Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 4641 besök totalt |
Föraren klarade sig med brännskador:
http://www.youtube.com/watch?v=9X-qd EDIT: Ett brutet ben och några brutna revben var det visst också. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
http://www.youtube.com/watch?v=8OLVx
läser många av kommentarerna till filmen... det är både + & - här visst typ... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Har iofs kört rätt mågna mil i racerbil med ABS utan att bränna mig.
![]() I endurance förvånas jag snarare över att fler inte använder ABS av flera skäl, men utveckligen går fort ,är nog mest på clubracelevel som man fortfarande är skeptisk till funktioneni sig? Hade nog mer oroat mig för Pizzakartongens ganska veka struktur. Att desssutom ha en välfylld långloppstank placerad som på en gammal folkabubbla känns ju så där... Men tar smällen illa och farten är någorlunda hög är det svårt att gardera sig oavsett. Det som skrämmer mest är det fullkomligt förvirrade och antagligten helt outbildade räddningspersonalen. Jag är inte brandman, men har ändå viss basal, men lätt outdated utbildning i brandbekämpning. Det jag ser på filmen är enbart skrämmande. Bland det sämsta jag sett. En arrangör med räddningstjänst på den nivån vill jag helst inte råka ut för. > ![]() För några år sedan hade vi en startsmäll på gelleråsen, där det brann lika friskt, med 5-6 bilar inblandade. (jag stod i speakertornet och kände hettan upp dit) kga;s funktionärer hanterade den sitatiunen tusenfallt mycket bättre, dessutom ingrep vakna medtvälare som nyttjade sina flamsäkra overaller i hettan. en bränd nästipp blev det allvarligaste frånsett en utbränd Elan occh dito Amazon. om Karlskogas funkisar är måttstock på den svenska nivån kan vi vara glada (och lite tryggare) Själv vet jag vad vakna och utbildade funkisar betyder när det brinner. Mitten av 90-talet befann jag mig mitt i natten sittande i en långloppsbil som slog eld rejält i motorummet och skickade lågorna in i kupén (trots alla regler om tätskyddande brandskott och genomföringar...) på Mantorps flygraka. Tack vare vaken och rätt utbildad brandpersonal (SLC:s) och kanske att jag lyckades hålla mig kall i ett hett läge gick allt bra. Men sedan dess skulledet aldrig falla mig in att åka en meter på en racerbana, utan fullt personligt skydd. Förvånar mig faktiskt att folk hellre prutar på hjälmar och kläder, än att avstå största fälgarna och ballaste kloakfiberdetaljerna ![]() ![]() Mao: Bra att kika på en sådan här film, så kanske förståelsen för säkerhetsfrågorna ökar lite iaf. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
otäckt.
Funderingarna på att åka riktig racerbil istället för vardags bil på bana blir starkare och starkare. Nu var detta en racerbil och det gick som det gick, man kan ju fundera på hur det hade sett ut med sin egen bil, full med inredning och annat joks. Och jag själv utan riktig utrustning. Jag tror jag är väg åt racinghållet. Bil som är ordentligt byggd för användningen, och köra med bra personal runt banan. _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Varför koncentrerar sig brandmännen på att släcka backen
![]() och verkar inte bry sig det minsta om att föraren brinner. Man ser verkligen när det kommer en riktig brandman och släcker både förarutrymme och eld på bara nån sekund! |
||||||||
|
||||||||
Kanske för att dom är "brandmän" och aldrig sett eld på riktigt förut utan blir helt blockade av att se eldhavet och bara fyrar av på närmsta låga? Man får sig ju helt klart en tankeställare. Känns bra att ha byggt om hela soppasystemet och flyttat ledningarna från kardantunneln... Tanken på utsidan av karossen känns också helt rätt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
För ett antal år sen såg jag samma "brandmannabeteende" på en stor dragracingtävling på Mantorp. En lustgasmatad bil, Åke, fick en knall i burnouten så den började brinna. Då stod en av brandmännen på startplattan och siktade på överdelen av lågorna med släckaren. Den som hjälpte killen ut ur bilen var föraren i filen bredvid.
Tävlingen efter hade vi depåplatsen bredvid Åke och då sa han åt mig att berätta för brandmännen var han satt ifall det skulle brinna igen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Fast frågan är om han inte klarar sig bättre från brännskador eftersom han hänger utanför bilen... Kanske tur i oturen..? _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||
Men inte ska väll turen få avgöra om man sitter kvar i stolen eller inte (nu satt han ju kvar i stolen), men att han ålat ur bältet sådär ![]() _________________ Mikael Ståhling |
||||||||
Frågan är väl också om han spännt fast sig själv riktigt? Många spänner väl inte stenhårt? Jag vet svenska funktionärer som inte ens reagera om det går en bil i räcket, utan brand tack och lov. Räcker det inte med viftande gulflagg och låta bärgaren rapportera sen vad som hänt? ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Man ser tydligt hur viktigt att man har rätt typ av släckutrustning!!
Vatten funkar mycket dåligt på en vätskebrand och kolsyresläckare släcker bra men det flammar lätt upp igen... Pulversläckare eller skumsläckare skall det vara!!! Det här är utrustningen vi alla vill slippa ha behov av!!! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||||||
Pulver är svårslaget när det gäller att slå ner branden (för att rädda liv, tjäna tid), men skum/lättvatten behövs för att täcka bränsle/olja. Har man tillräckligt med pulver (dvs inte handsläckare) så verkar man kunna slå man ner det mesta i bilbrandsväg (men det kan poffa upp igen när bensinångorna letar sig fram igen). Träning ger erfarenhet, precis som vid allt funktionärande. Tyvärr är brandträning nåt som är ganska sällsynt, speciellt att få ut en docka ur en kupé. Placera vraket på sidan mot ett räcke så blir det lite läskigt att tänka sig utgången. Det är ingen som kommenterat att det är en "singelolycka", nåt som inte är speciellt unikt för tävling (träning eller motionär går lika bra). Eldbollen (Saab med lossnande bensinpump) på Anderstorp förra(?) året var ju inte långt ifrån, en bana som är svår att bevaka med släckning, ens vid full bemanning. Edit: OMPCA303 verkar vettigare och vettigare varje gång jag ser det (4L AFFF med 6 dysor). ![]() |
||||||||
Ja jisses. Vad glad jag känner mig över min brandutbildning jag fick inom de militära.
![]() Föraren hade nog varit extra glad om han hade bransläckningsystem. |
||||||||
|
||||||||
Bilen blir ju övertänd ganska omgående. Hade verkligen 4L AFFF kunnat göra något i ett sådant fall? Sitter huven kvar och det brinner under den, förstår jag om några dysor kan spruta lite släckmedia och få slut på/fördröja/stoppa branden från att sprida sig. Det hade dock varit väldigt intressant att se hur "den röda tuben" satt fast innan den började rulla. ![]() |
||||||||
Branden är inte så extrem när bilen väl stannat (efter första eldhavet), där fanns det ett bra fönster att slå ner och rädda. Men om föraren är medvetslös kan det ju vara svårt att lösa ut systemet (det kan vara lite väl varmt runt det yttre reglaget). Fogmaker är ju ett system som sprayar i ca en minut, dvs hela den tid det tog att få ut föraren.
|
||||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 4641 besök totalt |