| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg?
|
7806 besök totalt |
|
Hej! Har under ganska många år försökt utvecka min 9000 CS -92 till att gå fortare på bana. Länge drogs jag med för mjuka fjädrar, det krängde, nigde och flyttade vikt men det är nu åtgärdat med rejält hårdre fjädrar vilket gav bra resultat. Dock gör sig istället nästa svaga länk mera påmind...... Nuvarande chassiuppgraderingar är: Fram Mercedes 300 förstärkta bakfjädrar fram. Kortade Gula ställbara Koni-dämpare. PU/plast bussningar överallt. Fjäderbensstag. original krängare Camberskruv för 3° negativ camber. Svag toe in. Bak og900 förstärkta "lastfjädrar" PU bussningar överallt. Fjäderbensstag. Boxade länkarmar. original krängare originalvinklar (går ej ställa) Problemen jag upplever är: 1) Dålig instyrning, jag får svänga innan kurvor/koner, skulle vilja ha den mer direktstyrd. 2) Svajjig bakvagn. Åker man 90km/h och gör små rörelser framochtillbaka med ratten känns det som att bakaxeln sitter i gummiband. Gör man en snabb rattrörelse tar det en stund innan bakvagnen "sätter sig" och följer med dit jag styr. Hur förbättrer man detta? Är ni inte hemma på 9000 fram/bakvagn så kommer det lite bilder på't: FRAM
och MCpersonben. BAK
Tacksam för hjälp. mvh Jonas |
||||||||
|
|
||||||||
|
Vad har du för bussningsmaterial i panhardstaget? Delrin isf gummi/PU borde kurera en del av svajigheten.
Hur är kuggstången infäst? Sitter den i gummibussningar så kan du göra som jag och ersätta med Delrin - inte skillnad som natt och dag men många bäckar små... _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||||
|
Trots vad vi pratade om på Knutstorp i april angående SASAB's krängningshämmare så uppfattar jag det utifrån vad du skriver som om det du ändå saknar är grövre krängningshämmare. Jag tyckte att min 9000 fick skön känsla i styrningen och även blev fast i rumpan av behandlingen av lite rejält stång.
Har du efterlyst någon på STCS som har dessa krängningskämmare som du kan åka och hälsa på för en körtur? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
|
Re:
Där kör jag PU, kanske borde testa plast istället. Senaste uppgraderingen var just boxningen av de ganska klena bärarmarna och det trodde jag på själv men jag kan inte uppleva att det blev någon större skillnad....
Där kör jag original.....anledningen är att det är ganska krångliga att få i/ur.....men jag har det på "önskelistan". Jag har dock en känsla av att man inte kommer så mycket längre med hårdare/stöddigare grejjer utan att det är fel i konstruktionen. Det är ju ändå en familjebil från början och geometrin är gjord för säkra/trygga vägegeskaper. Blev ruskigt irriterad när jag provade kompisens gamla Nissan Primera (90talare) med bara en sänkningssats och den hade bättre instryrning, svängde bra i kurvan och kändes hur "spänstig" som helst i chassit i jämförelse med min deg-klump som jag rattar. mvh jonas |
||||||||
|
Re:
Ja de där krängarna har vi pratat om så många gånger att det nästan är pinsamt för min del.... Var ruskigt nära att beställa ett par förra vintern men sedan blev jag för snål....
Ja även Fredrik XXXX sa samma sak, jag har dock inte fattat hur det går ihop rent teknisk?
Hepp....men det vore ju en idé, sedan kanske man blir frälst =) Men som sagt....jag tror det krävs mer än grövre prylar för att få den bra. För att vara en 9000 är den hyvsat bra med tanke på att det i SAAB-världen går skapligt fort.....men det räcker inte, jag vill att det skall kännas bra oxo. mvh Jonas |
||||||||
|
Re:
Max i fram och då är de ändå för mjuka för såpass hårda fjädrar. ½ i bak. mvh Jonas |
||||||||
|
Angående hjulvinklar bak så är det väl "bara" att kröka axelröret så att du uppnår dom vinklar som önskas. En kompis till mej gjorde så på sin og 900, blev en väldig skillnad.
Är väl inte helt ovanligt bland alfa åkare heller att kröka bakaxlar (är väl mest 75:orna va?). Fast det kanske inte påverkar instyrning och liknande, vi får väl vänta och se vad expertisen säger om övriga saker innan du försöker muta någon hjulinställare till grovsmedsarbete
_________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||||||
|
Min bakaxel råkaqde ur för en olycka mellan mellan en hydraldomkraft och en balk i taket, den vart krokig. Gav -1,5grd camber. Så det kan gå
Har inte 9000 lösa lagerhållare för lagren bak?? Typ sitter på 3st skruvar, eller har jag fel????? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Vet inte exakt.....skall kolla hur många aktiva varv jag har idag så kan jag komma med lite data.
Kontrar med samma fråga: MR???? vad är det?
1280 utan mig i.
Vet inte exakt men det kan nog stämma. mvh Jonas Vi börjar där. |
||||||||
|
Re: Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg
Jag hade nog prövat att ställa om toe i framvagnen till toe out istället, gjorde underverk för instyrningen på min framhjulsdrivna bil. Med toe in blev bilen trögstyrd runt mittläget och ville gärna understyra i början. Med lite toe out upplever jag det betydligt lättare att undvika understyrning in i kurvan. Jag kör 2mm totalt på 15" fälgen tillsammans med drygt 2 grader negativ camber vilket fungerar tillfredställande. Det är säkert inte optimalt men jag tänker inte gå till toe in, visst är bilen något nervösare men inte farligt. Den känns mest mer alert och responsiv. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Har för mej att lagerhållaren sitter svetsad på 9000. _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||||||
|
Gjorde faktiskt ett märke i styrstaget, ett för toe in och ett för toe ut förra året när jag vara hos hjulinställaren men jag hann aldrig testa. Det är fler som upplevt samma sak så det skall testas snarast! mvh Jonas |
||||||||
|
Re:
Hepp....det är nog 9-5 du tänker på. En långsiktig plan är att kapa av axeln och svetsa dit en platta passande 9-5 nav vilket gör att man kan shimsa vinklar + att man får på 9-5:ans ventilerade bromsar. Men dit är det långt..... Kan man med andra vinklar på bakaxeln (typ lite toe in) få bättre instyrning? Camber är jag inte i behov av än iaf. mvh Jonas |
||||||||
|
Är inte MR "Motion Ratio" dvs utväxlingen för fjädern - hur mycket rörelse blir det på fjädern per mm rörelse för hjulet? Tror att ni båda två var aktiva i tråden på STCS när fjädrarna diskuterades där...
Ang krängningshämmares inverkan på bilen så är jag inte på långa vägar kunnig i området - jag vet bara att jag är grymt imponerad av vad det gjort på min bruksholk med snart 20000 mil med originaldelarna runt om fast med en 22 mm stång till bakvagnen istället för kemtvättsgalgen som sitter originalmonterad. Fortfarande bekväm men spjärnar emot riktigt duktigt i kurvorna... Är även bussning nr 8 i bakvagnen PU på din bil nu? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
|
Re:
Japp och det är den det borde bryta i mest när man "svajjar" med ratten? mvh Jonas |
||||||||
|
Toe-out gjorde stor skillnad på min gamla Sunny, tuggade väldigt mycket insida däck om jag inte justerade innan jag åkte till och från träffarna. Något annat som gjort skillnad för instyrningen på mina nuvarande bilar, visserligen bakhjulsdrivna, är grövre krängningshämmare runt om (bara bak märktes inte så mycket på någon av dem) och mer caster fram som jag tycker också ger en goare känsla i ratten. På E30 byter man motsvarande bussning 9 (bakre) i framvagnen till excentrisk för att "vrida fram" hjulet och få mer caster, gjorde stor skillnad på den bilen. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7806 besök totalt |