Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3985 besök totalt |
Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)
Tjena, har letat i gammla trådar och hitta allt möjligt om styrväxel placering men inte riktigt hittat det jag är ute efter så nu hoppas jag på ett svar i en ny tråd ![]() ![]() Så min fundering kretsar runt hur mycket justerings möjlighet jag skall bygga in i placeringen av min styrväxeln i 7:an framåt/bakåt i från den teoretiskt optimala "mitt i mellan" styrlederna nivån ( är det opt föresten ) . om sedan någon även har en teoretisk utläggning (länk) om hur geometrin påverkas om man skjuter sväxeln framåt bakåt så är det oxå uppskattat (gärna för styrväxeln bakom hjulen) . OBS Nu har vi oxå antagit att styrväxel har rätt längd för geometrin + att den är justerbar upp och ner "lagom mycket" ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Styrväxeln (alt inre styrlederna) bakom yttre styrlederna = (positiv) Ackermann oavsett konfiguration (växeln bakom/framför axeln). *biter naglarna, typisk enkel grej att tänka fel på*
Negativ Ackerman har jag för mig ska vara bra om man kör mycket bredpall, dirt-track o.dyl. kanske även ökar kontrollen om man kör drifting? Jag tror det är Milliken² som skriver att map innerhjulets lägre belastning ska det finnas fördelar med det även om man kör som folk, men det var en artikel för nga år sen i RE som ganska trovärdigt vederlade detta. Men har inte längre detaljkoll. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det beror ju på styrarmens vinkel också. Men här är en bild från Milliken²:
![]() ...sne har ju allting ett giltighetsområde. Tex den vänstra bildens styrning är bara parallell precis i mittpunkten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
I mitt fall så byggs bilen (seven replica) för en kombination av 60% bana och resten väg, så dirt track blir det nog max 1 % av ![]() och när jag nu för engångs skull inte har plats brist för placeringen av växeln (och plats brist är vanligt i en 7:a ) så skulle det vara bra att veta hur mycket negativ / positiv ackeman man vill kunna justera mellan. I min högst ovetenskapliga uppskattning av var styrarmarna pekar så ligger skärnings punkten något bakom centrum på bakaxeln. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
ISBN 1560915269, Milliken & Milliken, "Race Car Vehicle Dynamics".
Jag köpte den för ca 800 för ca fyra-fem år sen på bokus.se, där finns den inte längre, ca $80 på amazon.com. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag har försök räkna lite.
Jag har ett excel-fil där jag kan 1. flytta kuggstången framåt och bakåt 2. ändra styrarms längd och vinkel. 3. Styrstaglängd Ackeman enligt grundprinsipen är också inlagd. och se vad som händer med framhjulen vid olika rattutslag. PM mig er mailaddres så kan jag skicka filen. ps Det ända jag bejär är lite gensvar om något är fel. _________________ Johan Sjölinder |
||||
_________________ "Jonasson" aka Jonas Jonasson |
||||
Re: Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)
Skulle gärna lägga ut texten om detta. Men i morgon bitti så åker jag iväg och åker skidor. Så jag måste gå i säng nu. Om jag inte glömmer alltihopa så skriver jag ett inlägg om en vecka. Jag har modeller på hur kuggstångens läge påverkar Ackermann. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
om det är okej med dig så kan jag lägga upp den här (om du mailar den till mig) _________________ ![]() |
||||
Re: Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)
Puttar upp denna lite och hoppas på ett intressant inlägg från dig Göran ![]() ![]()
_________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Här är den redan: ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ändå så sökte jag först _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3985 besök totalt |