| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Burbygge SAAB OG900 års 79-93
|
8232 besök totalt |
|
Är det nån här som har koll på reglerna hur man får utforma en bur för att man ska kunna besikta bilen och även använda den som bruksbil gatlaglig altså så SBP blir glada? T.ex. Hur högt får man ha snesträvorna i dörröppningen? och vart har ni köpt eran bur/byggsats med bäst passform och pris?. Jag skall ha helbur i bilen och även strävor fram till tornerna och detta ska byggas på en 2dr sedan
Skall ha kryss bakom mig och kryss vid dörrarna och nått stag nedanför framrutan En lite skiss hur jag tänkte mig buren skulle se ut
_________________ Johan Eliasson |
||||||
|
Kolla här, hmm lite trågigt svar kanske
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ps: Var vänlig att ha fullständigt namn(för o efternamn), se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Får fortfarnade inte rikigt svar på dom frågorna jag är ute efter. den där tråden behandlar väll mest om man ska ha bur i en FIA godkänd bil för rally. iofs så lika som möjligt vill jag ha men jag vet inte hur man får utforma den så SBP godkänner den för att kunna åka efter gata _________________ Johan Eliasson |
||||||
|
Re:
Gustaf svarar säkert utförligt på detta, men annars kan väl 'demonterbara förbindningar' kanske vara något för dina dörrsträvor tex: "TR 5.8.3.2.4 Demonterbara strävor om demonterbara förbindningar används i skyddsburen ska dessa vara av FIA godkänd typ enligt skiss 253-37 till 253-47. Dom får inte vara svetsade efter montering. Skruvar och bultar ska vara av föreskriven dimension och kvalitet, min 8.8. ISo standard eller högre. Demonterbara förbindningar överensstämmande med skisserna 253-37, 253-40, 253-43, 253-46, och 253-47 är endast tillåtna för att tillägga valfria strävor och förstärkningar beskrivna i art.253-.3.2.2. Dom är inte tillåtna att använda i de övre delarna av huvud, främre och sido (semi-sido) bågar." ( http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Då kan du sätta tex dörrsträvorna på valfri höjd och ta bort dom vid SBP-bes. vid behov. I övrigt så måste 3p-bältet gå fritt från buren vid SBP-besiktning. _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Det finns inga exakta regler på hur en bur ska se ut för att bli godkänd för gatbruk. Allt är bedömningar, det handlar om att den inte får hindra i- och ursteg för mycket, inte hindra sikt för mycket och inte vara så byggd att man riskerar att slå sig på den onödigt mycket.
Några tydliga krav är att trepunktsbältet ska funka även med bur (och inte nöta mot den), buren ska vara vadderad och röret över framrutan ska ha en avbärare upp mot taket. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
"röret över framrutan ska ha en avbärare upp mot taket" Vad menar du? Menar du krysset som i taket som jag skall ha på buren eller menar du något annat? _________________ Johan Eliasson |
||||||
|
Re:
Antingen en sluttande plåt som styr undan kroppsdelar eller ett skydd för hela burdelen i taket typ en skiva lexan eller liknande så man inte kan fastna mot buren. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
okej då fattar jag lite mer Någon som har en exempel bild på de?
||||||
|
Re:
Jag reggade min og900 med bur idag, kostade 770 kr (reg. bes. A2). Buren, f.ö. är byggd som en folkracebur och det var inga problem, (taksträvor vadderade, avbärare monterad och inte skyhöga dörrsträvor )
|
||||||
|
Re:
Tackar schwartz, var precis det svaret jag sökte!
(Lite kul att vi från 900klubben skriver med varandra här istället )
//jonathan _________________ Jonathan Berglund |
||||||
|
Re:
Är även ifrån 900 klubben jag med. Gärna lite bilder på hur du byggde din bur Schwartz mottages gärna
||||||
|
Buren syns en del på garaget, http://www.garaget.org/?car=179113 , annars finns byggbilder i projekttråden på STCS =)
|
||||||
|
Re:
okej
Vart köpte du din bur och vad var de för pris på den? _________________ Johan Eliasson |
||||||
|
Re:
Den är köpt privat av en kille i Mariestad, men den är folkracespecad, dvs. den är inte så dyr på finess, vet inte vad dem tar i dagsläget dock =) Min bur är helsvetsad utan bultar, då jag inte tävlar byggde jag efter folkracereglementet... |
||||||
|
finess tar 1500:- plus frakt för en folkracebur..
Annars säljer dennis christensen i vingåker burar för 900:- (har jag för mig det var, under 1000 lappen iaf), fast man måste åka och hämta den. Och passformen.. den är helt klart värd pengarna, för den är bättre än finess (iaf senaste som vi satte i från finess). Sök på honom på eniro så får du tag i honom
Finess kör 40x2mm rör, medans christensen kör 40x3mm.. så hans väger ju självklart lite mer, men med den passformen kan man leva med det.
Man kan även välja att få 48mm huvudbåge hos christensen om man känner för det. //jonathan _________________ Jonathan Berglund |
||||||
|
Re:
okej får buga och tacka för all hjälp men det kommer säkert mer frågor . Jag beställde min bur på finess med sömlösa rör så den blev en anings dyrare men kan jag leva med för den ska jue ändå skydda en
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8232 besök totalt |