Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dunlop DZ03G, ett prisvärt val?
1206 besök totalt
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare

Jag sitter i däckköpar tankar och fattig som man är tänker jag mest på kostnaderna. Däcken ska gå på banträffar så det ultimata tävlingsdäcket är inte högst prioritet, självfallet är grepp och känsla viktigt men inte allt

Däcken kommer gå på min BMW e30 15x7" fälgar, jag kör med Toyo R888 för tillfället men kommer behöva byta i sommar. En ny uppsättning går på runt 5000kr i 205/50r15.

Sen har vi Dunlop DZ03G, dessa finns i samma storlek och två hårdheter, H1 och R1. På forum runt om har jag läst mycket bra om dessa däcken (och om DZ02G som enligt alla detta ska vara bättre på alla fronter). I R1 blandningen som är den mjukare ska dom ändå hålla märkvärt bättre än Toyo däcken, ha bättre känsla för dom har styvare sidoväggar (hittade flera kommentarer där användarna tycker dom är nästan som slicks), och ett väldigt bra grepp. H1 blandningen ska vara ännu bättre hållbarhet, samma känsla fast lite sämre grepp, men ändå jämförbart om inte bättre än Toyo däcken.

Jag hade faktist beställt däcket när jag trode en uppsättning kostade 6200kr, men det visade sig vara utan Engelsk moms, och då blir det 7200kr, som är 44% mer pengar än Toyo däcken. Förr var dom (dz02orna) ännu dyrare än toyo som då var ett bra budget alternativ men det senaste året har toyo priserna gått upp en hel del så det är lite jämnare.

Det jag funderar över är om det är värt dom extra pengarna att köra på dunlop däcken eller man ska vara tråkig och rulla r888 en runda till?

Kommentera gärna om du har synpunkter, erfarenheter eller själv funderingar över detta däck.

(obs, allt jag skriver om dunlop däcken är andras erfarenheter, men efter att ha spenderat aldeles för mycket tid på alla olika slags forum världen över i 10-12år så får man en uppfattning om vilka som snackar skit och vilka som går att lita på, det finns förvånandevis lite som pratar ner dunlop däcken och då oftast folk som hört något i andrahand)

Citera
Däck för banåka
1206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande