Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)
3985 besök totalt
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)

Tjena, har letat i gammla trådar och hitta allt möjligt om styrväxel placering men inte riktigt hittat det jag är ute efter så nu hoppas jag på ett svar i en ny tråd eller att bli tillrättavisad till en gammal jag missat


Så min fundering kretsar runt hur mycket justerings möjlighet jag skall bygga in i placeringen av min styrväxeln i 7:an framåt/bakåt i från den teoretiskt optimala "mitt i mellan" styrlederna nivån
( är det opt föresten ) .

om sedan någon även har en teoretisk utläggning (länk) om hur geometrin påverkas om man skjuter sväxeln framåt bakåt så är det oxå uppskattat (gärna för styrväxeln bakom hjulen) .

OBS
Nu har vi oxå antagit att styrväxel har rätt längd för geometrin + att den är justerbar upp och ner "lagom mycket"



_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Styrväxeln (alt inre styrlederna) bakom yttre styrlederna = (positiv) Ackermann oavsett konfiguration (växeln bakom/framför axeln). *biter naglarna, typisk enkel grej att tänka fel på*

Negativ Ackerman har jag för mig ska vara bra om man kör mycket bredpall, dirt-track o.dyl. kanske även ökar kontrollen om man kör drifting? Jag tror det är Milliken² som skriver att map innerhjulets lägre belastning ska det finnas fördelar med det även om man kör som folk, men det var en artikel för nga år sen i RE som ganska trovärdigt vederlade detta. Men har inte längre detaljkoll.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det beror ju på styrarmens vinkel också. Men här är en bild från Milliken²:



...sne har ju allting ett giltighetsområde. Tex den vänstra bildens styrning är bara parallell precis i mittpunkten.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Hej Per , du har inget ISBN nummer på Miliken ? känns som det kanske vore en bra hjul klapp till sig själv.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Pär Hansson skrev:


Negativ Ackerman har jag för mig ska vara bra om man kör mycket bredpall, dirt-track o.dyl. kanske även ökar kontrollen om man kör drifting? Jag tror det är Milliken² som skriver att map innerhjulets lägre belastning ska det finnas fördelar med det även om man kör som folk, men det var en artikel för nga år sen i RE som ganska trovärdigt vederlade detta. Men har inte längre detaljkoll.


I mitt fall så byggs bilen (seven replica) för en kombination av 60% bana och resten väg, så dirt track blir det nog max 1 % av .

och när jag nu för engångs skull inte har plats brist för placeringen av växeln (och plats brist är vanligt i en 7:a ) så skulle det vara bra att veta hur mycket negativ / positiv ackeman man vill kunna justera mellan. I min högst ovetenskapliga uppskattning av var styrarmarna pekar så ligger skärnings punkten något bakom centrum på bakaxeln.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



ISBN 1560915269, Milliken & Milliken, "Race Car Vehicle Dynamics".

Jag köpte den för ca 800 för ca fyra-fem år sen på bokus.se, där finns den inte längre, ca $80 på amazon.com.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag har försök räkna lite.
Jag har ett excel-fil där jag kan
1. flytta kuggstången framåt och bakåt
2. ändra styrarms längd och vinkel.
3. Styrstaglängd

Ackeman enligt grundprinsipen är också inlagd.

och se vad som händer med framhjulen vid olika rattutslag.

PM mig er mailaddres så kan jag skicka filen.

ps Det ända jag bejär är lite gensvar om något är fel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jonasson
Norrköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 12




_________________
"Jonasson" aka Jonas Jonasson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)

supersonett skrev:
Tjena, har letat i gammla trådar och hitta allt möjligt om styrväxel placering men inte riktigt hittat det jag är ute efter så nu hoppas jag på ett svar i en ny tråd eller att bli tillrättavisad till en gammal jag missat


Så min fundering kretsar runt hur mycket justerings möjlighet jag skall bygga in i placeringen av min styrväxeln i 7:an framåt/bakåt i från den teoretiskt optimala "mitt i mellan" styrlederna nivån
( är det opt föresten ) .

om sedan någon även har en teoretisk utläggning (länk) om hur geometrin påverkas om man skjuter sväxeln framåt bakåt så är det oxå uppskattat (gärna för styrväxeln bakom hjulen) .

OBS
Nu har vi oxå antagit att styrväxel har rätt längd för geometrin + att den är justerbar upp och ner "lagom mycket"




Skulle gärna lägga ut texten om detta. Men i morgon bitti så åker jag iväg och åker skidor. Så jag måste gå i säng nu. Om jag inte glömmer alltihopa så skriver jag ett inlägg om en vecka. Jag har modeller på hur kuggstångens läge påverkar Ackermann.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
Jag har försök räkna lite.
Jag har ett excel-fil där jag kan
1. flytta kuggstången framåt och bakåt
2. ändra styrarms längd och vinkel.
3. Styrstaglängd

Ackeman enligt grundprinsipen är också inlagd.

och se vad som händer med framhjulen vid olika rattutslag.

PM mig er mailaddres så kan jag skicka filen.

ps Det ända jag bejär är lite gensvar om något är fel.


om det är okej med dig så kan jag lägga upp den här (om du mailar den till mig)

_________________
Magnus Thomé
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Re: Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)

Puttar upp denna lite och hoppas på ett intressant inlägg från dig Göran thumbs up

Göran Malmberg skrev:
supersonett skrev:
Tjena, har letat i gammla trådar och hitta allt möjligt om styrväxel placering men inte riktigt hittat det jag är ute efter så nu hoppas jag på ett svar i en ny tråd eller att bli tillrättavisad till en gammal jag missat


Så min fundering kretsar runt hur mycket justerings möjlighet jag skall bygga in i placeringen av min styrväxeln i 7:an framåt/bakåt i från den teoretiskt optimala "mitt i mellan" styrlederna nivån
( är det opt föresten ) .

om sedan någon även har en teoretisk utläggning (länk) om hur geometrin påverkas om man skjuter sväxeln framåt bakåt så är det oxå uppskattat (gärna för styrväxeln bakom hjulen) .

OBS
Nu har vi oxå antagit att styrväxel har rätt längd för geometrin + att den är justerbar upp och ner "lagom mycket"




Skulle gärna lägga ut texten om detta. Men i morgon bitti så åker jag iväg och åker skidor. Så jag måste gå i säng nu. Om jag inte glömmer alltihopa så skriver jag ett inlägg om en vecka. Jag har modeller på hur kuggstångens läge påverkar Ackermann.
Göran Malmberg

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

supersonett skrev:
Puttar upp denna lite och hoppas på ett intressant inlägg från dig Göran thumbs up

Här är den redan:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7426

_________________
Magnus Thomé
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
supersonett skrev:
Puttar upp denna lite och hoppas på ett intressant inlägg från dig Göran thumbs up

Här är den redan:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7426




ändå så sökte jag först

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Allmänt banåkaforum
Styrväxel placering i längs led (+ ackerman)
3985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande