| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW 332IM -90 - SFRo och SBP-frågor (utsplittad tråd)
|
4530 besök totalt |
|
Re:
Frågan borde lyda: Är bilen reggad med motorn / effekten. Svar: Nej. Sedan om den går igenom besiktningen är en annan femma. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
|
Re:
Ej reggad med den motorn, går att göra om man pratar med SFRo och fullföljer processen. Men inte sååå lätt att se skillnaden för en lekman på besiktningen eller vid flygande. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
|
Det tråkiga är att du måste vikta upp bilen till runt 1600kg om du ska kunna SFRo-besikta den, 15kW/100kg. O sen ska bromsarna rimma med både vikt och effekt, vilket Porschebromsarna förvisso kanske gör.
_________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Då får man hävda att det är en S50b32 US modell som endast har 250-260 hk
Eftersom det ser cleant ut så brukar det inte vara något problem. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
|
Ang motorbytet.
Lite olika saker att tänka på. Ren fakta alltså nu. Bilen är från början godkänd för 238 hk, en tillåten effektökning med 20% och vrid med 10% hos bilprovningen. Det skulle göra att bilen blir godkänd för 285,6 hk. SKulle man gå vägen via ombyggt fordon, och sedan SFRo-besiktning så blir effekten max 262,55hk istället. För övrigt skall inte motorbytet i sig vara ett hinder om motorn original har katalysator, och motorn är original rakt igenom, och eftersom bilen är tillverkad före 1992 års modell. Att öka vikten till 1600kg med lite bly i aktern räcker troligtvis inte, för att den skall godkännas som ombyggt fordon skall mer delar vara bytta, som tex bakaxel, kardan, växellåda, bromsar. förstärkningar kan behövas dessutom, vilket troligen SFRo skulle kräva på vissa punkter. Frågan är vad BMW kan godkänna för maxeffekt på en M3, inte omöjligt att de säger att det är ok, och då är det ok, och bara att besiktiga om som ändrat fordon/motorbyte. :-) För övrigt satt det 5seriens bromsar på M3orna. (E30) Hoppas nya ägaren får mkt nöje med bilen och att den går att besiktiga som den är, för det är uppenbart ett seriöst bygge och är värdigt ett bra öde. _________________ Patrik Markebro |
||||||
|
Re: Ang motorbytet.
Eftersom vi diskuterar i denna säljtråd lite... Hur menar du att bilen är "godkänd" för 238hk med tillåten effektökning på 20%? m20b25 har 170hk original. Om du menar att i bilmodellen så sitter där en motor som är max 238hk (2.5l m3?), hur spelar detta någon som helst roll? Det är ju inte bara karossen som sätter begränsningar. Byta motor till vad som helst, om det så är en 1liters fiesta motor kräver att man reggar om den via SFRo, eller är detta fel? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re: Ang motorbytet.
Eftersom vi diskuterar i denna säljtråd lite... Hur menar du att bilen är "godkänd" för 238hk med tillåten effektökning på 20%? m20b25 har 170hk original. Om du menar att i bilmodellen så sitter där en motor som är max 238hk (2.5l m3?), hur spelar detta någon som helst roll? Det är ju inte bara karossen som sätter begränsningar. Byta motor till vad som helst, om det så är en 1liters fiesta motor kräver att man reggar om den via SFRo, eller är detta fel?[/quote] 325IM har original 238hk 1990. Som jag tolkar säljaren är det en M3 från början med 238hk inte den 325 du skriver om som hade 170hk original. Som jag tolkar det, är det ju enligt säljaren en 325IM som är uppgraderad till en nyare motor med 321hk. Alltså är bilen godkänd för 238hk från början och med tillåten effektökning på 20% får man som jag skrev öka till 285,6hk. Men finns inga generella regler från tillverkare för hur mkt effektökning man får göra på just den modellen kan BilProvningen säga nej, men de kan vara justa och godta en ökning på 20% effekt och 10%vridmoment. För detta krävs en enkel regbesiktning precis som när man eftermonterar dragkrok. Nej man behöver inte SFRo-besiktiga en bil som man bytt motor på, motorbyte räknas som ändrat fordon. Men bilen måste vara tillverkad före 1993 alltså -92 eller äldre, och i nästa steg 1975 års modell. För de efter -75 krävs motor med katalysator nästan undantagslöst. Och ja man kan byta antal cylindrar, motorvolym till en 1liters fiesta också. det har inte med märket på motorn att göra heller, det är