Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (8531 totalt) |
Här är en ganska bra bildserie över förloppet:
http://www.rtl.de/cms/information/fo Tycker det är tydligt att det både finns tillräckligt med plats för Vettel på innerkanten och att det är Vettel som svänger in för tidigt och kör i Webers framhjul. Växlar man mellan bilden precis före och bilden under själva kontakten snabbt så ser man att Webers bil ligger helt rakt på banan. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Re:
Nico är bättre oftast. OK jag har dålig koll på statistiken och bryr mig inte mer än så. Men det är ju så att de ändrar chassiet pga Skomakaren ju , nu fungerar de väl sisådär. Under sändningen sades samma sak , undrar NÄR de byter tillbaka inte OM de gör det. Både Eje och under BBC:s sändning undrade de. De cirkulerar säkert sån info då? Bara spekulationer och jag gillar dem ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Hade varit kul att se var du läste detta? har inte sett någon quote från christian horner som favoriserar vettel i detta fallet. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
Re:
Enligt Niki Lauda beror det längre chassit på att de har problem med viktfördelningen i bilen. Dessutom lär ju Schumacher bidra med ovärderlig utveckling av bilen med tanke på hans tidigare erfarenheter. I övrigt tror jag som sagt tidigare att Schumacher är en bättre förare än Rosberg vilket vi börjar se nu när han värmt upp lite igen. Men det är en annan diskussion som vi redan haft tidigare ![]() Timmy: Har inte hittat något klockrent exempel på någon sågning av Weber heller men på bbc hittar man dethär citatet "The large mistake was that not enough room was given". http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/moto Men det är lite ambivalent... läser man på red bulls hemsida så står det att Vettel körde in för tidigt "They were too far over on the left, Sebastian got a run on the inside of Mark, but then came across too early. They didn't give each other room; it's as simple as that" http://www.redbullracing.com/cs/Sate _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Detta står på http://www.formula1.com/news/intervi
Litet utklipp bara, men det verkar som om teamet ville att Vettel skulle köra om. Q: Red Bull team principal Christian Horner said he didn't believe it was Vettel's fault. Is this the official opinion of the team? HM: Well, in the situation Sebastian was in, he had no other choice than to act the way he did. Q: How will the team respond? HM: We will carefully analyse the situation and sit down with all involved to have a serious word about what happened and how to handle situations like that in the future. Q: Will you change something in the future to avoid such an incident happening again? HM: Well, first of all we always told them that it is a strict no-go to go to the wall with each other. Whatever happens they always have to give room to the other. I hope that all the people involved will think a bit more in the future before acting. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||
Re:
Styr in? Styr ut snarare. Jag har tittat fler gånger och Mark håller sin linje benhårt och exakt rakt fram, rör inte ratten en millimeter. Det är Vettel som lite sakta glider över (sakta och sakta...ni vet vad jag menar) och till sist blir det kontakt. Vettel ligger före och Mark borde insett att han troligtvis skulle glida över för att få en bättre linje i nästa vänsterkurva och gett lite utrymme, kurvan hade han ju redan förlorat. Jag tycker nog Mark kunnat skapa lite utrymme och inte hålla sin linje så envist. Man kan också argumentera åt andra hållet - Vettel hade ju redan kurvan, varför försöka trycka Mark lite åt höger? Ur detta perspektivet - båda är lika skyldiga i min mening. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Förarna skyller på varandra men Helmut Marko skyller på Webber:
http://www.autosport.com/news/report Jag skyller också på Webber om man betänker förutsättningarna. ![]() Kul att vi har något att diskutera efter årets bästa rejs. ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det spekuleras lite i teamorder tydligen. Det skulle ju förklara varför en del i Red Bull försvarar Vettel när de flesta med egna ögon kan se att det är han som gör mest fel.
http://www.f1bb.se/bbs/index.php?/to
_________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Re:
_________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Från Autosport-artikeln Sörpan länkade:
"He [Vettel] was already ahead, at least two metres ahead, and there was a corner to the left side coming, so he had to go for the line," he said. "He cannot brake on the dirt because for sure he knows what happens. Men om han inte var snabb nog att ta det spåret och ta sig om så skulle han väl inte heller försökt sig på en omkörning. Man kan väl inte ta ett idiotspår ute i smutsen och förvänta sig att den framför ska vika undan då kan man ju köra vilka divebombs som helst och hävda att man var förbi ![]() ![]() Är man där ute får man bromsa tidigare för att klara kurvan och i det läget hade Mark kunnat bromsa senare och klara sig. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Re:
Horner hade inte sagt mer än "att det lämnades inte tillräckligt med utrymme" när jag skrev det där, och det var främst Helmut Marko's kommentar jag baserade det jag skrev på. Jag vet inte vad hans exakta roll i teamet är, men han verkade högt upp (och i direktkontakt med ägaren Dietrich Mateschitz). Och Horner tyckte jag samtyckte till vad Marko sade, men det är ju möjligt att det var ett fall av att höger hand inte visste vad vänster gjorde (eller sade i det här fallet). Horner har ju senare, efter att jag skrev vad jag skrev, gått och klargjort mer vad han tyckte, och det hela framstår enligt honom mer som en racingincident vilken som (om än otroligt kostsam för teamet). Vilket jag tycker är märkligt, för i mina ögon är det Vettel som har all skuld till det hela. |
||||||
Re:
För att vara helt ärlig tyckte jag det var rätt duktig racing mellan teamen också. McLaren och RBR. Längre och intensivare än "incidenten" och Hamilton/Button-striden (kan ju bero på att alla då körde med fullt öppen bensinkran...). |
||||||
Helmut Marko är någon form av "föraransvarig" och samtidigt Mateschitz högra hand tror jag. Han har nog hyfsat stor makt inom Red Bull.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jag har funderat lite på det som hände. Det handlar om mycket lite tid att reagera i dessa lägen och allt kan ju hända.
om det var Vettels (tycker jag) fel eller Webbers kan man diskutera länge. Det som retar mig och framställer Vettel i dålig dager är hur han agerande efteråt när han gick runt och tecknade att Webber var en idiot. Visst han kan ju säga att han gjorde tecknet åt sig själv men vem köper det. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||
Re:
Från cockpit ser han knappast webbers framhjul/frontvinge som är precis vid hans sidepod (de ser ju knappt spegeln som den sitter där ute). Det skulle inte förvåna mig om det uppfattas som om han blir påkörd ur döda vinkeln bakifrån (dvs med Webbers framhjul bakifrån på Vettels bakhjul), från cockpit ser det fallet nog inte så annorlunda ut när det sker på nån tiondel eller två. Jag vet själv att olika förares minnesbilder kan skilja ganska rejält och dessutom vara anorlunda än en kameravinkel (som inte behöver säga samma som en annan vinkel). Jag tycker Vettels gester var ganska milda och inget som säger annat än besvikelse och att situatioen var mycket onödig. Ingen verbal kommentar innan han sett bilderna heller ![]() |
||||||
Re:
Det var ungefär så jag menade men utryckte mig inte lika bra som du. Visst är det ett plus att han inte komenterade innan han sett bilderna och visst begriper jag att adrenalitet är på hög nivå. Samtidigt är det tråkigt att man gör gester mot sin team kompis. Jag hade köpt läget totalt om det var ett annat stall inblandat. Efter detta blir det nog lite spännt i stallet. Vettel hör för övrigt till mina favoriter och Alonso är hatobjekt ![]() _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||
Re:
Handen på hjärtat. Hur har vi själva betett oss när man sitter bakom ratten både på banan och i trafiken när folk runt omkring inte kör som man vill he he... Det har flugit ett och annat könsord och långfingrar till höger och vänster. Nu kan man ju förvänta sig kanske att förare på den nivån ska ha ett lite proffsigare uppträdande men dom är ju bara mäniskor. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
Det skall bli väldigt spännande att se framöver om Mark Webber plötsligt är mystiskt långsammare än tidigare... Christian Horner kan fortsätta sminka grisen men jag kommer ändå fortsätta tro att Vettel är den som får bäst möjligheter att göra bra ifrån sig (tyvärr)...
|
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (8531 totalt) |