Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14079 besök totalt |
Nyfiken på hur det går med montering av nya svänghjulet och kopplingen?
Vad är det för delar du köpt? Har du vanliga bellhouset mot typ 9 låda som roadster säljer? Nyfiken på att höra hur stor skillnad det blev i beteende på motorn efter lättningen och hur mycket jobb det var att byta? Bytte du bultarna i vevstakarna också? kommer man åt utan att ta ur motorn? mycket jobb? vilka köpte du? Mvh oskar _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||
Nyfiken på hur det går med montering av nya svänghjulet och kopplingen?
Vad är det för delar du köpt? Har du vanliga bellhouset mot typ 9 låda som roadster säljer? Nyfiken på att höra hur stor skillnad det blev i beteende på motorn efter lättningen och hur mycket jobb det var att byta? Bytte du bultarna i vevstakarna också? kommer man åt utan att ta ur motorn? mycket jobb? vilka köpte du? Mvh oskar _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||
Tjenare!
Jag använder Racelines bellhousing köpt via Roadster... Har kvar Fordens slavcylinder men är inte helt hundra... Svänghjulet är homemade med en Tiltons 5½ tums koppling... Det är en klar skillnad på respons ivarje fall, nakdelen är att alla vibrationer som det gamla svänghjulet tog upp hamnar nu i hela bilen... Jag ska se om jag har någon filmsnutt på lite "torrvarvning"... Det där med vevstaksbultarna får vänta... Enlingt Kjell Wallin på Elwa Motors var det inte bara att byta ut bultarna... Han sa att överfallen behövers brotchas för att passa in bultarna... Därefter måste lagerläget justeras och honas... Kände att det skulle bli en större operation än vad jag tänkt mig... Var lite sen i starten med det och var rädd att det skulle dra ut på tiden som förra året då jag inte var klar förrän i juni... /Kjelle _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
oj trodde/hoppades också att det bara var att skruva i nya bultar men tydligen ska inget vara lätt eller billigt när det gäller bilar :-)
Kanske är lika bra att byta vevstakar och kolvar på samma gång då om man ändå måste riva motorn :-) Vore kul att se film hur den beter sig med nya svänghjulet om du hittar någon. Hur lätt har du lyckats få svänghjulet, hur är det gjort? vad vägde original? Min plan för nästa vinter om bilen fungerar bra i år är att byta svänghjul och koppling samt ny båge eller kanske bur samt om ekonomin tillåter så kanske motoroptimering :-) Är din motor standard på insidan? Min är en 2,3 men tror det är samma svänghjul? Vore kul att ses och åka lite i sommar! finns rätt många sevens i Stockholm men man träffas aldrig. Jag åker på nästan alla torsdagsträffar med Autolife i Stockholm kan varmt rekommenderas Mvh oskar _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||
Re:
Jag åker på nästan alla torsdagsträffar med Autolife i Stockholm kan varmt rekommenderas Va är deta?? Ska bli fler Sevens i stan så fort min Skyline har flyttat _________________ mvh Leif Ankarschiöld Skyline R32 GTR GODZILA |
||
Hej igen!
Nu har jag hittat en liten snutt från första provstarten med det nya svänghjulet... http://www.youtube.com/watch?v=gAn9K Jag kommer inte ihåg hur mycket svänghjulet väger men det är betydligt lättare än förrut... Invändigt är motorn standard... Det enda som är ändrat är Insuget och omex-boxen... Risken är att önskelistorna blir väldigt långa för "oss" med den här hobbyn... Som sagt vore det skoj att köra lite ihop, och det ska ju finnas en del Sevenbilar och en hel del andra sportvagnar i krokarna... Ju fler desto roligare... =c) /Kjelle _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
Tycker ju iofs det låter som om tomgång saknas helt (tomgångsventil...?), men rent generellt får man ju höja tomgången en bit med lättare svänghjul. Jag får t ex lägga tomgången på min V6:a några hundra varv över original om inte bilen ska hoppa jämfota - och den effekten blir väl tydligare med färre cylindrar...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
OK - det stämmer nog. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re:
Jag har ingen tomgångsventil, utan justerar med stoppskruv på spjället. (Finns en skruv som normalt bara ska se till att spjället inte stänger helt och hänger sig.) Sedan kan man mycket riktigt stabilisera upp tomgången lite med tändningen genom att göra en liten "bula" på kurvan. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Den obefintliga tomgången i mitt fall berodde på att jag hade lite bråttom och var lite väl nyfiken på om och hur det skulle funka med nya svänghjulet...
Jag hade inte skruvat upp och justerat tomgångsskruven efter jag hade haft isär insuget... Men nu så har jag fin fin tomgång, straxt under 1000 varv... ![]() _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
Toppen!
Jag ska bara få fatt i uppdaterade torrsumpstanken samt slipa/polera färdigt mina framvingar som fått lite välbehövlig plast-kärlek - sedan kan vi ta en liten svängom nånstans till närmaste glasskiosk ![]() Det finns nån till som bor i Danderyd har jag för mig ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re:
Nödvändigt normalt underhåll som inte finns tid till pga barn, jobb, fru osv. tyvärr måste ju bilen komma i andra hand relativt dem. Det handlar om ett 6-timmars pass att fixa ny expansionskärl, montera torrsumpstanken, byta bromsvätska och montera lagade cykelvingar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hejsan!
Nu så har jag provat på banåka för andra gången... Var åter igen på Sviestad den 9 september på deras "Prova på banåkardag" Jag tycker det är väldigt svårt att komma från "åkapågatanläget" och istället koppla på "vågagasapåochbromsasenareläget" men det kanske ger sig med tiden... ![]() Det är ju förbaskat kul ivarjefall... Finns det andra banor som har liknande "Prova på dagar"? http://www.youtube.com/watch?v=Kfy5i Tack och hej! /Kjelle _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
Re:
Låt det ta tid och stressa inte. Öka sakta under kontrollerade former. En idé kan vara att försöka ta något "instruktörspass" om det finns med någon som sitter bredvid och ger tips. Ett annat sätt kan vara att åka med någon med mer erfarenhet och titta på hur de gör och kopiera helt enkelt samt åka bakom och bromsa när de gör, svänga när de gör etc. ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Kjelle !
Såg din tråd nyss och din fråga om det fanns fler banor som anordnar "prova på banåkning"-träffar. Ett tips är för kommande säsong är Lotusklubbens banträff på Knutstorp den 15 maj 2011. Det är en heldags- övning där deltagarna (begränsat antal) delas upp efter färdighet/vana i tre grupper. Av din beskrivning så tror jag att du skulle ha mest utbyte av att köra i gr A, nybörjare. Det finns kunniga instruktörer på plats. Kostnads- fritt ! Man behöver ej vara medlem i Lotusklubben för att få vara med, men det är ett krav att man kör en gatlegal sportbil. Mer info hittar du på klubbens hemsida www.lccs.nu och om du har frågor så får du gärna höra av dig till mig. I år var det ung 20 deltagande Seven-bilar av olika märken. Både från Norge, Danmark och självfallet Sverige. Vanligaste bilen var annars Elise. Deltagar- avgiften var i år 1.200:- och jag tror inte att det blir myckeet dyrare 2011. Trots något höjd banhyra. Det är så klart en bra bit för dig att köra för en ban- träff, men jag kan lova att arrangemanget är värt besväret ! De flesta av våra deltagare har varit med alla fyra gångerna vi fixat denna banträff. Och banan är perfekt för en liten, snabb sportbil !! bästa hälsningar Lasse H _________________ Lars Hansson |
||
Premiärturen avklarad...
Sent om sides så har även jag lyckats ta mig ut... Efter en lååång väntan så kom änltligen ett litet paket från Westfield... Men den som väntar på nå't gott så är det ju bara härligt... Lite uppladdning av batteriet och lite finfix med kopplingen och byte av baklampa så fräste jag iväg precis lagom till den första regnskuren den här månaden... ![]() Så premiärturen blev kort men naggande god... Tycker mig se att det börjar klarna... ![]() _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14079 besök totalt |