ok under förutsättning att den har katalysator -75-92 och är helt original, inget får vara ändrat, inte trimmat, inte chippat, osv. det går också bra att turbokonvertera bilar före -92, men samma sak där, den får inte heller vara ändrad, inte bytt turbo, osv. Motorn man monterar i sin Opel 1990 kan vara en BMW från 1990 eller 1980. Och den skall vara i original som den var i BMW:n inkl motorstyrning. Hur du bevisar det för SBP är ditt problem det lägger inte sig SFRo i, och krävs inte heller, men SBP kan kräva intyg från auktoriserad verkstad att motorn är i originalskick som den var i donatorbilen. Nästa del är alltså effekten. En BMW 3 serie låt säga en 320i kan du inte hysta i en M3 motor i enligt de regler som finns, pga effektökningen går utanför de gränser som BMW satt, det beror på att åtskilliga saker troligen gjorts för att bilen skall vara godkänd redan hos tillverkaren. En M3 har andra bromsar, som kommer från 5-serien. Det kan finnas andra saker som är ändrat, som växellåda, hjullager, spårvidder, försträkningar, gummibussningar, massor av saker som har betydelse för att det egentligen är 2 olika bilar. Strypningar är inte heller godkända längre. Som sagt original som gäller, plus vissa utsläppskrav som skall uppfyllas vid test hos SBP. En motor med katalysator behöver inte heller några avgascertifikat inför regbesiktningen. Vilket en utan behöver. Vilket du troligen inte får från de flesta tillverkarna. En bil av årsmodell -75 eller äldre har mkt lägre krav på sig, där kan man trubokonvertera hur man vill, köra utan kat, o massor av annat som man inte annars kan, de generella kraven gäller här också, men det brukar vara lättare att öka effekten, eftersom vikten ofta räcker till mkt mer än originalets motor, man kan bygga om motorn, konvertera en insprutare till turbo eller en förgasare också om man vill. Man har vikt effektförhållandet som krav till viss del, men också generella föreskrifter från tillverkaren kan komma i fråga. Det kan krävas att bromsar förbättras. Detta är lite förenklat men SFRo-besiktning ska inte krävas enligt SFRo's bygghanbok 2009 "den nyaste som finns" ligger framför mig. Bilar nyare än 1992 kan man glömma att överhuvudtaget göra ett lagligt byte på, man kan inte ens chippa dem egentligen. Vissa tillverkare har varit generösa med vissa bilmodeller som legat i skarven mellan det gamla och nya godkännandesystemet, som tex Saab 9000, som inte är helbilsgodkända. Men nya 900 är det from -94. Samma gäller tex Volvo 850 som sedan blev S/V70 och då blev helbilsgodkända. I prinsip får man inte pilla på en enda sak och ändra på en bil som är nyare än 2000 och eller är helbilsgodkända, enligt EU-direktivet. Till en början fick man inte ens byta däckdimensioner, och det var tom tal om att det skulle vara samma däck som satt vid tillverkningen på bilen, men det backade man på snart då man insåg att ingen däcktillverkare skulle kunna hålla med däck på det viset, man bakcade sedan även på dimensionerna och de bilar som inte har flera dimensioner inskrivna, eller ett intervall, får bara gå upp eller ner en storlek på bredden. tumstorleken tror jag inte man får röra vad jag kan minnas utan är det 15 så är det 15tum o inget annat. Många tillverkare gav ut "dispenser" i efter hand så det är en riktig soppa för bilarna i gränslandet. Det var tom så att i början kunde kalle köpa en Volvo V70 GLT med 17tum från fabrik, men Astrid tog en V70 GLT med 15tum från fabrik, hon ångrade sig senare när hon såg kalles bil, men då var det för sent. Olagligt! dumma regler och SFRo var emot det kan jag lova. För att få en nyare bil godkänd med motoruppgraderingar krävs det att det klassas som ombyggt fordon, men då är det mkt som ska ändras för att få till det, och är det för likt original så räknas det inte som ombyggt fordon, och då kan det vara omöjligt att få igenom det. Ja det blev en hel del, hoppas du är med, eller blev det fler frågetecken? Jag kan tolkat fel och rättar mig gärna, om jag skrivit fel någonstans. Men så här långt tror jag att jag inte trillat i någon djup fallgrop. :-P :-) Jag vet också att på vissa ställen kör BP stenhårt med att det ska SFRo-besiktigas, men de har ofta fel i det. _________________ Patrik Markebro |
||||||
|
Precis som blomgren skriver (och jag innan dess), en 325i(s/m/k/x/whatever) HAR 170hk.
Det intressanta är det du skriver att man får använda vilken motor som helst, bara man har papper på att den ligger inom 20% av original effekten och har kat. I och med uppsjön av folk bara på detta forumet som har fått regga om sina bilar med SFRo i liknande situationer vore det fint om du kan referera detta någonstans ifrån. Du skriver VÄLDIGT mycket, det mesta vet man sen innan (det du rörde till det med helbilsgodkända bilar till exempel, från -92??!) men du skriver allt som fakta, jobbar du med detta eller hur är du kopplad till SBP och SFRo? Jag försöker inte visa att du har fel här men du får faktiskt komma med mer än påståenden, lite referenser hade varit bra. Det är jättebra om det du säger stämmer! (Sorry Lotec för diskussionen i en säljtråd men bilen är redan såld och det är en intressant diskussion, säg till om jag ska ta bort mina inlägg) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
här har du svaret på kunskapen
Du får byta motor till en motor som har max 20% effekt och 10% mer vrid OM INTE biltillverkaren har satt en max gräns. detta gällar bilar som tagits i bruk före 1 januari 1993 Sen blir det ombyggt fordon och individuella fall. krångligare. SFRo's underbara lathund _________________ Mattias Broberg |
||||||
|
Re: S: Bmw 332IM -1990(svensksåld)
Eftersom det står 325IM 1990 Så tolkar jag det som att det är en M från 1990 som fått en nyare M-motor med 321hk istället för den motor som satt original i M från 1990 på 238hk. Någon som hävdar att en M från 1990 har 170hk fortfarande? Skulle inte tro det eftersom det finns mkt skrivet om även dessa årsmodeller, M från 1990 hade 238hk. END! Är då bilen en äkta M eller har säljaren skrivit det så bara? Men utifrån att det står "325IM 1990 modell" så tolkar jag det som att det är så eftersom M.-modellerna betecknades så. Inget fel av säljaren, men jag utgår från det läget. Är det en 325i så är effektökning tillåtet upp till 204hk, därefter behövs som sagt SFRo kopplas in, och man får genomföra en rad förändringar, det räcker inte med motorbytet mao. Inte ens från M-modellens 238hk kan man skutta upp till 321hk, utan att nyttja diverse förändringar, öka vikten och SFRo-kontrollera den först. Därefter skall man regbesiktiga den hos BP som ombyggt alt amatörbyggt fordon. Resan är alltså inte klar i och med SFRo-besiktningen. Men jag har svårt att se att det bara är. utan man får i ett sådant här fall. öka vikten till minst 1600kg, dessutom byte av fram, bakvagn, förstärka i karossen, andra bromsskivor och ok, annan kardan. förändrad spårvidd och kanske också axelavstånd. Ett rigoröst arbete, men för den som vill ha en 3serie från 90-talet med brutal motor, så är det ju värt det helt klart, jag skulle gärna ha den om jag hade råd, med mer än det jag nu har på g. Men man kan inte ha allt. :-P _________________ Patrik Markebro |
||||||
|
|
||||||
|
Nån 325IM finns egentligen inte, utan det brukar bara vara ett populärt sätt att skriva att bilen har m-tech 2 paket. Iallafall när det gäller E30-världen. Dvs det är en 325 i grund och botten på 170 hk.
Den enda E30'n med 238 hk från fabriken är M3E30 Sport Evolution och nån sån är det definitivt inte, isåfall hade den varit såld till mig för det priset
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW 332IM -90 - SFRo och SBP-frågor (utsplittad tråd)
|
4530 besök totalt |