|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

06 Feb 2004 19:21
Jag har haft enormt med problem med bromsarna på M3'an, inget snack om saken! De är tveklöst underdimensionerade om man vill åka fullt på bana med rdäck (eller slicks för den delen!).
Men med PF97 och RS19 + Castrol SRF så funkar det precis. Dvs det finns inga marginaler värmemässigt utan det är extremt höga temperaturer (och därmed ökat slitage) men det funkar. Men som sagt, man känner ju att det är på håret att det börjar fejda.
Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks). Och Sviestad (som ju är förvånansvärt tuff mot bromsarna) kör jag väl mest som taxi snarare än ensam i bilen  och det är på håret som sagt... fegbromsa en enda gång så är det kört sen...
Jag skulle väldigt gärna uppgradera till biffiga grejer så man slapp fundera på bromsar mer o bara köra  Men iom att det funkar så blir det svårt att motivera investeringen bara för att få extra marginal.
_________________  Magnus Thomé
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

06 Feb 2004 20:12
Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn?
_________________ G o r a n A m c o f f
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 20:16
abd skrev: |
Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande. |
Ta upp det med Carrol Smith då.
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 20:17
beepbeep skrev: | Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn? |
Ja och några höjdarbromsar är det inte men de gör jobbet.
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

06 Feb 2004 20:23
johann skrev: | beepbeep skrev: | Har inte M3 enkelkolvs ok i gjutjärn? |
Ja och några höjdarbromsar är det inte men de gör jobbet. |
Jupp, ingen risk att fälgekrar tar i oken i alla fall
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

06 Feb 2004 22:00
abd skrev: |
Jag och många andra är väldigt skeptiska till att det där är med sanningen överensstämmande. |
Exakt vilka punkter är du skeptisk till?.
_________________ Kör cheva numer.
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 22:02
Magnus Thomé skrev: |
Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks). |
Magnus, du kan väl inte mena att det bevisar något om bromsarna på din M3 E36?
|
abd
Här sen Feb 2003

06 Feb 2004 22:05
kid skrev: | abd skrev: |
Exakt vilka punkter är du skeptisk till?. |
Punkt 1.
_________________ Anders Berglund
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 22:09
Senast ändrad av johann, 06 Feb 2004 22:11, ändrad totalt 1 gång
FredrikÅ skrev: | Magnus Thomé skrev: |
Minns inte men jag har för mig att jag körde Superstage med bilen fullpackad med folk på en ganska skaplig tid (med slicks). |
Magnus, du kan väl inte mena att det bevisar något om bromsarna på din M3 E36? |
Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig.
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

06 Feb 2004 22:11
Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.
Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta.
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 22:15
johann skrev: |
Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig. |
Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...
|
abd
Här sen Feb 2003

06 Feb 2004 22:16
kid skrev: |
Må så vara, jag har sett spruckna bromskivor men inga slagna som bekräftats mha ett mätverktyg av bra kvalitet såsom Mitutoyo mätbord med granitplatta och pneumatiska spärrar.
Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta. |
Råkar faktiskt ha ett par krokiga skivor, orkar dock inte skicka dessa tvärs över landet. Du kan få köpa dom om du vill.
_________________ Anders Berglund
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

06 Feb 2004 22:21
abd skrev: | kid skrev: |
Ge mig en "slagen" skiva så bifogar jag med ett mätprotokoll som bekräftar detta. |
Råkar faktiskt ha ett par krokiga skivor, orkar dock inte skicka dessa tvärs över landet. Du kan få köpa dom om du vill.  |
Snåljåp
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

06 Feb 2004 22:50
FredrikÅ skrev: | johann skrev: |
Det bevisar iaf att det går att köra superstage med slicks och bilen full med folk på en ganska skaplig tid utan vare sig bromsarna fejdar eller skivorna slår sig. |
Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...  |
Det är säkert som du säger, jag har aldrig kört Superstage så jag kan inte uttala mig om det.
Uppenbart är iaf att Magnus skivor aldrig har slagit sig trots att han har kört runt med bilen full på diverse och det han har ju inte hållit igen på ngt sätt. Att man kan klara sig med originalbromsar med bra belägg och vätska är därmed bevisat. Att en del andra inte gör det är också bevisat.
Varför, ja vem vet?
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

06 Feb 2004 23:24
Kan ju tillägga att om jag minns det rätt så var bromsarna på vippen att ge upp även i SS precis som vid andra tillfällen... Men de gav aldrig upp. Bara nästan
|
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

07 Feb 2004 00:11
så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren.
_________________ mvh
Philip Lundh
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

07 Feb 2004 00:29
MatroxMGA skrev: | så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren. |
Pagid Gul RS19 eller PFC 97 som belägg och Castrol SRF som vätska är det bästa du kan ha.
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

07 Feb 2004 01:27
Magnus Thomé skrev: | Jag har faktiskt sett bromsar ryka riktigt fint efter några repor i SS. En väldigt trimmad o snabb Audi TT bolmade enormt 2002 och Viljanens 996 Turbo (eller var det Samuels 996?) rök ganska fint 2003 osv. |
När jag var där och körde med AceCompetition så brann det om frambromsarna på en Urquattro varje gång han gjorde sista inbromsningen inför 90º:arn....
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

07 Feb 2004 02:56
johann skrev: | MatroxMGA skrev: | så vilka belägg är bäst samt vilken vätska till just BMW M? Kanske man kan avvakta o ser hur det går till våren. |
Pagid Gul RS19 eller PFC 97 som belägg och Castrol SRF som vätska är det bästa du kan ha. |
Tack för alla svar. Vad säger ni om kolfiberbelägg? Sliter kanske för mkt på skivorna.
_________________ mvh
Philip Lundh
|
höfläkt
Här sen Nov 2002

07 Feb 2004 10:40
johann skrev: | FredrikÅ skrev: | johann skrev: |
Nä, precis. Men nu var väl inte några varv genom en slalombana som kallas Superstage "det ultimata bromstestet", om man säger så...  |
Det är säkert som du säger, jag har aldrig kört Superstage så jag kan inte uttala mig om det.
Uppenbart är iaf att Magnus skivor aldrig har slagit sig trots att han har kört runt med bilen full på diverse och det han har ju inte hållit igen på ngt sätt. Att man kan klara sig med originalbromsar med bra belägg och vätska är därmed bevisat. Att en del andra inte gör det är också bevisat.
Varför, ja vem vet? |
Skulle isf vara om BMW Sport Club's medlemmar som kör e36 M3 bromsar fel, och det har jag lite svårt att tro.
Magnus har, som han skriver klarat sig. Om än det är på håret. Men dom flesta gör det inte. I alla år som jag kört med M3 e36 i alla skepnader som medl. i BMWSC så har det varit problem för säket 90% av bilarna med vana förare. Ett vanligt samtalsämne. Det har svurits så asfalten borde ha vitnat över detta. Givetvis måste alla få ha sin åsikt Johann, om än avvikande. Men problemet klingar uppenbart och det känns som det inte riktigt går in.
Kan bara önska alla e36 ägare lycka till, och hoppas vi träffas på någon bana MatroxMGA
_________________ Stefan Larsson
|
|