Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Time Attack Sweden
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (15094 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

lofa skrev:
Tror det blir smidigast om man inte blandar in svenska bilsportsförbundet, vars högsta dröm är att alla ska köra elbil och spela GTR evo.

Ska man göra nått som är på vanligt folks villkor är de nog bättre med SMA
Fast jag kan ha fel. Tycker bara bilsportförbundet verkar va en samlig gamla sega gubbar.
Visst, men det finns inte så många existerande tävlingsevent under SMA där du kan trycka in en trevande serie.
Man kan tycka vad man vill om SBF men än så länge så har de fler tävlingar på våra racingbanor.
Pragmatisk och kör eller principfast i garaget?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Niklas Falk skrev:
Anledningen till att lista en extrem är att påvisa vilka motorer/vikter som får köra idag utan speciellt ökad säkerhet hos arrangören. Håller man sig inom dem och har samma säkerhetskoncept (inga avsteg från FIAs grundner) så borde Tekniska Utskottet sätta sig på tvären så mycket.

Regleras detta i respektive banas bangodkännande?
Måste det då isåfall följas oavsett om det är SBF eller SMA som försäkrar ett event?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

BOFH skrev:
Niklas Falk skrev:
Anledningen till att lista en extrem är att påvisa vilka motorer/vikter som får köra idag utan speciellt ökad säkerhet hos arrangören. Håller man sig inom dem och har samma säkerhetskoncept (inga avsteg från FIAs grundner) så borde Tekniska Utskottet sätta sig på tvären så mycket.

Regleras detta i respektive banas bangodkännande?
Måste det då isåfall följas oavsett om det är SBF eller SMA som försäkrar ett event?
SMA gör ju som de vill, hur SBFs försäkringar gäller om SBFs egna regler inte följs vet jag inte.
Men det är skillnad på att enskilda inte följer klassregler och att en tävlingsserie dokumenterat kör utanför godkända reglementen. Det finns ju en ansvarig Tekniker på varje SBFevent.

om man kan peka på nåt extremt som tillåts och har fungerat så är det enklare än att börja på vitt papper och behövs motivera saker.
Överladdad Vipermotor i 1200kg bil kan vara lite svår att få stopp på inför Mjölbykurvan, Top Fuel har ju fallskärm iaf (och har inte en till som kommer några sekunder efter).

Edit: Hoppsan, i NEZ GT 2010 har de öppnat till 10L, vilket blir 5L 4v Turbo eller 5.88L 2v Turbo, då med 1455kg minimivikt (då behövs det bromsar i slutet av Anderstorps Raka )
GT2 med 3,6L 4v Turbo får där minimivikten 1344kg, vilket väl inte är så långt från verkligheten?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Niklas Falk skrev:
...en massa intressanta saker om Nordic GT.

thumbs up Det där verkar riktigt fränt, borde man ju smyga sig iväg till mantorp och kika på när dom har testdag där.

Gissar att om det kördes time-attack med samma motor/vikt-reglemente så skulle det nog tas ut betydligt mer effekt.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Re:

Supramannen skrev:
Holme skrev:
Jag känner nog inte många driftare som skulle ge 1500-2000 per tävling i nuläget.
Men det är på stora banor med stora sponsorer. Skulle det vara prispott eller liknande?
Man vet aldrig, men just nu tror jag det blir svårt


detta gäller inte drifting, detta gäller köra fort runt en bana

Driftare förstör bara för oss som vill köra fort, drar upp skit ligger däck rester och front spoilers överallt


Jo jag vet det.
Men någon skrev ju om att kombinera med ett driftevent, det var det jag svarade på.

_________________
Erik Holmén
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



T A

Borde det inte gå att ha TimeAttack arr. i form av "en dag på racerbanan"?

Sen när det är poppis nog startar man en serie.

Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
winberg_vti
Helsingborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 4



Svar till nu de som läst mitt inlägg, visst det var kort men känner inte som att de behövs debateras så mycket om antingen lägger folk ner tiden på detta o vi försöker eller så skiter man i de men som sagt''

Jag jobbar med detta dagligen har agenturen för ett företag i danmark och jobbar väldigt ofta med event så vet vad som krävs.
Lättatse för att få detta att funka är att de som är intresserade av att starta upp denna serien sätter sig tsm och diskuterar det. End of Story

Själv så ska jag troligtvis köra den engelska TA serien och kan reglementet utantill.

E där folk här som känner för att komma med anklagelser kan jag bara säga lägg ner och finns där inget trevligt eller vettigt o säga , så säg det inte alls

_________________
Carl Winberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

winberg_vti skrev:

Lättatse för att få detta att funka är att de som är intresserade av att starta upp denna serien sätter sig tsm och diskuterar det. End of Story




En till som förstått, det jag skrivit mellan raderna.......

dvs TimeAttack är möjligt att få till....... men det krävs att dom intresserade sätter sig ner och tillsammans fixar finansieringen och möjligheten.......

eftersom det inte finns något solklart ekonomiskt utfall så krävs det eldsjälar som brinner SJÄLVA för evenemanget.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Varför inte snacka ihop sig med en massa klubbar i sverige och annonsera på alla forumen typ:

Bandag Mantorp:

Ingen tidtagning, säkerhetskontroll på morgonen. Två klasser Nybörjare samt erfarna. 30 min. pass
Se även " Swedish Time Attack Series" deltävling 1
1000kr

Utställning av bil där Best in show får en liten pokal, samt se på körningar och " Swedish Time Attack Series" deltävling 1
300kr

Tävlande " Swedish Time Attack Series" deltävling 1
Se om du är snabbast på banan, säkerhetsreglementet för din klass Club eller Pro måste uppfyllas för att få deltaga. Tävla om höstens fina buckla i " Swedish Time Attack Series". 30min pass
2000kr


Företag får ställa ut för xxxxkr
Typ sådär, sen sälja lite hamburgare o läsk tillsammans med inträdesavgift á 100kr/pers om det kommer andra som vill kika men inte köra.
Tror inte det skulle vara omöjligt att få dit 50 bilar utöver de tävlande.

