Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 12687 besök totalt |
Bert: ok tack för tipset, får man fråga vad exakt för uppsättning du har på bilen samt ungefärlig kostnad?
om jag förstått rätt så har du Koni justerbaraben fram med fjädrar från sellholms (JST?) samt lös konidämpare bak med fjäder från sellholms, ingen kränghämmare fram, kränhämmare bak?, topplagringar? Fick du bygga om fjäderinfästningarna i bak?, uniballs? eller bytta bussningar?[/quote] Fram har jag komplett ben från koni med justerbar dämpare och höjdjustering och hemmabyggd topplagring med justerbar camber och ändrad caster och ett nållagrad fjädertallrik sen är casterstaget omgjort med uniballs så castern blir justerbart ingen krängare Bak är det justerbar koni med fjädern på org plats har inte byggt om nåt för fjädern ingen krängare(får väl prova mig fram lite där)för tillfället så är det org bussningar Ja du kostnaden har jag ingen större koll på dämparna kostade nåt på 9000:- sen så kommer sellholm grejerna till på och dom har jag bytt mig till mot jobb så det har jag inte riktigt koll på men det ligger väl på 13-14000:- men då är det samma fjädring som niriracing har på sin corsa som dom åker i slc med så det borde ju räcka mer än väl till mig |
||||
[/quote]
Fram har jag komplett ben från koni med justerbar dämpare och höjdjustering och hemmabyggd topplagring med justerbar camber och ändrad caster och ett nållagrad fjädertallrik sen är casterstaget omgjort med uniballs så castern blir justerbart ingen krängare Bak är det justerbar koni med fjädern på org plats har inte byggt om nåt för fjädern ingen krängare(får väl prova mig fram lite där)för tillfället så är det org bussningar Ja du kostnaden har jag ingen större koll på dämparna kostade nåt på 9000:- sen så kommer sellholm grejerna till på och dom har jag bytt mig till mot jobb så det har jag inte riktigt koll på men det ligger väl på 13-14000:- men då är det samma fjädring som niriracing har på sin corsa som dom åker i slc med så det borde ju räcka mer än väl till mig[/quote] Tack för infon. Jag kan verkligen rekomendera att byta ut orginalbussningarna som jag gjort, det blev väldigt stor skillnad i mitt tycke. Mycket bättre greppkänsla och mycket bättre styrreaktion. Jag har endast hunnit byta dom fyra bussningarna i framvagnen men skall byta dom två i bakvagnen nu i vinter samt montera stag så att jag kan justera toe-in. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() EEEeehhh?? näe.... nu blir jag fundersam. Jag måste kolla detta omgående. EDIT: mail är skickat till leverantör, väntar med spänning på svar. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Här är lite kanonläsning om kränghämmare från det stora landet i väster där de älskar kränghämmare
![]() http://www.grmotorsports.com/swaybar Kommentarer på artikeln? _________________ ![]() |
||||
Lite om dämparna osså:
http://www.grmotorsports.com/shockst _________________ ![]() |
||||
Mycket intressant läsning....... den fick mig att fundera ordentligt ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Fick ett tips om de här grabbarna:
http://www.lindskogengineering.se/ Snygga bilder på hur justerbara hämmare funkar om inte annat! _________________ ![]() |
||||
Kränghämmare vara eller inte vara?
Det där med knivhämmare är intressant..Har lyckats att få tag i en ritning (med mått angivet)på hur de ser ut...dessa är dock bar 250mm långa....Men principen är ju den samma på alla.Ska bara lyckas ta reda på vad man skall ha för material till det. Sen en sak till...Är det någon som vet vad det är för tjocklek ,material benämning på själva röret som man har i mellan knivarna.. ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
Re: Kränghämmare vara eller inte vara?
om du vill ta all krängningsrörelse i knivarna så spelar det inte så stor roll, bara det är stort tillräckligt. Men dom som olof (Lindskog) tillverkar tar upp rörelsen både i form av förvridning av röret och böjning av knivarna. Böjmotståndet på knivarna är kraftigt varierande med längden på dom och även mycket kraftigt varierande med tjocklek och bredd på knivarna. Så går inte att säga sådär generellt vilken rördimension det ska vara. Genom att ta samma som någon annan har kan bli bra, men det kan oxo bli riktigt ordentligt fel. _________________ Pär Hylander |
||||
Kränghämmare vara eller inte vara?
Ringde nyss å pratade med Sellholms....De använder ett sömlöst rör 35x3 mellan knivarna.Samma rör som man bygger bur av..dock lite grövre...Funkar kanon sa de... ![]() Så nu är det bara att försöka ta reda på materialet i knivarna.. ![]() Sellholms tar 980:-/st för knivarna...Längder 320,280,240mm. Det är samma utformning på knivarna bara själva konan som är längre eller kortare....så de kortaste blir ju styvare på det viset...men det är samma mått i ändarna på dem.. ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
Kränghämmare vara eller inte vara?
"...Treatment- Resurface hardened to Rockwell 40 - 42..." Någon som kan hjälpa mig med detta....Handlar om knivar till krängningshämmare.. Jag vet inte riktigt vad denna person menar med detta... ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 12687 besök totalt |