Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment på turbinaxel, TD04 ?
3802 besök totalt
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Efter ett smärre luftfilterhaveri så blästrade jag sönder kompressorhjulet på min turbo förra sommaren.
Hittade och köpte ett nytt hjul på ebay som jag monterade idag....men är osäker på åtdragningsmomentet på muttern som håller hjulet på turbinaxeln.
Någon här som har koll?

Turbon ifråga är en MHI TD04-19T.

Mvh Magnus

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Garret anger 2-2,3Nm till deras TB03 samt T04E-serier.
Hittade en uppgift på 7Nm på Saab turbo clubs forum....vilket låter oroväckande mycket.
Gängan på axeln är 5mm.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Borde du inte balansera det? Eller har du gjort det?

BMW 330i -05
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Har läst en del på olika forum och det verkar vara delade meningar ang balanseringen...även bland experter.
Monterar nya kompressorhjulet och provar den här säsongen....rasar turbon får jag anledning att byta upp mig till en större.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
C

Här sen Feb 2003

Rasar turbon finns det en rätt så stor risk till att det kommer in skit i motorn. Men en motorrenovering kan ju oxå vara skäl till att uppgradera?

mvh C

MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Med tanke på att bilen gick en hel sommar med ett kompressorhjul som var blästrat och saknade en del vingspetsar så tror jag inte det ska vara nån större fara.
Vad jag läst mig till så ska kompressordelen vara nollbalanserad från fabrik.

Totalrasar turbon ändå mot förmodan hoppas jag intercoolern samlar upp smådelarna.

Efter att ha ringt upp ett par företag som renoverar turboaggregat har jag fått följande bud.
1. Vi lämnar inte ut sånna uppgifter.
2. 2Nm+90grader.
3. 5Nm+50grader.
4. Dra med fingertopparna tills muttern bottnar, sen dra 45grader med loctite som låsning.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003

Re:

Magnus 2074 skrev:

Efter att ha ringt upp ett par företag som renoverar turboaggregat har jag fått följande bud.
1. Vi lämnar inte ut sånna uppgifter.
2. 2Nm+90grader.
3. 5Nm+50grader.
4. Dra med fingertopparna tills muttern bottnar, sen dra 45grader med loctite som låsning.

Lurigt då de är ganska stor skillnad på förslagen.
2:an i jämförelse med 4an borde innebära att 4:an blir ungefär dubbelt så hårt som 2:an......
Jag hade valt att köra på 2 eller 3 då de säger ungefär samma sak.

Följer man standardmoment för skruv/muttertypen och antar att det stål i 8.8 kvalité och att man har normala friktionsvärden i förbandet är åtdragningsmomentet för en M5 6+/-1Nm.
Dock är det bättre med vinkeldragning om man får välja....

mvh Jonas

allemeck

Här sen Jan 2004

Säger som maz, du borde balansera.
Jag hade balanserat den, även om hjulet är nollbalanserat så blir oftast axeln krokig när man drar åt och allt tappar sin balans och skulle muttern vara slipad på så är turbon vsr balanserad och då tappar den sin balans direkt du iprincip lossar muttern bara.

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Big Al skrev:
Säger som maz, du borde balansera.
Jag hade balanserat den, även om hjulet är nollbalanserat så blir oftast axeln krokig när man drar åt och allt tappar sin balans och skulle muttern vara slipad på så är turbon vsr balanserad och då tappar den sin balans direkt du iprincip lossar muttern bara.

Är det balanseringen som kostar typ 5000. för delar kan man ju köpa billigt som fan utomlands, hittade alla lager och tätningar för 3-400kr ett nytt kompressorhjul för 400kr till min turbo och en renoverad turbo kostar närmare 7000kr i sverige

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

onej du får nog ta bort en nolla
nu skiljer det lite mellan firmor men från 500 till 1500 kostar väl en balansering ca
bara till att ringa runt å höra vars det e billigast

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Big Al skrev:
onej du får nog ta bort en nolla
nu skiljer det lite mellan firmor men från 500 till 1500 kostar väl en balansering ca
bara till att ringa runt å höra vars det e billigast

Förstog att det inte var så dyrt,jag bara menar varför är totalpriset på en renoverad turbo så högt om delarna är hyffsat billiga. en jäkla massa arbetstimmar lr är det bara meningen att det skall vara så dyrt..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Tittar man noga ser man att både kompressorhjulet och turbinaxeln är balanserade var för sig. Tror inte att de är balanserade tillsammans efter att kompressorn har monterats.

Har bytt kompressorhjul på en turbo och det har fungerat utan problem ett bra tag. Är inte turbinen skadad på något sätt hade jag nog bara bytt kompressor och kört vidare.

Skruva banåkabil
3802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande