vill när man krockar. Kroppen fjädrar mer än tillräckligt. Har man för långa axelremmar kommer skallen slå i instrumentbrädan och sedan kommer bältesfjädringen göra att man daskar tillbaka i stolen som en krossad tomat. Även krockar som sker med bra infästa bälten (korta remmar, hårt spända) resulterar ofta i att kroppen kommer i kontakt med bilens inredning. Tex. när Dr.Pehrson blev påkörd av Ferrita-Micke på Gelleråsen i starten så blev det en STOR buckla i taket av hjälmen. Han satt hårt spänd i korta bälten med ca 12 cm tillgodo till taket och trots att påkörningen var rakt bakifrån gjorde hjälmen en ordentlig buckla i taket. Man kan jämföra med att skjuta hagelbössa. Pressa den stumt mot axeln, inga problem. Håll ut den 2 cm och ge den lite utrymme att accelerera på. Aj, mitt nyckelben. Det värsta som finns är folk som monterar bältena i hatthyllan, plåten är ofta tunn så det säger "plopp" om fästena och bältena blir kilometer-långa. / Jonas Jarlmark |
||||
Fast den här bågen är inte en sån, man måste svetsa fast plattorna som man sedan skuvar fast buren i typ. |
||||
Re: Montera båge. Svårt eller?
Det ser ju ut att lösa sig det där Emil ![]() Hur löste det sig med V-strävan? det ser ut som om ni fick dom ombockade? Mvh Peter W _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re: Montera båge. Svårt eller?
Bra bilder ![]() Är det någon speciell anledning till att du skruvar buren till förstärkningsplattorna? om du inte behöver kunna ta ut den igen, är det inte lättare att svetsa rören direkt i plattorna? eller finns det någon annan anledning? _________________ Erik Woode |
||||
oops, där ser man, dagens viktigaste feluppfattning av mig tillrättat då! Appropå en angränsande frågeställning till detta. Vid krock där man kör in i något med fronten först så har vi en massa väl fastsatta bältesremmar som fångar upp oss. Men skulle man råka snurra och träffa något med baken först så sitter man ju bra i stolen. Men hur sitter stolen i bilen, jo med 4 st M8-skruv som är inlaminerat i (glas/kol)fibern. Sitter stolen kvar i bilen i ett sådant fall? _________________ Pär Hylander |
||||
Är det en godkänd stol så klarar den ju iaf de krav som ställs i spec. Har kört en hel del kraschsimuleringar på stolsinstallationer. Har aldrig haft problem med själva stolen utan det är oftast infästningarna i strukturen (fpl i mitt fall) som utsätts för (för) höga laster. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Låter rimligt, insertsen i stolarna sprider lasterna rätt bra från bulten via stolen och in i kroppen om man pressas bakåt. Och om de är OK via tex. FIA 8855 så är de testade för det fallet. Däremot gäller det att se till att skenor och fästen i bilen sitter bra. Original-hålen är godkända och testade (inte så dumt alla gånger). Gör man något fäste i bilen själv, vilket jag tror inte ens är tillåtet om man läser lagen men som alla gör ialla fall, så bör man se till att allt håller hyffsade dimensioner och inte kan ge konstiga punktlaster.
Gjorde själv ett lätt och fint fäste till min bil som jag efter att ha tänkt lite och räknat på det kastade bort. Det fästet hade vikt sig redan vid en smärre krock. Men det var lätt... / Jonas Jarlmark |
||||
Det där med elastisk kropp/bälte är lite underligt. Jag lyckades vid en avkörning i ungdomen under rallylekande körning dunka huvudet i ratten trots att det kändes helt omöjligt att komma i närheten av ratten när jag satt still och försökte. Det var även nån F1-förare som dunkade hjälmen i ratten vid en krasch för nåt år sedan, utan att sittbrunnen eller bältena hade gått sönder på nåt sätt. Det blev bara nån lättare skada, typ hjärnskakning, men det känns ändå underligt att de når ända fram till ratten med skallen. De sitter ändå ganska långt ifrån, plus att de inte precis har några långa eller klena bälten. Depåpersonalen brukar dessutom dra åt bältena så det ser ut som att de knappt kan andas. Men kroppen är nog mer elastisk än vad man tror.
Tur att rena frontalkrockar i hög fart inte är särskilt vanliga i svensk racing, det är nog inte helt nyttigt med tanke på den öppna hjälmen. I NASCAR har det visst varit ett problem med svåra ansiktsskador så där har tydligen fler börjat med integralhjälm. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det där med att man når ratten (och annat) vid krock beror på att bälten töjer sig. Jag snackade med Jan (på jan o lisa mortorsport) för någon vecka sedan om just detta. Bälten är byggda så att de ska töja sig vid krock (tror han sa 12% för tävligsbälten) därför SKALL de kasseras efter krock. Liknande gäller för vanliga bälten. Det kanske finns någon här som kan bekräfta detta.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re: Montera båge. Svårt eller?
jajjemen de börjar ordna sig ![]() jag åkte ut till farbrorn med bilen och så gorde han nya strävor... de jag hade fått va till för att man skulle kunna ha instrumentpanelen kvar utan att kapa i den... men nu blir det riktigt bra ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Re: Montera båge. Svårt eller?
vad jag har läst mig till så ska buren bultas med 3st M8a bult... det är en av anledningarna. dessutom så är det inga problem för mig att plocka i och ur buren ur bilen... så ifall de skulle bli problem med besiktning eller att man smäller hela fromten eller något liknande så kan jag ta ut buren. smidigt att svetsa utanför bilen också. ![]() det e dessutom väldigt svårt att komma åt att svetsa buren mot platorna... _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1692 besök totalt |