Sen måste ju kanske inte eventet hållas just på Mantorp även om den banan har blivit lite av en "standard"?
Gelleråsen tycker jag är trevlig och den ligger ju ganska centrerat?


Tycker annars förslaget lät bra om att kanske smyga/köp sig in på någon annan "färdig" tävlingsdag och köra thumbs up

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Eftersom jag missade den viktigaste punkten i mitt förra inlägg få ni det som ett eko på vad Fredrik och Niklas skriver. Den viktigaste pusselbiten är att det finns engagemang att driva det. Det kan inte understrykas nog om man vill få fart på det. Saknas det så spelar pengar och reglemente ingen roll. Sen finns även risken att arrangören blir utbränd. D.v.s. även om man lyckas få till ett succé arrangemang är det inte säkert att den drivande kraften orkar med en säsong till och helt plötsligt är serien död.

Jag önskar er lycka till

P.S. Jag kan skriva mycket mer men jag orkar helt enkelt inte.. D.S.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Jag önskar er lycka till

P.S. Jag kan skriva mycket mer men jag orkar helt enkelt inte.. D.S.
Lite kan jag väl pressa ur dig (mest för att belysa att det kan gå att starta med ganska lite engagemang).

Hur skulle MSCC (som exempel på en arrangör) ställa sig till att hyra ut tre heat på Knutstorp för att då kunna ha heldag istället för halvdag (som tex nu till helgen)?
om man är välvillig till det (det kan ju öppna för möjligheter hos arrangören också) så skulle det inte behövas mer engagemang än att hålla ihop skocken, vilket är betydligt mindre än att lyckas rodda i arr osv.
Startavgiften skulle ju iofs hamna på ca 2000kr (MSCC KMs avgifter är ju klubbinterna så de kan man inte ta styrning av) och om arret behöver annan klassning vet jag inte (lokal tävling kanske).

Det behöver mao inte vara så nedrans svårt/komplext att få plats att köra. Men dessa eldsjälar som vill få till det måste ju finnas. Helst ska de inte köra själva (never ending story i garaget inget hinder ) för att kunna fokusera på att alla andra mår bra.
Men för att kunna köra under SBFs paraply måste bilen klassa in under nåt av SBFs reglementen (lämpligtvis inom racing). Enda uppdelningen som "krävs" är formel och annat (de med skärmar, "standardbilar").

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Engelsmännen är iaf igång nu



Here's the Winning Lap Record Lap ! We were only allowed 1 Lap in the Final to do it due to Noise issues. So not a perfect Lap. Could have done better

To give you an idea we were pulling 137 across the finish Line ! Tsl Timing.

http://www.youtube.com/watch?v=mHWPs0D7d48[/QUOTE]

och en till

http://www.youtube.com/watch?v=SsAzDAaICeI

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

www.timeattackchallenge.com

http://www.alx.nu/index.php?option=com_content&view=article&id . . . .

Planerna för DMS GTR Jo1 involverar även ett hittills okänt projekt.

- Bilen kommer att bli frontfigur för Time Attack Challenge (www.timeattackchallenge.com), ett nytt och unikt projekt. Familjens shoppingbil eller superbil spelar ingen roll, alla kan vara med. Vi kommer snart att släppa mer information om det, avslutar Alx.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Erik B skrev:
www.timeattackchallenge.com
Interesting...
Nån gör ett försök, hoppas att det lyckas.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Saxat från ett annat forum...

Citat:
Kika in på sajten, Time Attack Challenge så ligger ett loggat Time Attack-varv där med den utrustning vi ska använda till att logga DMS GTR Jo1 (Ultiman) runt Nordschleife. Det är till stor del vad konceptet bygger på. Man kommer kunna lägga upp sin profil och sajten kommer fungera som ett internationellt forum för Time Attack-varv där de initialt måste loggas med Performance/Drift/VideOV -Box. På så vis kan alla när som helst sticka ut och köra ett giltigt varv med sin bil utan att behöva organiserade dyra tävlingshelger.
Nåväl, det är bottom line iaf.

Bilen i exempelvarvet är en 600 hk 997 Turbo med orginal hjulupphängningar, dämpare, fjädrar dock med andra krängare, R-däck och seklådakonvertering.


Citat:
Det är lite omfattande med tekniska lösningar på sajten så kommer ta ett tag till. Givetvis vill jag öppna så snart som möjligt.
Jag tar gärna emot idéer och har självklart tänkt att det som du själv beskrivit ska finnas med i beräkningen.

Nått i stil med:
Motor: FR, MR, RR
Drivning: FWD, RWD, AWD
Däck: Vanliga, R-däck, Slicks
Bana: Separata som uppdateras allt eftersom det dyker upp nya
Biltyp: Race, gata

MAn ska sedan kunna sortera upp genom att välja parametrar.
Alx

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Äh, bara en "Superstagelista" mao

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nu har jag gjort en TimeAttack tävling i Eskilstuna..... till rimlig kostnad på 600:-

Så nu får vi se om det finns något intresse för den här tävlingsformen eller inte...... ???

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Eskilstuna?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

GustafB skrev:
Eskilstuna?


japp..... finns en bana där som passar till timeattack...... men inte full race än.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Vart hittar man info?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

torque skrev:
Vart hittar man info?


Här.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65698&highlight=

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Time Attack Sweden
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (15094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande