Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4   >>
6057 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag har haft enormt med problem med bromsarna på M3'an, inget snack om saken! De är tveklöst underdimensionerade om man vill åka fullt på bana med rdäck (eller slicks för den delen!).

Men med PF97 och RS19 + Castrol SRF så funkar det precis. Dvs det finns inga marginaler värmemässigt utan det är extremt höga temperaturer (och därmed ökat slitage) men det funkar. Men som sagt, man känner ju att det är på håret att det börjar fejda.

Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks). Och Sviestad (som ju är förvånansvärt tuff mot bromsarna) kör jag väl mest som taxi snarare än ensam i bilen och det är på håret som sagt... fegbromsa en enda gång så är det kört sen...

Jag skulle väldigt gärna uppgradera till biffiga grejer så man slapp fundera på bromsar mer o bara köra Men iom att det funkar så blir det svårt att motivera investeringen bara för att få extra marginal.

_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



abd skrev:
johann skrev:


Vad gäller slagna skivor kan du läsa här: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm



Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande.


Ta upp det med Carrol Smith då.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



beepbeep skrev:
Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn?


Ja och några höjdarbromsar är det inte men de gör jobbet.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



johann skrev:
beepbeep skrev:
Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn?


Ja och några höjdarbromsar är det inte men de gör jobbet.


Jupp, ingen risk att fälgekrar tar i oken i alla fall

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



abd skrev:
johann skrev:


Vad gäller slagna skivor kan du läsa här: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm



Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande.


Exakt vilka punkter är du skeptisk till?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Magnus Thomé skrev:


Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks).


Magnus, du kan väl inte mena att det bevisar något om bromsarna på din M3 E36?

_________________
--
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



kid skrev:
abd skrev:
johann skrev:


Vad gäller slagna skivor kan du läsa här: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm



Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande.


Exakt vilka punkter är du skeptisk till?.


Punkt 1.

_________________
Anders Berglund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:


Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks).


Magnus, du kan väl inte mena att det bevisar något om bromsarna på din M3 E36?


Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



abd skrev:


Punkt 1.


Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.

Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



johann skrev:

Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig.


Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...

_________________
--
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



kid skrev:
abd skrev:


Punkt 1.


Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.

Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta.


Råkar faktiskt ha ett par krokiga skivor, orkar dock inte skicka dessa tvärs över landet. Du kan få köpa dom om du vill.

_________________
Anders Berglund
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



abd skrev:
kid skrev:
abd skrev:


Punkt 1.


Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.

Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta.


Råkar faktiskt ha ett par krokiga skivor, orkar dock inte skicka dessa tvärs över landet. Du kan få köpa dom om du vill.


Snåljåp

_________________
Kör cheva numer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig.


Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...


Det är säkert som du säger, jag har aldrig kört Superstage så jag kan inte uttala mig om det.

Uppenbart är iaf att Magnus skivor aldrig har slagit sig trots att han har kört runt med bilen full på diverse och det han har ju inte hållit igen på ngt sätt. Att man kan klara sig med originalbromsar med bra belägg och vätska är därmed bevisat. Att en del andra inte gör det är också bevisat.
Varför, ja vem vet?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

FredrikÅ skrev:
Magnus, du kan väl inte mena att det bevisar något om bromsarna på din M3 E36?

Bevisar inte annat än att just det iaf gick

Jag har faktiskt sett bromsar ryka riktigt fint efter några repor i SS. En väldigt trimmad o snabb Audi TT bolmade enormt 2002 och Viljanens 996 Turbo (eller var det Samuels 996?) rök ganska fint 2003 osv.

om man kör med dåliga gatdäck är väl en sak men man ska inte underskatta vad det tar på bromsarna med tunga och snabba bilar i SS om man kör med rdäck eller slicks! 1:31 + slicks + 1800 kg (fyra pers totalt i bilen) går garanterat hårt åt bromsarna. Och det var vad jag menade

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kan ju tillägga att om jag minns det rätt så var bromsarna på vippen att ge upp även i SS precis som vid andra tillfällen... Men de gav aldrig upp. Bara nästan

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MatroxMGA skrev:
så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren.


Pagid Gul RS19 eller PFC 97 som belägg och Castrol SRF som vätska är det bästa du kan ha.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Magnus Thomé skrev:
Jag har faktiskt sett bromsar ryka riktigt fint efter några repor i SS. En väldigt trimmad o snabb Audi TT bolmade enormt 2002 och Viljanens 996 Turbo (eller var det Samuels 996?) rök ganska fint 2003 osv.

När jag var där och körde med AceCompetition så brann det om frambromsarna på en Urquattro varje gång han gjorde sista inbromsningen inför 90º:arn....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



johann skrev:
MatroxMGA skrev:
så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren.


Pagid Gul RS19 eller PFC 97 som belägg och Castrol SRF som vätska är det bästa du kan ha.


Tack för alla svar. Vad säger ni om kolfiberbelägg? Sliter kanske för mkt på skivorna.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig.


Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...


Det är säkert som du säger, jag har aldrig kört Superstage så jag kan inte uttala mig om det.

Uppenbart är iaf att Magnus skivor aldrig har slagit sig trots att han har kört runt med bilen full på diverse och det han har ju inte hållit igen på ngt sätt. Att man kan klara sig med originalbromsar med bra belägg och vätska är därmed bevisat. Att en del andra inte gör det är också bevisat.
Varför, ja vem vet?


Skulle isf vara om BMW Sport Club's medlemmar som kör e36 M3 bromsar fel, och det har jag lite svårt att tro.
Magnus har, som han skriver klarat sig. Om än det är på håret. Men dom flesta gör det inte. I alla år som jag kört med M3 e36 i alla skepnader som medl. i BMWSC så har det varit problem för säket 90% av bilarna med vana förare. Ett vanligt samtalsämne. Det har svurits så asfalten borde ha vitnat över detta. Givetvis måste alla få ha sin åsikt Johann, om än avvikande. Men problemet klingar uppenbart och det känns som det inte riktigt går in.

Kan bara önska alla e36 ägare lycka till, och hoppas vi träffas på någon bana MatroxMGA

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Har hittat ett par Porsche 911 Rs bromsar
<<   1, 2, 3, 4   >>
6057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande