Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 V10 - 1989/2006 | 1, 2, 3 >> 14 besök senaste veckan (33181 totalt) |
Hej,
Tänkte jag skulle visa mitt projekt/banbil även på detta forum. Jag har en komplett byggtråd på ett annat forum för er som vill läsa om hela bygget. ( http://www.zatzy.com/projekt/338842- Jag har alltid varit lite svag för M3 E30 så hösten 2007 inhandlades en av årsmodell 1989. Bilen behövde dock en genomgång av kaross och lack så hela vintern 07/08 åtgick till det. Tanken från början var att köra en överladdad S14, men efter att tags funderande kände jag att det redan fanns för många liknande, jag valde istället att försöka få tag i en M5 V8, det slutade dock med att det blev en M5 V10 . Vintern 08/09 gick åt till bygga in denna pjäs. Ett krav var dock att inte karossen skulle förstöras och det har faktiskt gått, men det skapade en del extra krångliga lösningar . Efter första året med denna maskin så kändes det att chassiet inte riktigt matchade bilens prestanda, så vintern 09/10 uppgraderades chassie, bromsar och kylning. Nu ser jag verkligen fram emot årets första bankörningar för att se om det blev bättre. Specifikation: Drivlina: -Motor: BMW M5 V10, S85. Blockerade vanos. 535Hkr @ 7700rpm, 545Nm @ 6600rpm. -Styrsystem: DTA S100 från GIK turbo. -Specialtillverkat svänghjul (tillverkat av Wargia Engineering) med 3 skivig 184mm sinterkoppling. -Växellåda, BMW ZF 5 växlad (BMW 525tds). -Kardan/slutväxel original bortsett från Z3M diffkåpa. Bromsar: -Fram, Brembo (Porsche GT3 cup) 6-kolvs ok med M3 CSL bromsskivor (345x28). -Bak, original. Chassie: -Bilstein GrN dämpare. -Coiloversats, fjädrar, topplagringar och diverse chassieprylar från Millway. -H&R ställbara krängare 22mm fram, 18mm bak. -Gatfälgar BBS Challenge 17x8,5" och Kumho KU39 215-245/40-17. -Rejsfälgar Enkei magnesium 17x8,5 och Kumho V70A 235/40-17 K90 från Wheelbase . Övrigt: Evo3 framskärmar. Sparco Evo stolar. 1300kg fulltankad (60 liter) utan förare. Vissa bilder från banträffar har jag fått skickade till mig, om någon känner igen "sina" bilder så hojta så tar jag bort dem eller lägger upp era namn här. Med vänlig hälsning Johan Zackrisson _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Kul att se sin gamla bil som "ulv i fårakläder"...
och ja, jag kan intyga att den flyttar på sig rätt bra! Stor fet - också för att Johan gjort hela installationen utan att vålda sig på originalkarossen. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Wow! Stor för häftigt bygge!
Vilka banträffar står på agendan? Har jag tur kanske man får se den? |
||
Kul att få se bilen här också, helt underbart bygge, just för att du inte sabbat karossen! , finns allt för många sabbade M3 E30 tycker jag.
Måste va ett grymt härligt drag i bilen iaf , och låter underbart gör den definitivt _________________ Viktor Starkman |
||
|
||
Så du hittade fälgar till slut! Men som sagt är du välkommen till garaget så kan vi titta i min fälgsamling om du fortfarande inte är nöjd. Mitt lån av din pjäs blir aktuellt i september/oktober.
Få se till att få några race emot varandra om bara min bil kan skärpa sig! Tur att jag har ca 200 kg till mig fördel!! //ALexander _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||
Helt sjuk bil! Lite mer down to earth än den "andra" e30m3 v10an på nätet, hoppas jag prickar in någon banträff detta året där du kommer köra (bmwsc träffar kanske?)
Ett par snabba frågor också, vad kör du med för hårdhet på fjädrarna? Hittade bara att du "planerade" att ha 80n/mm fram och 120 bak, var detta vad det hamnade på? När du besiktigar den, blir det att slänga in original motorn då eller du löser det på något annat sätt? (om det inte är en hemlighet) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
Kul att du lägger upp bilen här
Jag är arbetskollega med bror din och han visat filmklipp på kärran. Verkar vara riktigt bra klipp i kärran . Jag hoppas också att få se den live på någon banträff, ljudet lär ju vara fantastiskt . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Kul!
Berätta gärna lite om vilka problem du stötte på under bygget samt hur du löste dem! Varför blockerades vanosen, var det för att få bättre hållbarhet i prylarna, eller var det för att DTA sprutet inte kan styra vanosen? _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
|
||
Ja det finns flera som är aktuella. Jag planerar att åka på vissa BMWSC och prova, är dock lite nervös att den går lite för fort på rakorna och det verkar enligt reglementet vara tuffa regler för omkörningar, men vi får prova. Annars tycker jag TPC anordnar bra träffar där drifting är förbjudet så nästa vecka kan det bli en tur till Anderstorp på torsdag kväll. Gatebil Rudskogen var jag på förra året och det var kul, men just festivalen är väl kanske inte optimal om man vill köra bil :-). Men jag försöker meddela i tråden när det bär iväg. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Tjena, Just nu verkar det lösa sig med fälgar men man vet aldrig, kanske kan det bli aktuellt ändå när det kniper. Ja vi får rejsa nån dag, antar att du skall på nån lämplig banträff i år oxå? Hojta när det är dags för motorlån så löser det sig säkert. /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Hej, Jag kör med 550lbs fram, dvs ca 96N/mm och 675lbs bak, dvs ca 118N/mm. Just nu väntar jag på 1" kortare fjädrar fram från Millway då jag inte kan justera höjden dit jag vill. Bilen är besiktigad men att rulla igenom med en S85 är nog lite vågat :-). Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Det var inga direkt stora problem, bara lite planering egentligen. Det svåra är väl att jag inte har en egen maskinpark så man får fjäska in sig hos dom som har och använda mycket roterande filar Precis som du säger så klarar inte DTA S100 att styra vanosarna då dessa kanaler används för att man måste köra alla cylindrar fullt sekventiellt då den har halt tändföljd, 90-54-90-54 grader osv..... Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Hej, Grenrören är inte omsvetsade för att få dit styrstången, den passerar med lagom marginal. Jag hade tyvärr ingen bra bild på motorfästena, bara något från tillverningen, du kan oxå se det skymta på bilderna med styrstången. Det är svårt att se på bilderna exakt hur styrstången sitter tyvärr. Men allt handlar om planering, motorn kan liksom inte sitta så många millimeter annorlunda för då blir det konflikt på ena eller andra stället. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||
Det är alltså din gamla, Martin? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 V10 - 1989/2006 | 1, 2, 3 >> 14 besök senaste veckan (33181 totalt) |