Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Camber förr i tiden
3261 besök totalt
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Camber förr i tiden

Tycker nog att den hör hemma i tech, om mod inte håller med så flytta....

om man tittar på riktigt gamla bilar, tävlings men också gatbilar, så hade de en massa camber åt fel håll (positiv ?, lär mig aldrig plus o minus på camber).

Varje gång jag ser en sån bil så undrar jag varför de gjort på detta viset ?

Har kliat huvudsvålen mer än en gång och nu börjar det svida i hårbotten

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan du lägga in en bild så att vi som inte har syner i huvudet förstår vad du menar

Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Rätta mig om jag har fel, men på gamla hästvagnar osv had man positiv camber (ovansidan av hjulet är längre ut än insidan) för att vägarna var högre i mitten än på sidorna (inget underhåll, bättre vattenavrinning?). Detta kan mycket möjligen ha ärvts av de tidiga bilarna.

Anledningen att dagens bilar/racebilar har negativ camber beror på däcken. För en del äldre däckskonstruktioner har cambern inte samma effekt som på dagens däck.

En tredje anledning kan vara att camberstyvheten i hjulupphängningen i gamla racebilar var låg vilket gör att på grund av flex i hjulupphängningen ser det ut som positiv camber under kurvtagning.

Här är en bild:

Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Ja, precis som på bilden.. ser ju jättekonstigt ut.

Kikade runt efter bilder på google för att bekräfta mitt minne av att de även hade positiv camber rakt fram, men det var svårt ... 10 min letande gav bara den här.. Vi pratar alltså om riktigt gamla bilar 10-30 talet nånstans.

http://images.veer.com/IMG/PIMG/TSP/TSP0005953_P.JPG

Där ser man det, även om mitt minne säger att jag sett värre exempel.

Det med att fälgen/vagnen böjer sig inåt köper jag till viss del men inte helt

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Allarden på bilden är kanske inte ett helt bra exempel. Den har ju en lätt egen framvagn i form av en stel axel, itusågard och ledad på mitten. Så i normalläge hade de rätt ok vinklar, men vid all form av fjädringsrörelse...

En kompis hade en teori om att bakvagnarna hade så kasst grepp att man var tvungen att konstruktionsmässigt pajja även framvagnen för att få till en åtminstone i närheten av balanserad bil.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
sicket kunnande :-) såg vilken bil det var o kunde också framvagnskonstruktionen *impad*

det med balansen på bilen låter ganska rimligt

lite svårt att att i huvudet kvantifiera egenskaperna på hjulen från den tiden. Jag menar att det var/ser ut att vara förvuxna cykeldäck, med gud vet vilken gummikonstruktion.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Tillåt mig gissa lite om detta.
Tittar vi på traktorer så ser vi också ofta detta fenomen på framhjulen. Man kan hantera scrubavståndet på ett annat sätt, och efter gammalt fanns inget servo för styrningen. Vägarna var även rätt välvda jämnfört mot nu, och man ville att bilen skulle gå rakt fram utan att tjyvhålla ratten. Däcken var mer runda i sin profil så lutning av däcket gav inte samma slitage effekter som med "plana" breda däck numera. Det gjorde att man kunde prioritera mellan kpi och camber på ett för den tiden mer fördelaktigt sätt för att minska scrub. Den blev även en bättre-jämnare belastning av lager i styrsystemet. Man hade ju inte den typ av kulleder som numera.
Göran

Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
jo... man hade ju en king-pin på den tiden...så att spindeln bara kunde rotera runt den .. som ett vanligt gångjärn.. tänkte inte på att det var så. Egenskaperna med en fast kingpin måste jag bearbeta lite i huvudet

Har också sett det på traktorer o det ser lika tokigt ut där :-)
t.ex svärfars gamla trecylindriga Volvo BM (från runt 1960 tror jag) och den har faktiskt varit riktigt hygglig i styrningen när jag kört den i skogen dvs inte ryckt lika hårt i ratten som "den borde" nu när jag tänker på det... så scrub är en rimlig förklaring

Jönköping
Här sen Apr 2003

Uppvuxen på bondgård med diverse traktorer, så det stämmer att framhjulen har positiv camber. Det blir lite lättare att styra utan servo samt att det inte slår tillbaka lika hårt om man kör i ett hål med ena framhjulet.
Hemma körs traktorerna 50% i skogen där det inte ens finns hjulspår, så man får lära sig att hålla ratten på rätt sätt. Gör ont i tummarna annars...

Man behöver inte gå jättelångt tillbaka i tiden för att hitta åtminstone 0 grader camber. Volvo 140 och Opel Rekord från 60-talet är ett par exempel. Vid normalhöjd så står alla fyra hjulen vinkelrätt mot marken.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anders Karlsson skrev:
Man behöver inte gå jättelångt tillbaka i tiden för att hitta åtminstone 0 grader camber. Volvo 140 och Opel Rekord från 60-talet är ett par exempel. Vid normalhöjd så står alla fyra hjulen vinkelrätt mot marken.
Genomslaget från Diagonal till Radialdäck som "standard" skedde ju nån gång runt 65-70 (har jag fått för mig ), sen tar det ju några modellgenerationer innan alla lär sig hur de ska användas.
Med stel bakaxel så blir det ju nära nollcamber som produktionsbil.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
"Genomslaget från Diagonal till Radialdäck som "standard" skedde ju nån gång runt 65-70 (har jag fått för mig ), sen tar det ju några modellgenerationer innan alla lär sig hur de ska användas."

jo, nånstans där lite ..närmare 70 än 65 om jag får gissa. Jotack .. jänkarna fortsatte länge med nära noll i caster.. så illa att jag funderar starkt på att bygga nya övre bärarmar på min 75:a

Camber förr i tiden
3261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande