Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6057 besök totalt |
Jag tror inte, jag vet. Däremot vet jag inte så mycket om bromsarna på e46 och får förlita mig på Johanns kåserier. ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Jag tror inte, jag vet. ![]() Med vilken bil som helst kan man köra så att inte bromsarna pallar, oavsett bana. |
||||
Inte du och jag? ![]() Jag vet inte om jag skulle bromsa ovanligt lite, snarare tycker jag att jag bromsar för mycket men bromsarna står pall för rätt mycket. Kör man med vanliga gatdäck så duger de mer än väl, i synnerhet med bra belägg och vätska. Riktiga bromsa är framförallt bättre vad gäller pedalkänslan. |
||||
Stefan>
Mycket nyfiken på att höra hur du tycker det skiljer mellan vad bromsarna på M kuppen pallar/inte pallar jmrft med M3 E36? Det är ju snarlika bilar men ändå väldigt olika. Och du har ju god erfarenhet av båda. Numera är du ju extremt bortskämd med bromsar som pallar för det mesta i höfläkten ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Godafton forumägaren ![]() Jadu, i ditt senaste inlägg ligger en del av de förmildrande åtgärder man kan göra, att byta till milda men gärna bättre belägg. Tycker pfc har fungerat bäst där. Det som gör en del på skivornas livslängd är nog om man lyckets tillföra mera luft till kylning. Det är en liten förbättring mellan M3 3,0 och 3,2. Navet i aluminium och skivornas något större diameter påverkar givetvis positivt. M-paddan är något lättare än M3 så man klarar ytterligare något varv. Men sanningen är den att med R-däck (slicks skall vi inte tala om) så pallar inga av dessa bromsar snabb bankörning. Har testat dom flesta sorters belägg, skivor och vätskor. Samt modifierat med allehanda hjälpmedel, testat att dubbelbromsa mm, men inget har hjälpt. Allra längst höll bromsarna på Nürburgring, såvida man inte åker GP slingan. Med jämna mellanrum kommer "bromsarna på M3 e36" upp på framförallt bmw-relaterade forum, där hugade undrar om man kan förbättra bromsarna för en billig peng. Nej tycker jag, det finns riktiga sylar att sätta på och med utpetade dimljus och inpetad luftslang får du en helt ny upplevelse på din bil. Samtidigt hänger det på hur man kör och hur mycket. Åker man, som jag misstänker MatroxMGA, måttligt med bana så kanske lättare och billigare modifiering är det lämpligaste valet. Kör då med bmw skivor och skit i att köpa svindyra Bremboersättningar o dyl. Montera framför allt inte aggresiva belägg! Pedalen blir styvare med stålspunna slangar och med rätt o ny bromsvätska sjunker den inte till golvet. Har man blå pagid och f.ö standardbromsar, och skivorna inte slår sig, då är det bara att öka för då kör man för sakta. ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Magnus: vad har du gjort åt dina bromsar? Har du bytt vätska, belägg? Misstänker att du kör mkt bana.....jag får väl bättra på mig. Har inte blivit så mkt bankörning tidigare men tänkte att det skulle bli lite mer i sommar/vår.
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Jag kan bara säga att en BMW 330xi är i behov av någon form av förändring, om det har med vikten (4-hjulsdriften) att göra låter jag vara osagt. I vilket fall som helst så räcker det med M3 E46 framskivor monterade tillsammans med orginal bromsok (som då måste modifieras lätt för att tåla de något störreskivorna), alt kan jag tänka mig att slitsa orginalskivorna men det har jag inte provat. Standard är mindre bra vid t.ex. regn om man så säger... Jag monterade Porsche 4-kolvs monoblock ok på min f.d. 330xi och den största skillnaden var känslan. om man monterar Turbo bromsoken så lär man åka på extra feta spacers. Men carrera 2 bromsoken (som min bil hade) så klarade jag mig precis utan spacer med OZ Superleggera, och med BBS RC krävdes det 6mm spacers. Orginalfälgar vill jag inte ens tänka på, men säkerligen 25 mm eller så........... Utöver vätska och belägg, skulle jag rekommendera att man även byter slangarna till stålspunna. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Dom flesta man pratar med har problem med bromsarna på M3 e36. Jag vet inte hur det när nu för tiden men var det inte så i ärlighetens namn att det har varit mera slalomåkning än hård bankörning för dig Magnus när du köpte blå bil i stället för svart? Vad du och säkert även Nisse har koll på och som skulle vara intressant i debatten är slitsning av skivor, vilket jag vet att ni testat en hel del. Vad har ni fått fram av det? _________________ Stefan Larsson |
||||
På min gamla M3 E36 hade jag slitsade TarOX skivor. Jag testade med både Tarox belägg och blåa pagid.
Skvorna var skit. Dom slog sig och jag fick nya som slog sig. Varpå jag monterade tillbaka orginalskivorna som var mycket bättre. Det bästa jag testade var blå pagid med orginalskivor och Castrol SRF. Sen har jag ioförsig inte vunnit VM i inbromsning, men att E36 har problem med bromsarna det håller jag med om. _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
får se om man uppgraderar beroende på hur bromsarna presterar. Borde inte vara några större problem tycker man om man tar ett varv då och då för att kyla ner, det är ju ändå BMW M
![]() Körde Nürburgring och då blev bromsarna väldigt varma, mkt beroende på att kan man inte banan så måste man bromsa ner rätt ofta för att se vad som kommer bakom nästa backe. Åkte med en BMW M chefsinstruktör för ett tag sedan på ringen ( M3 E46 ) o det gick fort! Bromsarna tog slut efter ett tag dock, var nog inte nya när vi kom till banan. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Ingen hård bankörning? Var fick du det ifrån ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Du har som vanligt rätt. BMW är bäst, i alla lägen. Särskillt bromsarna på e36. När allt kommer runt är dom ju jättebra! ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Kanske andra erfarenheter än dina räknas också? Att de bevisligen funkar för Magnus då han kör med bilen full och funkar för en del andra är ju inget man kan blunda för. Det motsäger ditt påstående "Men sanningen är den att med R-däck (slicks skall vi inte tala om) så pallar inga av dessa bromsar snabb bankörning". Att de skulle vara jättebra är ingen som påstått och världen är inte svart och vitt, det finns gråskalor också, det vill säga någonting mellan "inte pallar" och jättebra. |
||||
Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande. _________________ Anders Berglund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6057 besök totalt |