Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4   >>
6057 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



MatroxMGA skrev:
Japp, kör en M coupé......tror du verkligen att skivorna kommer att slå sig vid körning på svenska banor? Jag kör som sagt inte så mkt bana utan på träffar t.ex. annars blir det ju vanliga vägar.
Saken är den att byter jag bromsar så vill jag gärna göra det både fram o bak för att behålla perfekt balans.


Jag tror inte, jag vet.

Däremot vet jag inte så mycket om bromsarna på e46 och får förlita mig på Johanns kåserier. Vet dock M3 e46 som inte klarat svenska förållanden.

_________________
Stefan Larsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
Däremot vet jag inte så mycket om bromsarna på e46 och får förlita mig på Johanns kåserier. Vet dock M3 e46 som inte klarat svenska förållanden.


Jag tror inte, jag vet.

Med vilken bil som helst kan man köra så att inte bromsarna pallar, oavsett bana.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Ja, men helt novisa är vi väl inte.

_________________
Stefan Larsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
Ja, men helt novisa är vi väl inte.


Inte du och jag?

Jag vet inte om jag skulle bromsa ovanligt lite, snarare tycker jag att jag bromsar för mycket men bromsarna står pall för rätt mycket. Kör man med vanliga gatdäck så duger de mer än väl, i synnerhet med bra belägg och vätska. Riktiga bromsa är framförallt bättre vad gäller pedalkänslan.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Stefan>

Mycket nyfiken på att höra hur du tycker det skiljer mellan vad bromsarna på M kuppen pallar/inte pallar jmrft med M3 E36? Det är ju snarlika bilar men ändå väldigt olika. Och du har ju god erfarenhet av båda. Numera är du ju extremt bortskämd med bromsar som pallar för det mesta i höfläkten (är avis förstås )

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus,

Dina bromsar funkar väl så gott som alltid?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus,

Dina bromsar funkar väl så gott som alltid?


Med RS19 eller PF97 så funkar det hela vägen på alla banor. Men inte med någon marginal...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar

Costas Amiridis skrev:
...
mvh
turkcostas

Jag som alltid trott att du är chrek.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Magnus Thomé skrev:
Stefan>

Mycket nyfiken på att höra hur du tycker det skiljer mellan vad bromsarna på M kuppen pallar/inte pallar jmrft med M3 E36? Det är ju snarlika bilar men ändå väldigt olika. Och du har ju god erfarenhet av båda. Numera är du ju extremt bortskämd med bromsar som pallar för det mesta i höfläkten (är avis förstås )


Godafton forumägaren
Jadu, i ditt senaste inlägg ligger en del av de förmildrande åtgärder man kan göra, att byta till milda men gärna bättre belägg. Tycker pfc har fungerat bäst där. Det som gör en del på skivornas livslängd är nog om man lyckets tillföra mera luft till kylning.
Det är en liten förbättring mellan M3 3,0 och 3,2. Navet i aluminium och skivornas något större diameter påverkar givetvis positivt. M-paddan är något lättare än M3 så man klarar ytterligare något varv. Men sanningen är den att med R-däck (slicks skall vi inte tala om) så pallar inga av dessa bromsar snabb bankörning. Har testat dom flesta sorters belägg, skivor och vätskor. Samt modifierat med allehanda hjälpmedel, testat att dubbelbromsa mm, men inget har hjälpt. Allra längst höll bromsarna på Nürburgring, såvida man inte åker GP slingan.
Med jämna mellanrum kommer "bromsarna på M3 e36" upp på framförallt bmw-relaterade forum, där hugade undrar om man kan förbättra bromsarna för en billig peng. Nej tycker jag, det finns riktiga sylar att sätta på och med utpetade dimljus och inpetad luftslang får du en helt ny upplevelse på din bil. Samtidigt hänger det på hur man kör och hur mycket. Åker man, som jag misstänker MatroxMGA, måttligt med bana så kanske lättare och billigare modifiering är det lämpligaste valet. Kör då med bmw skivor och skit i att köpa svindyra Bremboersättningar o dyl. Montera framför allt inte aggresiva belägg! Pedalen blir styvare med stålspunna slangar och med rätt o ny bromsvätska sjunker den inte till golvet.

Har man blå pagid och f.ö standardbromsar, och skivorna inte slår sig, då är det bara att öka för då kör man för sakta.


_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Men... mina skivor har aldrig slagit sig.... då får jag väl gasa lite mera då (jag vet att du är lite snabbare än mig ) Men skivorna har blivit vääääldigt blåa många ggr

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Magnus: vad har du gjort åt dina bromsar? Har du bytt vätska, belägg? Misstänker att du kör mkt bana.....jag får väl bättra på mig. Har inte blivit så mkt bankörning tidigare men tänkte att det skulle bli lite mer i sommar/vår.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Just nu har jag Pagids gula RS19 och Castrol SRF bromsvätska och resten original.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Frågan är om det inte räcker med att byta vätska och belägg.
Funkar det på M3 så borde det gå på en svagare och lättare bil.


Jag kan bara säga att en BMW 330xi är i behov av någon form av förändring, om det har med vikten (4-hjulsdriften) att göra låter jag vara osagt. I vilket fall som helst så räcker det med M3 E46 framskivor monterade tillsammans med orginal bromsok (som då måste modifieras lätt för att tåla de något störreskivorna), alt kan jag tänka mig att slitsa orginalskivorna men det har jag inte provat. Standard är mindre bra vid t.ex. regn om man så säger...

Jag monterade Porsche 4-kolvs monoblock ok på min f.d. 330xi och den största skillnaden var känslan.

om man monterar Turbo bromsoken så lär man åka på extra feta spacers. Men carrera 2 bromsoken (som min bil hade) så klarade jag mig precis utan spacer med OZ Superleggera, och med BBS RC krävdes det 6mm spacers. Orginalfälgar vill jag inte ens tänka på, men säkerligen 25 mm eller så...........

Utöver vätska och belägg, skulle jag rekommendera att man även byter slangarna till stålspunna.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Magnus Thomé skrev:
Just nu har jag Pagids gula RS19 och Castrol SRF bromsvätska och resten original.


Dom flesta man pratar med har problem med bromsarna på M3 e36. Jag vet inte hur det när nu för tiden men var det inte så i ärlighetens namn att det har varit mera slalomåkning än hård bankörning för dig Magnus när du köpte blå bil i stället för svart?

Vad du och säkert även Nisse har koll på och som skulle vara intressant i debatten är slitsning av skivor, vilket jag vet att ni testat en hel del. Vad har ni fått fram av det?

_________________
Stefan Larsson
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



På min gamla M3 E36 hade jag slitsade TarOX skivor. Jag testade med både Tarox belägg och blåa pagid.
Skvorna var skit. Dom slog sig och jag fick nya som slog sig. Varpå jag monterade tillbaka orginalskivorna som var mycket bättre.

Det bästa jag testade var blå pagid med orginalskivor och Castrol SRF.

Sen har jag ioförsig inte vunnit VM i inbromsning, men att E36 har problem med bromsarna det håller jag med om.

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



får se om man uppgraderar beroende på hur bromsarna presterar. Borde inte vara några större problem tycker man om man tar ett varv då och då för att kyla ner, det är ju ändå BMW M Belägg o vätska kan man ju prova.
Körde Nürburgring och då blev bromsarna väldigt varma, mkt beroende på att kan man inte banan så måste man bromsa ner rätt ofta för att se vad som kommer bakom nästa backe.

Åkte med en BMW M chefsinstruktör för ett tag sedan på ringen ( M3 E46 ) o det gick fort! Bromsarna tog slut efter ett tag dock, var nog inte nya när vi kom till banan.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
Dom flesta man pratar med har problem med bromsarna på M3 e36. Jag vet inte hur det när nu för tiden men var det inte så i ärlighetens namn att det har varit mera slalomåkning än hård bankörning för dig Magnus när du köpte blå bil i stället för svart?
...


Ingen hård bankörning? Var fick du det ifrån

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Med tanke på hur många gånger Magnus fyllt bilen med folk och ändå kört runt i riktigt snabbt tempo så har nog bromsarna fått utstå både det ena och det andra.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
Med tanke på hur många gånger Magnus fyllt bilen med folk och ändå kört runt i riktigt snabbt tempo så har nog bromsarna fått utstå både det ena och det andra.


Du har som vanligt rätt. BMW är bäst, i alla lägen. Särskillt bromsarna på e36. När allt kommer runt är dom ju jättebra!

_________________
Stefan Larsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
johann skrev:
Med tanke på hur många gånger Magnus fyllt bilen med folk och ändå kört runt i riktigt snabbt tempo så har nog bromsarna fått utstå både det ena och det andra.


Du har som vanligt rätt. BMW är bäst, i alla lägen. Särskillt bromsarna på e36. När allt kommer runt är dom ju jättebra!


Kanske andra erfarenheter än dina räknas också?

Att de bevisligen funkar för Magnus då han kör med bilen full och funkar för en del andra är ju inget man kan blunda för. Det motsäger ditt påstående "Men sanningen är den att med R-däck (slicks skall vi inte tala om) så pallar inga av dessa bromsar snabb bankörning".

Att de skulle vara jättebra är ingen som påstått och världen är inte svart och vitt, det finns gråskalor också, det vill säga någonting mellan "inte pallar" och jättebra.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



johann skrev:


Vad gäller slagna skivor kan du läsa här: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm



Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande.

_________________
Anders Berglund
Citera
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4   >>
6057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande