Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
<<   1, 2, 3, 4, 5
12687 besök totalt
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

Bert: ok tack för tipset, får man fråga vad exakt för uppsättning du har på bilen samt ungefärlig kostnad?
om jag förstått rätt så har du Koni justerbaraben fram med fjädrar från sellholms (JST?) samt lös konidämpare bak med fjäder från sellholms, ingen kränghämmare fram, kränhämmare bak?, topplagringar?
Fick du bygga om fjäderinfästningarna i bak?, uniballs? eller bytta bussningar?[/quote]

Fram har jag komplett ben från koni med justerbar dämpare och höjdjustering och hemmabyggd topplagring med justerbar camber och ändrad caster och ett nållagrad fjädertallrik sen är casterstaget omgjort med uniballs så castern blir justerbart ingen krängare
Bak är det justerbar koni med fjädern på org plats har inte byggt om nåt för fjädern ingen krängare(får väl prova mig fram lite där)för tillfället så är det org bussningar
Ja du kostnaden har jag ingen större koll på dämparna kostade nåt på 9000:- sen så kommer sellholm grejerna till på och dom har jag bytt mig till mot jobb så det har jag inte riktigt koll på men det ligger väl på 13-14000:- men då är det samma fjädring som niriracing har på sin corsa som dom åker i slc med så det borde ju räcka mer än väl till mig
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
[/quote]

Fram har jag komplett ben från koni med justerbar dämpare och höjdjustering och hemmabyggd topplagring med justerbar camber och ändrad caster och ett nållagrad fjädertallrik sen är casterstaget omgjort med uniballs så castern blir justerbart ingen krängare
Bak är det justerbar koni med fjädern på org plats har inte byggt om nåt för fjädern ingen krängare(får väl prova mig fram lite där)för tillfället så är det org bussningar
Ja du kostnaden har jag ingen större koll på dämparna kostade nåt på 9000:- sen så kommer sellholm grejerna till på och dom har jag bytt mig till mot jobb så det har jag inte riktigt koll på men det ligger väl på 13-14000:- men då är det samma fjädring som niriracing har på sin corsa som dom åker i slc med så det borde ju räcka mer än väl till mig[/quote]

Tack för infon.
Jag kan verkligen rekomendera att byta ut orginalbussningarna som jag gjort, det blev väldigt stor skillnad i mitt tycke.
Mycket bättre greppkänsla och mycket bättre styrreaktion.
Jag har endast hunnit byta dom fyra bussningarna i framvagnen men skall byta dom två i bakvagnen nu i vinter samt montera stag så att jag kan justera toe-in.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Jag åker med komplett weitec GT chassi (stötdämpare/fjädrar) med 60mm sänkning, stötdämparna skall vara justerbara men jag åker med dom som dom kom.

Enligt Weitec så är inte GT-dämparna justerbara. Det är bara TX som är det.

EEEeehhh?? näe.... nu blir jag fundersam.
Jag måste kolla detta omgående.
EDIT: mail är skickat till leverantör, väntar med spänning på svar.
Mvh Peter

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Här är lite kanonläsning om kränghämmare från det stora landet i väster där de älskar kränghämmare

http://www.grmotorsports.com/swaybars.html

Kommentarer på artikeln?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lite om dämparna osså:
http://www.grmotorsports.com/shockstech.html

Mycket intressant läsning....... den fick mig att fundera ordentligt

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fick ett tips om de här grabbarna:

http://www.lindskogengineering.se/

Snygga bilder på hur justerbara hämmare funkar om inte annat!

Nybro
Här sen Jan 2004

Det där med knivhämmare är intressant..Har lyckats att få tag i en ritning (med mått angivet)på hur de ser ut...dessa är dock bar 250mm långa....Men principen är ju den samma på alla.Ska bara lyckas ta reda på vad man skall ha för material till det.

Sen en sak till...Är det någon som vet vad det är för tjocklek ,material benämning på själva röret som man har i mellan knivarna..

Lomma
Här sen Jan 2003

Sellholm tillverkar dessa "kniv" krängare också. Har en sådan fram på min bil

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Kränghämmare vara eller inte vara?

Götesson skrev:
Det där med knivhämmare är intressant..Har lyckats att få tag i en ritning (med mått angivet)på hur de ser ut...dessa är dock bar 250mm långa....Men principen är ju den samma på alla.Ska bara lyckas ta reda på vad man skall ha för material till det.

Sen en sak till...Är det någon som vet vad det är för tjocklek ,material benämning på själva röret som man har i mellan knivarna..

om du vill ta all krängningsrörelse i knivarna så spelar det inte så stor roll, bara det är stort tillräckligt. Men dom som olof (Lindskog) tillverkar tar upp rörelsen både i form av förvridning av röret och böjning av knivarna. Böjmotståndet på knivarna är kraftigt varierande med längden på dom och även mycket kraftigt varierande med tjocklek och bredd på knivarna. Så går inte att säga sådär generellt vilken rördimension det ska vara. Genom att ta samma som någon annan har kan bli bra, men det kan oxo bli riktigt ordentligt fel.

Nybro
Här sen Jan 2004

Ringde nyss å pratade med Sellholms....De använder ett sömlöst rör 35x3 mellan knivarna.Samma rör som man bygger bur av..dock lite grövre...Funkar kanon sa de...

Så nu är det bara att försöka ta reda på materialet i knivarna..

Sellholms tar 980:-/st för knivarna...Längder 320,280,240mm.

Det är samma utformning på knivarna bara själva konan som är längre eller kortare....så de kortaste blir ju styvare på det viset...men det är samma mått i ändarna på dem.. thumbs up

Nybro
Här sen Jan 2004

"...Treatment- Resurface hardened to Rockwell 40 - 42..."

Någon som kan hjälpa mig med detta....Handlar om knivar till krängningshämmare..

Jag vet inte riktigt vad denna person menar med detta...

<<   1, 2, 3, 4, 5
12687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande